• Konservativ

    Kommer Ryssland anfalla Sverige?

    Nej, det kommer inte att bli krig. Orsaken är enkel: Sverige har (i stort sett) inget att försvara sig med. Putin kan mycket väl få för sig att anfalla men i så fall så blir det en enkel erövring och ministrarna och riksdagsmännen kommer att stå på kö för att buga för de nya herrarna.

    Någon nämnde Kina och faktum är att Kina hävdar sig militärt mot sina grannar i sydkinesiska sjön.

    Man måste förstå att för Ryssland är det inte så att de är aggressiva. För dem är det Väst som varit aggressiva genom att ansluta baltländerna och andra f.d. kommunistländer till NATO. Rysslands upprustning och erövringen av Krim och övrig aktivitet i Ukraina är ett svar på Västs aggression.  

  • Konservativ
    Tecum skrev 2016-09-19 20:19:45 följande:
    Kina hävdar sig om några obetydliga öar med oklar nationstillhörighet, det är riktigt. Men det är stor skillnad mot att annektera delar av grannländer, strida på separatisters sida och hota andra grannländer med invasion.
    Kina har dessutom accepterat vänskapliga förbindelser med Taiwan, som för inte särskilt länge sen var en del av Kina. De slöt fred för att det var bra för affärerna. Putin hade struntat i affärerna och invaderat istället...
    Visst är det skillnad. Jag ville bara påpeka att den ekonomiska väg som Kina tagit inte utesluter aggression. Och du har fel i att öarna är obetydliga. Hade de varit det skulle man inte bråkat om dem. 

    Kina har inte slutit fred med Taiwan. Både staterna är, och har alltid varit, överens om att de är samma land men det de inte är överens om är vilken som är den lagliga regeringen.

    Det är klart att det finns en poäng i det du säger. Kina är ända sedan Dengs tid ekonomiskt inriktat. Det betyder inte att det militära har upphört.
  • Konservativ
    Ascendere skrev 2016-09-20 20:33:12 följande:

    Varje morgon såg grisen solen gå upp, och varje kväll såg han solen gå ner igen. Varje morgon sade han till sig själv "ikväll kommer jag att se solen gå ner ännu en gång".

    Och på den 100:e dagen kom grisbilen och körde grisen till slakteriet. SLUT!

    Förklaring: vi har haft fred i flera hundra år, men det är ingen garanti för att vi alltid kommer att ha det i framtiden. Man ska inte måla fan på väggen men det är i mitt tycke bättre att förbereda sig i onödan än att bli tagen på sängen.

    Med det sagt så tror jag nog mest på ett nytt kallt krig som pågår tills någon annan får makten i Ryssland. Inte ens Putin kommer att leva för evigt.


    Sverige har inte haft fred i flera hundra år. Sverige deltog i Kongokriget 1960 och satte upp en speciell flygflottilj för ändamålet. 19 svenska soldater stupade. 1939 skickades en tredjedel av svenska flygvapnet och 8000 man till Finland för att hjälpa i Vinterkriget. Just nu deltar vi i Afganistankriget. Fem soldater har stupat där. (Och jag vet att Afganistankriget är en FN-operation.

    Soldaterna är ändå döda.

    Svenska soldater.

    I ett krig.

    Trillar poletten ner?)

    Putin är 63 år och kan behålla makten i 20 år till. 

    Kriget är inte särskilt kallt i Östra Ukraina.
  • Konservativ
    seriösanvändare skrev 2016-09-21 18:27:00 följande:
    Ryssland har inte med att göra vad andra länder ansluter sig till. Tycker man att andra länder är "aggressiva" för att de inte vill vara med i den egna klubben så är man en mobbare som inte hör hemma i en civiliserad värld.

    Som sagt, Ryssland borde satsa på att bygga upp sin ekonomi samt göra sitt land mer demokratiskt, minska korruptionen mm. Då skulle de bli en maktfaktor att räkna med, men samtidigt få respekt av omvärlden och slippa sanktioner.

    Det är vad jag vet ingen som vill anfalla Ryssland, det är ju tvärtom. Ryssland försöker (direkt eller indirekt) styra över grannländerna.
    Nato bildades ursprungligen för att stå emot Sovjet och Putins Ryssland är Sovjets arvtagare. Att tro att Natotrupperna i Lettland inte är där för Rysslands skull är som att tro att USA:s trupper i Sydkorea inte är riktade mot Nordkorea.

    Därför är det naivt att påstå att Ryssland inte har något att göra med Natoudvidgningar i sin närhet. Det hade varit bättre att inte utvidga Nato. Inte heller skulle en Natoanslutning ändra mycket för Sveriges del. Sverige har fortfarande plikten att försvara sitt eget land. Om inte Sverige vill satsa på sitt försvar, varför skulle andra länder vilja försvar oss?

    Missförstå mig inte. Putin är en skitstövel. Men för att hantera en skitstövel måste man förstå hur han fungerar. 

    Sanktionerna bör avskaffas. De har bara två effekter: den gör medelryssen fattigare och det gör honom mer beroende av Putin och mer lojal. Andra effekten är en försvagning av finsk ekonomi. Varför är det bra?
  • Konservativ
    seriösanvändare skrev 2016-09-21 20:41:56 följande:
    OK, i ditt förra inlägg lät det som om du "försvarade" Putin. Utifrån hans perspektiv är det säkert helt rationellt att hota grannländer och ockupera vissa, men det var inte så jag resonerade. Ur Assads perspektiv är det tydligen rationellt att bomba sönder sin egen befolkning också. Vissa gör vad som helst för att behålla makten, men det betyder inte att det är rätt eller ens smart. Och västvärlden kan inte bygga upp Ryssland, det får Ryssland göra själv.
    Jag försvarar synen att Nato har krupit närmare Ryssland. Det kan inte Ryssland uppfatta som annat än hotfullt. Är det rätt att återta Östra Ukraina och Krim? Det är inte helt självklart att det är fel. Områdena har tillhört Ryssland i flera hundra år, precis som Skåne tillhört Sverige i flera hundra år. Det var nog inte så viktigt för Ukraina att behålla sin självständighet, annars hade man inte gett upp sina kärnvapen och satsat så lite på sitt försvar.
  • Konservativ
    seriösanvändare skrev 2016-09-21 20:54:44 följande:
    Det var detta jag menade med att Ryssland är som en school yard bully. De regler de tycker ska gälla för andra (att "inte lägga sig i" mm), gäller inte för dem.

    Jämför med översittaren som vill styra och ställa, men känner sig kränkt och orättvist behandlad när de andra inte vill umgås med honom längre. Som känner sig hotad när fler och fler går över till det andra gänget eller börjar umgås själva. Och då tar till nävarna, eller ryktesspridning, eller fula ord för att han inte får bestämma längre. Istället för att börja uppträda så att andra faktiskt VILL umgås med honom.

    I rättvisans namn bör dock påpekas att även USA har uppträtt så här tidigare. "Världspolis" osv. Det är ju inte så enkelt som att Ryssland har varit mobbaren, Mellanöstern de galna fanatikerna och USA den snälla men bestämda polisen som kommer och säger "aja baja" och försvarar de utsatta. USA har också agerat imperialistiskt och inte minst av egenintresse. Dock har de mer och mer tonat ner detta på senare år, medan Ryssland istället har gått åt motsatt håll och blivit mer aggressivt mot omvärlden.
    Vad du syftar på är snarare stormakters vanliga arrogans. Större länder har mer makt och kan göra mera än små. Vilka var det som först bröt mot emu:s regler mot skuldsättning, Grekland? Nej, Tyskland och Frankrike. Och det kunde de göra för de är större. Att tro att små länder har samma rättigheter som större är ju gulligt och det vore bra om det var så. Men i verkligheten är det inte så och den som tror det bedrar sig själv och andra. 
  • Konservativ
    Tecum skrev 2016-09-21 21:15:09 följande:
    Men hur ska man hantera Putin och Ryssland då? Faktum är att ryssarna testar hur långt de kan gå utan att stöta på patrull. Och omvärlden har inte mycket annat än ekonomiska sanktioner att ta till. Ska man bara låta dem hållas och annektera område efter område?
    Det enda som funkade på Sovjet var maktspråk. Tyvärr verkar det vara samma med Ryssland.
    Man ska upprusta och vara bereddd att försvara sig. 110 miljarder i försvarsbudget varje år. Värnplikt för unga män. Sen kommer Sverige att kunna försvara sig och när Putin ringer kommer han inte att arrogant kräva det han vill ha (som det är nu) utan han kommer att förhandla.
  • Konservativ
    Zombie von Rymmen skrev 2016-09-22 13:18:43 följande:
    Här är en som svalt det Kremlinska narrativet. NATO är inget som lever sitt eget liv och bara kommer (så som Ryska federationen), det är en försvarsklubb som nationer ansöker om medlemskap helt frivilligt, och den styrs av sina medlemmar. En invasion är en invasion, inget annat.
    Konservativ skrev 2016-09-21 21:21:43 följande:
    Vad du syftar på är snarare stormakters vanliga arrogans. Större länder har mer makt och kan göra mera än små. Vilka var det som först bröt mot emu:s regler mot skuldsättning, Grekland? Nej, Tyskland och Frankrike. Och det kunde de göra för de är större. Att tro att små länder har samma rättigheter som större är ju gulligt och det vore bra om det var så. Men i verkligheten är det inte så och den som tror det bedrar sig själv och andra. 
    Det relativiseras friskt här. Det är helt olika saker att inte följa reglerna i ett frivilligt ekonomiskt samarbete (vilket ingen gjorde i fallet EMU), och att med trollfabriker, spioner, agenter och betalda upprorsmän styra andra länder.

    Rätt ger makt, och det är den ordning vi haft sedan senare del av 1900-talet och bör fortsätta med, inte tvärtom som Kreml vill.
    Jag vet tyvärr inte hur man bryter upp citat så jag svarar så här istället:

    Ja, Nato är en försvarsklubb. Vilka ska man försvarar sig mot? Ryssland förstås är det självklara svaret i Warszava och Vilnius. Det är alltså en allians som vill förbereda krig mot Ryssland. Och det är detta Ryssland tar fasta på. Ur Rysslands synpunkt har Natostyrkor kommit betydligt närmare Petersburg och Moskva.

    Exemplet med EMU tog jag upp för att visa hur stormakter beter sig. Inte för att påstå att Frankrike har invaderat Grekland, eller att Rysslands invasion av Georgien är en bra sak. Rätt ger makt?? I högtidstalen och i sagornas värld. I verkligheten är det ganska ofta tvärtom. Särskilt i storpolitiken. Tror du att Malta och Finland styr i EU lika mycket som Frankrike och Tyskland? Självfallet inte. Tror du att Maldiverna kan påverka Indien lika mycket som Indien kan påverka Maldiverna? Självfallet inte.

    Sverige kan hävda sig mot Ryssland. Men det kräver att vi rustar upp. Vi kan göra det. Det handlar bara om prioriteringar. 
  • Konservativ
    Tecum skrev 2016-09-22 22:44:35 följande:
    Otroligt naivt att inbilla sig att Sverige kan försvara sig militärt mot en stormakt. Om Ryssland mot förmodan vill ta Gotland så gör de det. Enda skillnaden är att våra förluster materiellt och i döda och skadade blir mångdubbelt större.

    Värnpliktiga är och har alltid varit kanonmat. Dagens krig är högteknologiska och kräver motsvarande personal. Gröna gubbar på marken är nostalgi på officersmässarna.
    Sverige kan inte försvara sig idag men om vi gör den satsning jag talade om så har vi ett bra försvar om tio år. Ryssland kan inte skicka hela krigsmakten hit. Jag är inte militär men de jag pratat med nämner summan 110 miljarder i försvarsbudget. Då kräver det förstås att budgeten används för just militärt försvar, inte för regionalpolitik eller hålla Karlskoga under armarna. 

    Värnpliktiga duger till mycket men inte allt. Se på krigen i Syrien, Afganistan, Bosnien. Vanliga unga män (och inte så unga) uträttar en hel del med en AK5:a och granatkastare. Nattseende, uniformen, signalsystemet och vapnet är högteknologi.
  • Konservativ
    Skogshuggaren skrev 2016-09-26 13:26:09 följande:
    Varför känner man sig hotad av en försvarsallians? Schweiz och Österrike borde i så fall känna sig extremt hotade, de är helt omringade av Nato-länder. Sverige också för den delen, Danmark, Norge, Tyskland m fl är ju med i Nato, vi borde vara livrädda här.

    Varför skulle Nato vilja anfalla Ryssland? Eller Österrike eller Sverige? Det är frivilligt att gå med i Nato, det finns inget tvång. Ryssland skulle säkert också kunna gå med i Nato, men de väljer helt klart konfrontation. 
    Du skämtar väl? Nato är en allians med förmåga att anfalla. Att de kallas försvarsallians är helt irrelevant. Särskilt för Ryssland. Det är för övrigt mer än en allians. Det är en försvarsorganisation med hög förmåga till samarbete. 
  • Konservativ
    Wolt skrev 2016-09-27 10:02:26 följande:
    Det där med försvar är semantik och irrelevant. USA och Ryssland gjorde upp när Berlinmuren föll. USA skrev på ett kontrakt att Nato inte får ruckas en meter från dåvarande position (västtyskland). Ett bindande kontrakt som inte verkade vara värt pappret nu i efterhand. Det är inte för att jag gillar ryssar som jag skriver detta men rätt ska vara rätt och i min värld är kontrakt bindande.
    Vad heter det avtalet?
  • Konservativ
    Anonym (xex) skrev 2016-09-27 18:01:37 följande:
    Javisst, men Österrike och Schweiz har inget intresse av att lägga under sig delar av Tyskland eller Italien. Österrike har inga planer på att med våld blir ett nytt, mäktigt Österrike-Ungern. Sverige har inga planer på att återupprätta stormaktstiden från 1600-talet, osv.

    Har man inte Putins högflygande planer har man inget att frukta från Nato. Håller man sig i sin egen trädgård och inte river ner grannens staket och börjar odla potatis på andra sidan, brukar grannsämjan fungera ganska bra. Även om man skaffar sig en fin och lummig trädgård. Och då brukar man heller inte se samfälligheten eller polisen som ett hot, om de kommer och säger aja baja ifall man inkräktar på någon annans område eller rättigheter...
    NATO leder för närvarande en internationell styrka i Serbiens provins Kosovo mot Serbiens vilja.NATO har också deltagit i Irak, Afganistan och Libyen. Ville Libyen erövra andra länder?
  • Konservativ

    Skulle Sverige satsa 110 miljarder per år och återinföra värnplikt skulle man kunna slå tillbaka ett anfall om tio år. Men pengarna ska gå till försvar, inte regionalpolitik eller trams.

  • Konservativ
    Tecum skrev 2016-11-10 17:48:59 följande:
    Om vi klarar oss i tio år eller kanske bara fem så är Trump borta och Nato har förhoppningsvis återupprättat sin linje att värna ALLA medlemsländer. Så då är den försvarssatsningen meningslös.
    Putin lever inte i evighet, han kommer att slå till under de närmaste 4 åren, under Trumps tid. Men han vill sola sig i glansen av fotbolls-VM 2018, sen smäller det.
    Så kan man ju resonera. Tror jag ska säga upp hemförsäkringen också, det blir ju aldrig någon skada.

    Nej, bygg upp försvaret så klarar vi oss OAVSETT vad som händer i omvärlden. Nato är inte en garanti för försvar även om det innebär vissa fördelar. Faktum är att den bara testats en enda gång. Du vet ju inte hur framtida presidenter resonerar, vad de än heter.
Svar på tråden Kommer Ryssland anfalla Sverige?