• MaddeSol

    gravid igen. 14 månader kommer det bli emellan.

    Hej.

    Skriver för att försöka nå ut till alla mammor med två barn tätt in på varandra. Jag har alltid velat ha två barn. Helst nära i ålder. Fast kanske inte så här nära.

    Fick nyligen veta att jag är gravid igen. Om det är som jag räknat så kommer bebis nr 2 födas när bebis nr 1 är 1 år o 2 månader.

    Jag undrar hur det är att ha två så nära barn i ålder? Har hört att det e jobbigt de första två åren sen börjar det bli lättare???

  • Svar på tråden gravid igen. 14 månader kommer det bli emellan.
  • MeEmmA

    Jag har 15måmader mellan mina småttingar, de är nu 8 & 23 månader gamla. Än så länge så tycker jag faktiskt att det har gått förvånansvärt bra, bättre än förväntat! Ovh det bandet som redan finns mellan grabbarna är helt fantastiskt!
    Tiden går dessutom så fruktansvärt fort, så de stunder som blir jobbiga kan man tänka att de blir ju snart större :)
    Enda nackdelen jag kan komma på är att man inge hinner med lika mycket bebismys med minstingen, men det har jag löst genom bärsjal och sele.

  • MeEmmA

    Kan ge dig ett tips från vad jag gjorde: förvänta dig det absolut värsta så kan det bara bli bättre :)

  • Jw83

    Jag har 17 månader mellan mina, en pojke och en flicka. Det går jättebra! Ett tips är en lång och gemensam föräldraledighet. Det är inte lätt att amma med ett busigt äldre syskon som behöver hjälp. Dessutom så sover dom inte samtidigt men bli alltid akut hungriga samtidigt osv. Genom att vara två hemma så behöver man inte låta en vänta hela tiden och svartsjuka hålls borta

  • ebe91

    Jag har 15 månader mellan mina kids, sonen är 18 månader och dottern blir snart 3 månader. Ville också ha ganska tätt (typ 2 år) mellan men det blev inte riktigt som vi planerat :) dottern föddes i slutet av Juni och sambon var hemma nästan 2 månader vilket var väldigt skönt - men inget måste! Men skulle nog rekomendera att han är, om möjligheten finns, hemma lite längre än dedär 10 dagarna man får i samband med födseln.

    Jag tycker det har gått så mycket bättre än förväntat, skulle kunna leva såhär föralltid typ... Men tiden går såå snabbt! Skillnaden för oss jämfört med när sonen föddes är att vardagen började om redan dagen efter hon föddes. Och det finns inte samma möjlighet att bara sitta och mysa hela dagarna. Lillasyster får som bara hänga med, antingen sovandes i vagnen eller hängandes i bärselen (köp en bekväm ergonomisk bärsele - guld värd när man är i lekparker etc). Sonen har inte visat någon form av svartsjuka alls, lillasyster är en del av vardagen för honom. Klart han ibland vill sitta i knät när lillasyster ammar osv men brukar gå bra att ha han brevid nära istället och hålla om honom.

    Det jag tycker har underlättat är sonens rutiner. Ha bra fungerande rutiner redan när småsyskonet kommer och håll fast vid dessa. Låt småsyskonet få anpassa sig när det går, det är lättare än att få den stora att vänja sig vid ytterligare ngt nytt.

  • jonie

    Nu är det iofs 18 månader mellan mina äldsta så det är lite skillnad förstås men det gick jättebra även första året :) Intensivt absolut och sömnen har ju varit sisådär men jag ångrar det absolut inte. Idag är dom 2 år och 3,5 år och börjar leka mer och mer med varandra (även om det bråkas en del med). Tror och hoppas att de kommer ha stor glädje av varandra :) Grattis förresten :)

  • MaddeSol
    jonie skrev 2016-09-18 08:18:48 följande:

    Nu är det iofs 18 månader mellan mina äldsta så det är lite skillnad förstås men det gick jättebra även första året :) Intensivt absolut och sömnen har ju varit sisådär men jag ångrar det absolut inte. Idag är dom 2 år och 3,5 år och börjar leka mer och mer med varandra (även om det bråkas en del med). Tror och hoppas att de kommer ha stor glädje av varandra :) Grattis förresten :)


    Tack ????
  • MaddeSol
    MeEmmA skrev 2016-09-17 23:23:33 följande:

    Jag har 15måmader mellan mina småttingar, de är nu 8 & 23 månader gamla. Än så länge så tycker jag faktiskt att det har gått förvånansvärt bra, bättre än förväntat! Ovh det bandet som redan finns mellan grabbarna är helt fantastiskt!
    Tiden går dessutom så fruktansvärt fort, så de stunder som blir jobbiga kan man tänka att de blir ju snart större :)
    Enda nackdelen jag kan komma på är att man inge hinner med lika mycket bebismys med minstingen, men det har jag löst genom bärsjal och sele.


    Skulle du tycka samma sak om man vet att man kommer vara mycket ensam?
  • MeEmmA
    MaddeSol skrev 2016-09-18 08:57:15 följande:
    Skulle du tycka samma sak om man vet att man kommer vara mycket ensam?
    Jag har varit mycket ensam, sambon har inte tagit nån mer ledighet än de 10dagarna i början och sen har han arbetsdagar så att han är borta 8-18 mån-fredag och vissa perioder har han även varit bortrest.
    Jag har två äldre barn också och då kanjag ärligt säga att min äldsta som var i värsta treårstrotsen när syskon kom var mycket jobbigare än småttingarna som inte vet något annat än att ha varandra.
  • LadyViolette

    Jag har 15 månader mellan mina två första som idag är 8 år och 7 år. 
    Upplevde det aldrig som jobbigt, tyckte mest det var roligt. Och dom är otroligt nära idag. Jag har varit hemma själv med våra barn och pappa har jobbat så jag vet att man klarar det själv också  

    Hade min stora hemma med mig och lillebror så hon var över 2,5 år när jag skolade in henne på förskolan och det gick hur smidigt som helst. 

  • MeEmmA
    LadyViolette skrev 2016-09-19 10:23:18 följande:

    Jag har 15 månader mellan mina två första som idag är 8 år och 7 år. 
    Upplevde det aldrig som jobbigt, tyckte mest det var roligt. Och dom är otroligt nära idag. Jag har varit hemma själv med våra barn och pappa har jobbat så jag vet att man klarar det själv också  

    Hade min stora hemma med mig och lillebror så hon var över 2,5 år när jag skolade in henne på förskolan och det gick hur smidigt som helst. 


    Jag har också båda små hemma och tanken är att de ska skolas in på förskola tillsammans. Gjorde du också så eller fick minstingen vara hemma ett tag själv?
  • LadyViolette

    Jag skolade in bägge samtidigt, då var mina dagar slut så det vart automatiskt så att han också fick börja. 
    Det gick väldigt bra för honom också och han var 15 månader  

  • AnniAy

    13 mån mellan mina äldsta och det är det bästa jag gjort. Va själv med barnen när andra föddes. Nätterna var jobbiga de första månaderna men de går över. Har 18 mån mellan andra och 3e barnet. Ångrar inte en sekund att det är tätt mellan dom. Hade lätt skaffat en till snart (lilla är 6mån) men kroppen säger ifrån

  • MaddeSol

    Är jag självisk när jag funderar på att behålla bebis trots att det är osäkert hur det blir med deras pappa (samma pappa)? Han vill vara delaktig men det är osäkert hur länge han kommer vara med.bebis Nr 1 har han inte kunnat vara med med undantag några dagar pga olika omständigheter.

  • Syllin

    Jag är gravid med andra barnet och det kommer vara 15 månader mellan dem. Jag är övertygad om att det kommer gå bra för mig, men man får nog ha en annan inställning till livet som två barns föräldrar när man har så tätt mellan barnen.


Svar på tråden gravid igen. 14 månader kommer det bli emellan.