• LolloB34

Varför pratar ingen om att ersättning är industriprocessat skräp?

Ja, se rubriken. Jag har stött på rätt många föräldrar som ger ersättning för att barnet "äter mer då" eller "sover bättre".

Vet dessa människor inte om vilken skit de ger sitt barn? Eller är de bara själviska?

Ingredienser ersättning:

Avsaltat vasslepulver, vegetabilisk olja (palm, raps, kokos, solros), skummjölkspulver, laktos, fiskolja, olja från Mortierella alpina, emulgeringsmedel (sojalecitin), L-fenylalanin, taurin, inositol, L-histidin, L-karnitin, nukleotider (adenosin 5?-monofosfat, cytidin 5?-monofosfat, guanosin 5?-monofosfat, uridin 5?-monofosfat), mineralämnen (natrium, kalium, kalcium, järn, magnesium, zink, jod, koppar, mangan, selen), vitaminer (A, D, E, K, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folsyra, B12, biotin, pantotensyra) och Bifidobacterium lactis.

Att inte kunna amma alls händer såklart (dock mycket sällsynt) men i de flesta fall jag sett så pallade helt enkelt inte mamman att barnet åt så ofta som ju är normalt för barn... Och verkade inte alls ha dåligt samvete för att hon ger ersättning. Trots att all "näring" i den är tillsatt i en fabrik...

Jag bara undrar, vet folk villen skillnad det faktiskt är (tänk själv en vuxen som bara lever på typ nutrilett), eller finns det ärligt talat folk som tror att ersättning är lika bra som bröstmjölk för en bebis?

• Svar på tråden Varför pratar ingen om att ersättning är industriprocessat skräp?
  • lollip0p
    Valkyria75 skrev 2016-10-07 08:05:08 följande:

Ja lite onödigt provocerande iofs...

Men jag vet att jag tänkte lite så när jag tittade på innehållsförteckningen på ersättningen. Detsamma med välling har jag för mig. Man kämpar så för att laga bra mat från grunden och klagar allmänt på alla tillsatser i mat. Men det vi ger våra allra minsta, det är fullproppat med processade tillsatser...

Men som jag har förstått det är barnmatsindustrin hårt kontrollerad så man får väl hoppas att ersättningen iaf är så bra som den kan vara.

Bröstmjölken är ju inte heller perfekt...

Exakt vad i listan på ingredienser är "processade tillsatser" enligt dig?
  • Oscarsmamma84

Tänker mest varför pratar vi aldrig om alla dessa dömande idiotiska människor som tror de är störst bäst o vackrast? Forskning har tom kommit fram till att ersättning e lika bra som amning. Ytterligare en TS som vill trycka ner alla som inte ammar. Precis som vi inte får skit nog i vardagen av folk som tror de har rätt o kommentera allt som de inte har med o göra överhuvud taget. Jag går inte runt o frågar varför ammar du o varför äter du sån skit. Äter du skit blir ju bröstmjölken skit

• Valkyria75
    lollip0p skrev 2016-10-08 14:07:07 följande:

Exakt vad i listan på ingredienser är "processade tillsatser" enligt dig?

Haha de flesta :)

Alltså jag har förtroende för ersättning. Men som konsument kan jag tycka att det inte är så lätt att veta vad som är ok och inte i en innehållsförteckning. Många av sakerna har jag aldrig hört talas om. Så när jag handlar allmänt så brukar jag titta på förteckningen och vill gärna att där inte är tillsatser jag inte hört talas om, och annars så få som möjligt åtminstone. Och känslan av att vilja ge så 'ren' mat som möjligt till sitt nyfödda barn är rätt stark. Och då känns inte ersättningen vidare 'ren' med den innehållsförteckningen...

Men som sagt, jag tror säkert ersättning är hur bra som helst.

Och jag tycker absolut inte att man behöver amma för att vara en bra mamma!!!!
  • Sommar15
    Axe skrev 2016-10-08 13:57:33 följande:

Ja så kan man skriva när argumenten är slut.

Jag har en massa goda argument men om ditt enda är att det är "helt sjukt" om man väljer bort amning för att det skulle vara en sån sak som man bör vara redo för, annars ska man inte ha barn, så tror jag inte några argument biter på dig. Jag kommer inte ens försöka amma mitt nästa barn, tycker du jag ska avstå att försöka få ett till barn då?
  • asta66

Glöm inte att hela industrin är redo att ge sig på den som påstår det. Och att de köper vetenskapliga rapporter.

• Magdalena03

Ersättning är inte skräp, det är bra mat för ett spädbarn, det bästa som finns om man av något skäl inte kan amma.
    Sen måste man ju också förstå att det inte är lika som modersmjölk.
    Modersmjölken är färsk och perfekt anpassad till ditt barns ålder, det sköter kroppen automatiskt.
    Ersättningen är ett pulver som tillverkats industriellt och blandas med vatten. MEN det är inte skräp, barn klarar sig bra på ersättning, den innehåller ju allt viktigt som ett barn behöver.

• Poppy75

Jag pumpade ut bröstmjölk i tre månader innan mina tvillingar fixade att amma själva. Sen försökte jag helamma dem men det gick inte, kämpade på med amningen i sex månader till innan jag äntligen bestämde mig för att trappa ner. 
    Jag önskar att jag hade varit lite mer avslappnad och gett upp amningen betydligt tidigare. Det fanns inga rimliga motiv till att kämpa så mycket som jag gjorde. Det var bara dumt. 
    Jag önskar att jag lyssnat mer på de få som sa att det var ok att inte amma. Det finns inga vetenskapliga studier som berättigar det stora tryck som är på mammor att amma. 

• Harvester
    Valkyria75 skrev 2016-10-08 14:57:52 följande:

Haha de flesta :)

Alltså jag har förtroende för ersättning. Men som konsument kan jag tycka att det inte är så lätt att veta vad som är ok och inte i en innehållsförteckning. Många av sakerna har jag aldrig hört talas om. Så när jag handlar allmänt så brukar jag titta på förteckningen och vill gärna att där inte är tillsatser jag inte hört talas om, och annars så få som möjligt åtminstone. Och känslan av att vilja ge så 'ren' mat som möjligt till sitt nyfödda barn är rätt stark. Och då känns inte ersättningen vidare 'ren' med den innehållsförteckningen...

Men som sagt, jag tror säkert ersättning är hur bra som helst.

Och jag tycker absolut inte att man behöver amma för att vara en bra mamma!!!!

Så bara för att du inte hört talas om något tror du det är dåligt? Konstig inställning..

Som nån skrev ovan finns nog rätt många konstiga kemiska beteckningar du inte hört talas om i potatis, vitkål och köttfärs också...
  • Dimitra
    Valkyria75 skrev 2016-10-08 14:57:52 följande:
    Men som konsument kan jag tycka att det inte är så lätt att veta vad som är ok och inte i en innehållsförteckning. Många av sakerna har jag aldrig hört talas om. Så när jag handlar allmänt så brukar jag titta på förteckningen och vill gärna att där inte är tillsatser jag inte hört talas om, och annars så få som möjligt åtminstone. Och känslan av att vilja ge så 'ren' mat som möjligt till sitt nyfödda barn är rätt stark. Och då känns inte ersättningen vidare 'ren' med den innehållsförteckningen...

"Innehållsförteckningen" på bröstmjölk innehåller också en lång rad med ämnen som känns obegripliga

http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall/Home/FoodDetails/113#

The Dimitra universe.
  • Fjärrkontrollen
    Axe skrev 2016-10-08 13:37:49 följande:

Nej jag sätter inte likhetstecken där. Det finns många dåliga mammor.som ammar. Men är man inte redo för allt som ett barn kräver ska man inte ha barn. Man kan inte välja bort amning för sin egen skull. Helt sjukt ju!

Om man inte kan ha förståelse för att alla människor är olika så ska man inte ha barn. Du har tydligt diskvalificerat dig.
Svar på tråden Varför pratar ingen om att ersättning är industriprocessat skräp?