• LolloB34

Varför pratar ingen om att ersättning är industriprocessat skräp?

Ja, se rubriken. Jag har stött på rätt många föräldrar som ger ersättning för att barnet "äter mer då" eller "sover bättre".

Vet dessa människor inte om vilken skit de ger sitt barn? Eller är de bara själviska?

Ingredienser ersättning:

Avsaltat vasslepulver, vegetabilisk olja (palm, raps, kokos, solros), skummjölkspulver, laktos, fiskolja, olja från Mortierella alpina, emulgeringsmedel (sojalecitin), L-fenylalanin, taurin, inositol, L-histidin, L-karnitin, nukleotider (adenosin 5?-monofosfat, cytidin 5?-monofosfat, guanosin 5?-monofosfat, uridin 5?-monofosfat), mineralämnen (natrium, kalium, kalcium, järn, magnesium, zink, jod, koppar, mangan, selen), vitaminer (A, D, E, K, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folsyra, B12, biotin, pantotensyra) och Bifidobacterium lactis.

Att inte kunna amma alls händer såklart (dock mycket sällsynt) men i de flesta fall jag sett så pallade helt enkelt inte mamman att barnet åt så ofta som ju är normalt för barn... Och verkade inte alls ha dåligt samvete för att hon ger ersättning. Trots att all "näring" i den är tillsatt i en fabrik...

Jag bara undrar, vet folk villen skillnad det faktiskt är (tänk själv en vuxen som bara lever på typ nutrilett), eller finns det ärligt talat folk som tror att ersättning är lika bra som bröstmjölk för en bebis?

• Svar på tråden Varför pratar ingen om att ersättning är industriprocessat skräp?
  • Axe
    Fjärrkontrollen skrev 2016-10-08 22:20:21 följande:

Om man inte kan ha förståelse för att alla människor är olika så ska man inte ha barn. Du har tydligt diskvalificerat dig.

Seriöst, ni som har Valt Att inte amma, har nu inga vettiga argument utan bara försöker kasta skit? Det märks ju att ni inte är helt bekväma i ert val.

Självklart är det onaturligt för att barn att inte amma. Ibland behövs flaska, bra att det finns. Men att innan man ens har barn bestämma att nä, jag ska nog inte ge den maten som är ämnad för bebisen. Jag ger komjölksbaserad ersättning istället är ju helt galet!

Min BVC både sköterska och läkare säger att det går inte att jämföra ersättning med.bröstmjölk men när mammor vägrar amma finns inget alternativ. De får heller inte gå ut offentligt med att ersättning är sämre för så kan vissa mammor bli kränkta. Läkaren och bvc sköterskan var i samma rum när hon sa detta.
  • Fjärrkontrollen
    Axe skrev 2016-10-08 22:29:51 följande:

Seriöst, ni som har Valt Att inte amma, har nu inga vettiga argument utan bara försöker kasta skit? Det märks ju att ni inte är helt bekväma i ert val.

Självklart är det onaturligt för att barn att inte amma. Ibland behövs flaska, bra att det finns. Men att innan man ens har barn bestämma att nä, jag ska nog inte ge den maten som är ämnad för bebisen. Jag ger komjölksbaserad ersättning istället är ju helt galet!

Min BVC både sköterska och läkare säger att det går inte att jämföra ersättning med.bröstmjölk men när mammor vägrar amma finns inget alternativ. De får heller inte gå ut offentligt med att ersättning är sämre för så kan vissa mammor bli kränkta. Läkaren och bvc sköterskan var i samma rum när hon sa detta.

Ni som inte ammat?! Jag har ammat min son i 1 1/2 år. Skillnaden mellan dig och mig stavas förståelse. Det är du som har noll argument för din uppfattning om att man inte ska ha barn om man inte vill amma, inte jag. Det är du som kastar skit, jag kan ju inte hjälpa att du inte tål din egen medicin.
  • Jamas
    Dimitra skrev 2016-10-08 21:17:02 följande:

"Innehållsförteckningen" på bröstmjölk innehåller också en lång rad med ämnen som känns obegripliga

http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall/Home/FoodDetails/113#

Exakt!! Tack!!
  • Valkyria75
    Harvester skrev 2016-10-08 21:12:08 följande:

Så bara för att du inte hört talas om något tror du det är dåligt? Konstig inställning..

Som nån skrev ovan finns nog rätt många konstiga kemiska beteckningar du inte hört talas om i potatis, vitkål och köttfärs också...

Att man kan beskriva en potatis med kemiska beteckningar är helt irrelevant då detta inte görs i innehållsförteckningar, utan då står det potatis. Det är ju precis det som är poängen... I normala fall så får man som normal konsument förlita sig till att man känner igen ingredienserna på de produkter man köper.

Om jag ska köpa någon färdigmat till mina barn så föredrar jag t.ex. den här:

Gris- och nötkött (87%), lök, ÄGG, ströbröd (VETEMJÖL, salt), rapsolja, salt, socker, kryddor.

... över den här:

Griskött (80%), vatten, salt, potatismjöl, ärtmjöl, SOJAPROTEIN, kryddor, dextros, surhetsreglerande medel (E 331), stabiliseringsmedel (E 451), antioxidationsmedel (E 300, E 301), emulgeringsmedel (E 471), konserveringsmedel (E 250), färgämne (E 120). Kokt och rökt.

Innehåller SOJAPROTEIN.

Jag förstår att allt i den andra förteckningen inte måste vara dåligt bara för att jag inte vet vad allting är, men när jag letar efter mat som känns så 'bra' som möjligt (och inte vill/kan/hinner laga allt från grunden själv) så är det så jag resonerar. Och säkerligen många med mig...

Och läser man då innehållsförteckningen på ersättning så känns ju det inte så förtroendeingivande...

Men, som jag redan förklarat, jag förstår att det inte går att göra modersmjölkersättning av potatis och nötkött... Så jag litar på att ersättningen var ett fullgott alternativ och gav det glatt till det barn jag inte ammade.
  • Valkyria75
    Dimitra skrev 2016-10-08 21:17:02 följande:

"Innehållsförteckningen" på bröstmjölk innehåller också en lång rad med ämnen som känns obegripliga

http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall/Home/FoodDetails/113#

Fast det där var ju bara näringsämnen iofs...

Men ja absolut, och det finns ju framför allt en del oönskade ämnen i bröstmjölk pga vår egen kosthållning och livsstil, så allt är ju inte svart eller vitt här.
  • Valkyria75
    Jamas skrev 2016-10-08 22:44:27 följande:

Exakt!! Tack!!

Fast exakt vaddå?? Där är ju inte en enda 'obegriplig' sak i näringsinnehållet i den listan...

Du kan väl inte tycka att fettsyror, vitamin c, vitamin d och järn går att jämföra med L-fenylalanin, taurin, inositol, L-histidin, L-karnitin, nukleotider (adenosin 5?-monofosfat, cytidin 5?-monofosfat, guanosin 5?-monofosfat, uridin 5?-monofosfat ???

Visst kan vi alla känna till lite olika saker beroende på utbildning, bakgrund, intresse mm men ändå...
  • vikkey
    Axe skrev 2016-10-08 13:37:49 följande:

Nej jag sätter inte likhetstecken där. Det finns många dåliga mammor.som ammar. Men är man inte redo för allt som ett barn kräver ska man inte ha barn. Man kan inte välja bort amning för sin egen skull. Helt sjukt ju!

Självklart kan man välja bort amning för sin egen skull. Jag har en frisk, glad, harmonisk 6 månaders kille som inte har ammats. Av vilka anledningar spelar verkligen ingen roll, så länge både barn och mamma mår bra! :)
  • Jamas
    Valkyria75 skrev 2016-10-08 22:57:14 följande:

Fast exakt vaddå?? Där är ju inte en enda 'obegriplig' sak i näringsinnehållet i den listan...

Du kan väl inte tycka att fettsyror, vitamin c, vitamin d och järn går att jämföra med L-fenylalanin, taurin, inositol, L-histidin, L-karnitin, nukleotider (adenosin 5?-monofosfat, cytidin 5?-monofosfat, guanosin 5?-monofosfat, uridin 5?-monofosfat ???

Visst kan vi alla känna till lite olika saker beroende på utbildning, bakgrund, intresse mm men ändå...

Jo det är precis det jag säger. Orkar inte förklara vad varje ingrediens är men som exempel kan nämnas att nukleotider är byggstenarna för vårt DNA, inositol är ett vitamin, etc. L-prefixet betyder att ämnena ifråga är kemiskt vänt åt samma håll som det även är i kroppen. Dvs alla listade ämnen är sådana som naturligt förekommer i våra kroppar; ja, sånt som vi består av!

Vitamin C och järn har egentligen mer komplexa kemiska namn, bara att dessa namn anses mest lättförståeliga och tillräckligt informativa (dvs man har bedömt att konsumenten inte behöver veta t.ex. exakt vilken form av järn produkten innehåller).

Skälet till att man inte bara kan skriva "modersmjölksersättning" (på samma sätt som man kan skriva "potatis") är för att det inte finns någon färdig, vedertagen produkt som heter så och där alla (kemister, nutritionister...) vet vad den består av. På samma sätt kan man i innehållsförteckningen på en korv inte skriva "korv". Med detta sagt håller jag dock med dig om att innehållsförteckningen du tog som exempel, med sojaprotein etc, inte tyder på någon bra produkt. Men det är en helt annan fråga.
  • Jamas

Jag var kanske lite otydlig: inte bara vitamin C och järn har mer komplexa kemiska (=egentliga) namn, utan i stort sett alla namn på vitaminer, mineraler, proteiner (=aminosyror) och fettsyror anges i förenklad form i innehållsförteckningar. T.ex. Vitamin D kan även uttryckas som kolekalciferol. Att ett ämne låter eller ser "suspekt" ut har alltså inget alls med dess påverkan på hälsan eller 'naturlighet' att göra, men är ett fenomen som används desto oftare i marknadsföringen av produkter!

• Sommar15
    Axe skrev 2016-10-08 22:29:51 följande:

Hehe, jag har heller aldrig sagt att jag inte ammat. Det gjorde jag med min dotter i fem månader. Som tidigare person sagt - det är du som inte kan se utanför ditt eget huvud och dina fördomar!

Kan ta ett annat exempel - tycker du en ammande mamma med depression är bättre än en glad fungerande mamma som ger flaska? Är ju inget medicinskt per definition men otroligt vanlig anledning till flaskmatning.
Svar på tråden Varför pratar ingen om att ersättning är industriprocessat skräp?