• Äldre 24 Sep 18:06
    5847 visningar
    34 svar
    34
    5847

    Därför ger jag inget till EU-migranter/tiggare och tycker man borde lagstifta mot fenomenet:

    Som rubriker lyder. Lägg upp dina argument, dina upplevelser, artikellänkar, rapporter mm.

    Med ordet tiggare avses i trådstarten och alla mina inlägg tiggare/EU-migranter och inte tiggare av svenskt ursprung/medborgarskap, om inget annat anges.

    Jag gav i början, när fenomenet var nytt och jag inte visste något om hur det fungerade. Jag ger fortfarande ibland till svenska tiggare. Men ju mer jag sett och läst om detta med tiggare från Rumänien och Bulgarien, desto mer är jag emot det.
    Vi löser inga som helst problem för dessa annat än de högst tillfälligt ekonomiska, men om du ger lockar du också fler att komma hit, istället för att problemen löses på plats.
    Rumänien exempelvis får närmare hundra miljarder kronor från EU för att lösa problem som dessa, pengar som Sverige, ja även du och jag är med och betalar.
    Det är mycket lögner om familjer, sjukdomar och handikapp hos dessa tiggare för att framkalla medlidande hos dig, flera har blivit avslöjade.
    De skräpar ner något fruktansvärt på sina boplatser, något som samhället eller tomtägaren får bekosta att städa upp.
    Jag har flera gånger sett tiggare samla burkar och flaskor i parker och de är ofta framme och norpar det du har liggande så fort det är tomt, så långt gott, men upptäcker de att det inte är pant så hamnar det på marken, kanske 50 meter bort från dig de plockade dem från. Ingen som helst tanke på natur och renhålling alltså.
    Det finns även de som vittnat om att tiggare som varit obehagligt påstridiga och i vissa fall t.o.m. våldsamma.

    Är du av annan åsikt är du välkommen att skriva om din syn och argumentera för det.

  • Svar på tråden Därför ger jag inget till EU-migranter/tiggare och tycker man borde lagstifta mot fenomenet:
  • Äldre 24 Sep 18:08
    #1
  • Äldre 24 Sep 18:22
    #2
    STHLM
    DN:s reporter om tiggeriet i Stockholm

    Gränspolisen, Rikskriminalpolisen och DN:s Josefine Hökerberg svarar på frågor om tiggeriet i Stockholm.

    www.dn.se/sthlm/dns-reporter-om-tiggeriet-i-stockholm/


  • Äldre 24 Sep 18:23
    #3
  • Anonym (Va)
    Äldre 24 Sep 18:24
    #4

    Jag ger inget och hälsar inte heller på dem! Om fler ignorerade fenomenet skulle de snart flytta till nya "jaktmarker".

  • Anonym (Tore s)
    Äldre 24 Sep 18:37
    #5

    Jag ger inte heller.

    Tipsar här om " Hotell Paradiset" som handlar om rumäner som fick ett hyreshus byggt till sig men som dom totalhavererade.

    Den borde alla se.

  • Äldre 24 Sep 18:56
    #6
    ?Det finns bättre sätt att hjälpa tiggarna?
    TIGGERI · ?Så länge alternativen inte förändras kommer fler och fler att välja att åka till Sverige?, skriver Martin Marmgren.

    www.svt.se/opinion/det-finns-battre-satt-att-hjalpa-tiggarna
  • Äldre 24 Sep 18:56
    #7
    STHLM
    Så tvingar de tiggarna att betala
  • Äldre 24 Sep 18:58
    #8
    Politik
    Regeringen: Ge inte pengar till tiggare

    Regeringen vill att svenskarna slutar ge pengar till tiggare på gatan och istället skänker pengarna till olika hjälporganisationer. Målet är att det ska bli färre tiggare på de svenska gatorna.

    www.dn.se/nyheter/politik/regeringen-ge-inte-pengar-till-tiggare/


  • Äldre 24 Sep 19:00
    #9
    Startsidan / Nyheter 2012-07-12
    Tiggare spelade pank ? bar tusentals kronor

    Mannen tiggde efter pengar för att ha råd med ett nytt batteri till sin rullstol.


    Men tiggare kunde både gå och betala för sig själv.


    ? När han inte hade några kunder stod han upp, berättar ett vittne.

    www.aftonbladet.se/nyheter/article15108800.ab


  • Äldre 24 Sep 19:05
    #10
Svar på tråden Därför ger jag inget till EU-migranter/tiggare och tycker man borde lagstifta mot fenomenet: