• Anonym (Nojjig mamma)

8 åring byta om ensam?

Undrar om en sak. Var på badhuset idag med mina barn en tjej på 13 och en kille på 8 år. Blev först stoppade i entrén då sonen skulle följa in mig på tjejernas sida. Efter lite fjäskande fick sonen byta om med mig i källar omklädningsrummet istället för det allmänna på ovan plan.

Väl i badhuset insåg jag snabbt att majoriteten badgäster var utländska män, både med och utan barn. För en nojjig mamma som tyvärr (genom media och egna erfarenheter) har lite förut fattade meningar känns det inte säkert att låta sonen byta om ensam på herrarnas omklädningsrum. Och nästa gång tror jag inte att han får följa med mig längre in på tjejernas. Hur hade ni gjort för framtida besök om man inte får med sig sonens pappa som sällskap?

• Svar på tråden 8 åring byta om ensam?
  • Anonym (A)

Samordna badhusbesöken med klasskamraters föräldrar t.ex. Då kan de antingen ha sällskap av varandra, eller ännu bättre så kan pappan i en annnan familj ha koll på killarna.

När min 8-åring simtränar får han numera gå in på herrarnas avdelning, men då är det bara klubben som är där. Dröjer han ber jag en pappa till något annat barn eller någon kille som kommer ut att kolla hur det går.

Skulle nog inte vilja släppa honom själv på t.ex. Eriksdalsbadet.

• Anonym (Sara)
    Anonym (,,,) skrev 2016-09-18 05:59:53 följande:
    Ts skriver ju varför. Läser du inte?
    Hade min son vart liten hade jag resonerat likadant.
    Det har hänt flera incidenter på badhuset där jag bor och faktiskt på herrarnas avdelning. Utländska män..
    Känns inte bra nånstans!
    Vad för incidenter? Hur vanligt är det? Haar det även hänt när det varit två 8-åriga kompisar som bytt om tillsammans?

Att inte låta pojken följa med någon mer gång och bara sitta hemma låter inte som något alternativ i mina öron. Man ska inte vara så rädd för livet att man låser in sig, speciellt inte som 8-åring.
  • Physalis

Oavsett varför så vill man ej utsätta sitt barn för fara.

Mitt tips är att du ringer badhuset innan besök och förklarar att din son är 8 år och du förstår att han är för stor för att följa med på damernas, men att du inte känner att varken du eller han är redo med att han går in på herrarnas själv. Sedan frågar du om de har någon lösning, om det kanske finns en toalett man kan få låna. Oftast är folk tillmötesgående om man är orolig och ber om hjälp. Om de är ovilliga att hjälpa så hade jag nog slutat gå dit, men det är ju en lyx man kanske bara har i större samhällen där mer än ett badhus finns.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Sara) skrev 2016-09-18 07:50:57 följande:
    Vad för incidenter? Hur vanligt är det? Haar det även hänt när det varit två 8-åriga kompisar som bytt om tillsammans?

Att inte låta pojken följa med någon mer gång och bara sitta hemma låter inte som något alternativ i mina öron. Man ska inte vara så rädd för livet att man låser in sig, speciellt inte som 8-åring.
    Det är såpass vanligt att badhuset själv skriver ut det på sin hemsida. Låter det friskt någonstans att det förekommer så ofta att de måste varna där? Sjukt obehagligt.
    Frontline skrev 2016-09-18 00:10:11 följande:
    Men jösses hur vanligt är det.
    Visst det händer men man för ju för fan inte skrämmas för det..
    Som sagt. Tillräckligt vanligt för att det skrivs ut på hemsidan. Jag tycker det är lite naivt av dig att tänka "det händer inte oss". Är det bara när det gäller barnens säkerhet på badhus du resonerar så eller med allt som inte är "speciellt vanligt"? Och "skrämmas"? Skojar du eller?
  • Anonym (J-L)

Känner lika bortsett från hudfärg. Däremot pedofiler. Mest för det varit incidenter med pedofiler i omklädningsrum (när jag var liten) och för några år sedan en man som satt och tittade på barnen i barnpoolen och, jag vill inte fortsätta meningen.

• fjanten

Jag förstår att du och andra känner oro, men samtidigt är det inte alls okej att det eventuellt finns 8-9-åriga tjejer inne på damernas som absolut inte vill visa sig nakna inför din son. Vissa är tidigt utvecklade. Jag skulle ha hatat att en kille från klassen såg mig naken i den åldern med könshår och allt... 

Det bästa, om du inte vill att han går själv, är nog att ni inte går till badhusen om inte en man kan gå in med honom. Alternativt så får han ta med en kompis till badet så kan de två byta om tillsammans.

• Anonym (P)

Jag förstår att han inte får följa med dig in på damernas, tänk på att flickor i din sons ålder kanske inte tycker om att visa sig nakna inför honom.

• Anonym (Sara)
    Physalis skrev 2016-09-18 09:25:39 följande:
    Oavsett varför så vill man ej utsätta sitt barn för fara.

Mitt tips är att du ringer badhuset innan besök och förklarar att din son är 8 år och du förstår att han är för stor för att följa med på damernas, men att du inte känner att varken du eller han är redo med att han går in på herrarnas själv. Sedan frågar du om de har någon lösning, om det kanske finns en toalett man kan få låna. Oftast är folk tillmötesgående om man är orolig och ber om hjälp. Om de är ovilliga att hjälpa så hade jag nog slutat gå dit, men det är ju en lyx man kanske bara har i större samhällen där mer än ett badhus finns.
    Duscha på en toalett?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Suck) skrev 2016-09-18 09:50:51 följande:
    Det är såpass vanligt att badhuset själv skriver ut det på sin hemsida. Låter det friskt någonstans att det förekommer så ofta att de måste varna där? Sjukt obehagligt.

Som sagt. Tillräckligt vanligt för att det skrivs ut på hemsidan. Jag tycker det är lite naivt av dig att tänka "det händer inte oss". Är det bara när det gäller barnens säkerhet på badhus du resonerar så eller med allt som inte är "speciellt vanligt"? Och "skrämmas"? Skojar du eller?
    Länka gärna.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Sara) skrev 2016-09-18 10:22:38 följande:
    Länka gärna.
    Till badhusets hemsida? Det är väl ingen nyhet att det varit en massa sexuella ofredanden en mängd badhus det senaste året? 

www.eriksdalsbadet.se
Svar på tråden 8 åring byta om ensam?