• stellanocte

Folsyra+Zink för mannen - hur mycket?

Viss forskning visar att folsyra i kombination med zink för mannen kan öka spermieproduktionen. 

Min undran är då hur stora mängder folsyra och zink han behöver ta per dag? 

• Svar på tråden Folsyra+Zink för mannen - hur mycket?
  • Linnis92

Skulle han köpa extra vitaminer, typ "man" på Apoteket så får han i sig av båda.

• Jag är bara jag

Stora mängder enligt de studier som gjorts. Minst 45 mg zink och minst 1000 uq folsyra. D.v.s mycket mer än vad som finns i vitaminpiller. Men kör inte på det om ni inte verkligen vet att mannen har nedsatt antal/kvalitet på spermierna.

• stellanocte
    Jag är bara jag skrev 2016-09-03 09:57:14 följande:

Stora mängder enligt de studier som gjorts. Minst 45 mg zink och minst 1000 uq folsyra. D.v.s mycket mer än vad som finns i vitaminpiller. Men kör inte på det om ni inte verkligen vet att mannen har nedsatt antal/kvalitet på spermierna.

Oj, det är nästan mer en dubbelt så mycket av daglig rekommenderad maxdos. 
  • Jag är bara jag
    stellanocte skrev 2016-09-03 12:30:58 följande:
    Oj, det är nästan mer en dubbelt så mycket av daglig rekommenderad maxdos. 
    Japp. Just därför ska det inte ätas i onödan om man inte vet och inte under alltför lång period. Tror t.o.m zinken var ännu högre dos, men för maken räckte 45 mg. Astaxantin kan också hjälpa.
  • MiasMamma
    stellanocte skrev 2016-09-03 07:38:20 följande:

Viss forskning visar att folsyra i kombination med zink för mannen kan öka spermieproduktionen. 

Min undran är då hur stora mängder folsyra och zink han behöver ta per dag? 

Du blir inte gravid och därför ska han äta diverse vitaminer?
Svar på tråden Folsyra+Zink för mannen - hur mycket?