• Anonym (Ledse­n)
    Äldre 5 Sep 00:24
    1415 visningar
    4 svar
    4
    1415

    Särbehandling

    Hej, jag är en uska som jobbar som timanställd på en kommun. Jag har jobbat i några år och blir inlasad om några dagar. Jag fick ett vik på 6 månader men du är det slut. Undertiden jag jobbade så upplevde jag att jag blev särbehandlad i gruppen. Att de vaktade mig hela tiden och pratade med mig som jag varit dum i huvudet. Jag är en väldigt snäll, glad och positiv person, och aldrig upplevt detta förut. Alla kunder och anhöriga tycker om mig. Jag försökte prata med chefen men hon gjorde ingenting. I slutet av vikariatet så bokade min chef ett möte med mig och en kvinna från RH från kommunen för att prata om några synpunkter de hade om mig. Jag har jobbat i service hus, hemvården och äldreboende. Och ingen grupp har klagat på mig förutom sista arbetsplatsen. Jag blev verkligen chockad för allt var snitsnack, bagateller och lögner om mig. Chefen konfronterade mig och antydde att allt var mitt fel. Hon tog upp gamla situationer (bagateller) som jag hade gjort på en annan arbetsplats och som har hänt förra året. Jag erkände alla tre som inte ens var allvarliga (stavade fel i dokumentation, gjorde en kommentar till en kund, glömde larmtelefonen på kontoret). Jag har ingen avvikelser, aldrig glömt mediciner, är väldigt pedant, försiktigt och ser inte mig i de andra allvarlig anklagelserna. Ingen anklagelse blev dokumenterad, inget bevis finns, jag fick ingen varning och ingen andra chans att "förbättra mig" och fick att veta om allt detta flera månader efter. Jag tror att gruppen har skvallrat lögner om mig. Chefen brydde sig inte när jag sa att arbetsplatsen har brist på arbetsmiljön och att jag inte kände mig välkommen. Hon väntade på att vikariatet tagit slut för att klaga på mig. Jag känner mig väldigt utnyttjad och som en syndabock. Har jobbat i många år för att veta idag att jag är en inkompetent. Jag tror att hon vill smutsa ner min kompetens och rykte och vill ha bort mig från kommunen. Chefen sagt att jag inte passar yrken. Vad kan jag göra? Kan hon göra så mot mig? Kan kommunen sparka en timanställd som är ganska snart inlasad? Jag är medlem i facket men hon blev så tyst på mötet. Enda hon frågade min chef var om det finns några dokumenterad anklagelse. Svaret var nej. Nästa vecka ska vi mötas igen för att få ett beslut om jag ska fortsätta på kommunen. Hjälp mig, jag är så ledsen :(

  • Svar på tråden Särbehandling
  • Äldre 5 Sep 00:42
    #1

    Jag har själv varit timvikarie i nio år och har varit på en del arbetsplatser som låter som den du är på. Tyvärr har många förutfattade meningar om timvikarier spec dom som jobbat där i typ 20 år. Vissa letar fel för att kunna springa till chefen. Har själv blivit inkallad på möte hos chefen för att ha glömt ta ut en soppåse och jag skulle tydligen även ha skickat ut en boende till frukosten i bara nattlinne. Soppåsen hade jag säkert glömt men inte det andra o då hade jag bara varit där två veckor. Förstår helt hur tillplattad du känner dig och tyvärr går det till såhär på vissa arbetsplatser. Man behandlar vikarier som skräp trots att vi många gånger vet mer än de fasta då man till skillnad från dom hoppar runt på olika avdelningar och kan allas rutiner i huvudet. Tyvärr har man sjukt nog som timvikarie inget fallnät, dom kan låta bli att ge dig tider när vikariatet är slut och du kan inte göra något åt det. Tyvärr sätter många i system att sluta ge tider när man närmar sig LAS. Har tyvärr inga vettiga råd att ge dig förutom att stå på dig, har du inte gjort nått fel så har du inget att skämmas för. Dessutom så gör vi ju alla fel nångång men tyvärr blir inte dom fasta inkallade på möten o tillplattade för minsta lilla sak. Jag hoppas att det ordnar sig för dig och om du sitter och mår dåligt och oroar dig försök då tänka att vad blir bättre för att du går runt o mår skit? Inte ett jota blir bättre så försök skaka av dig det och ta nya tag. Kram

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 5 Sep 01:26
    #2

    :( Tack så mycket, ska försöka det! Kram :) Meus Veritas

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 5 Sep 02:44
    #3

    Ingen annan? Behöver tips....

  • Äldre 5 Sep 07:01
    #4
    Anonym (Ledsen) skrev 2016-09-05 02:44:37 följande:
    Ingen annan? Behöver tips....
    Det enda du kan göra är att ta till dig kritiken och göra allt du kan på nästa arbetsplats så det inte händer igen.

    Du kommer troligen få byta arbetsplats helt o hållet eftersom detta kommer följa dig. Så använd inte denna arbetsplats som referens!
Svar på tråden Särbehandling