• FannyBany

    Kräva kvinnlig läkare?

    Jag har länge haft problem med svanskotan, men har inte vågat gå och bli undersökt då.. ja.. tonåring.. rumpbesök.. det säger sigjsälv. Men nu tog jag tjuren vid hornen, ringde till VC och sa som det var. Förklarade också att jag tyckte att hela situationen var obehaglig och ville ha en kvinnlig läkare, då det var en manlig jag fick. Hon i telefonen svarar då att jag ska vara glad att jag ens får nån läkare överhuvudtaget. 
    Blev så paff att jag tackade för mig och la på.  

    Men.. har jag inte rätt att kräva en kvinnlig läkare? Det måste väl vara vanligt, iallafall vid sånna här undersökningar. Känner mig så illa till mods nu! Men vågar inte ringa tillbaka och be om en ny tid :/ 

  • Svar på tråden Kräva kvinnlig läkare?
  • My Sigma

    Du har inte rätt att välja läkare, eller läkarens kön, men du har rätt att komma med önskemål. Det låter som att du blev riktigt otrevligt bemött, bu för det!  Vissa receptionister/sjuksköterskor på vårdcentral verkar ha missuppfattat sina arbetsuppgifter så att de tror att de ska hålla folk borta istället för tvärt om! Kolla om du kan byta vårdcentral, oftast går det att göra på nätet numera. De flesta har ju i alla fall nån kvinnlig läkare anställd, så det borde gå att klämma in en tid, om det finns lite god vilja och du tycker det är värt att vänta lite extra.

  • Birgitta02

    Du kan inte KRÄVA en kvinnlig läkare, men du kan lämna ett önskemål. Det enda du kan kräva är att få en ordenlig vård.

  • Ego Lovers

    När undersökning sker i de nedre kvinnliga regionerna ska en manlig läkare alltid ha en kvinnlig kollega så som ssk alt usk med sig.

  • LaFontaine
    Ego Lovers skrev 2016-09-13 21:50:51 följande:

    När undersökning sker i de nedre kvinnliga regionerna ska en manlig läkare alltid ha en kvinnlig kollega så som ssk alt usk med sig.


    Nej, någon sån regel finns inte. Däremot sker det säkert många gånger, men det är ingen lag eller så.
  • gynundersokning

    Du är inte garanterad en ssk usk. Utan kan bli ensam med mannen.

    Om du vill ha en kvinnlig läkare. Pressa då sjukvården med anmälningar.

    Dessutom kan du fråga hur man fördelar läkare på patienter.

    Det hade exempelvis varit möjligt för sjukvården att alltid ge män manliga läkare och kvinnor kvinnliga läkare.

  • KingsCrown
    Birgitta02 skrev 2016-09-13 14:17:37 följande:

    Du kan inte KRÄVA en kvinnlig läkare, men du kan lämna ett önskemål. Det enda du kan kräva är att få en ordenlig vård.


    Och vara tacksam för det, skulle jag lägga till. Folk har glömt att vara tacksamma för allt de får.
Svar på tråden Kräva kvinnlig läkare?