• Anonym (Anonym)

matbord för stora familjer

Jag vill fråga hur stora familjer på cirka 5-6 personer gör med matgruppen så alla får plats. Vi är en familj på 4 personer och vårt matbord tar 6 personer. Det räcker alltså att en annan familj på 4 personer kommer på besök så är bordet för litet. Idag köpte jag till 2 iläggsskivor och 4 stolar i samma serie som vår befintliga matgrupp. Det kostade en slant men nu har vi ett bord som tar 10 personer. Detta går åt vid kalas och gäster. Men jag tänkte alla kan väl inte få plats med ett så stort matbord. Hur tänker ni andra angående matbord?

• Svar på tråden matbord för stora familjer
  • Carambolan

Vi har också ett utdragsbord. Det är sex platser i vanliga fall men blir tio om man drar ut det. Tolv om vi flyttar bordet så att man kan sitta vid båda kortändarna, blir trångt men funkar.

• Carambolan

Så många matchande stolar har vi däremot inte, middagsgäster får gott nöja sig med uddastolar som lånas från andra delar av hemmet.

• Tonårsmamman1

Har iläggsskivor både i matrumsbordet och köksbordet. Vid större tillställningar sätter vi dit ett extrabord så att vi får ett långbord.

• lövet2

Vi beställde ett stort matbord i trä, eftersom vi har den typen av kök där bordet ryms. 13 personer sitter bekvämt och vid behov går det att klämma in 15.
    Det kan tyckas vara överdrivet med ett så stort bord, men när vi var en mindre familj, så använde vi halva bordet som avlastningsyta.

• lövet2
    lövet2 skrev 2016-10-02 17:24:40 följande:
    Vi beställde ett stort matbord i trä, eftersom vi har den typen av kök där bordet ryms. 13 personer sitter bekvämt och vid behov går det att klämma in 15.
    Det kan tyckas vara överdrivet med ett så stort bord, men när vi var en mindre familj, så använde vi halva bordet som avlastningsyta.
    Vi beställde från ett snickeri, skulle det stå.
  • Anonym (Anonym)
    Tonårsmamman1 skrev 2016-10-02 16:56:42 följande:

Har iläggsskivor både i matrumsbordet och köksbordet. Vid större tillställningar sätter vi dit ett extrabord så att vi får ett långbord.

Har du matchande stolar till alla? Jag tycker själv det är tråkigt när man måste hämta typ kontorsstolen eller en pall för att alla ska få plats.
  • Tonårsmamman1
    Anonym (Anonym) skrev 2016-10-02 18:18:20 följande:
    Har du matchande stolar till alla? Jag tycker själv det är tråkigt när man måste hämta typ kontorsstolen eller en pall för att alla ska få plats.
    Vi har åtta stolar till vardera bord. Så nej, är vi fler så matchar det inte.

Vi bor i ett stort hus, men att ha 16 matchande stolar till ett jättestort bord har vi inte plats till, och vill inte ha heller. Jag tycker det är trevligt att vi kan sitta så många tillsammans, att ha matchande stolar spelar ingen roll. 
  • taquine
    Anonym (Anonym) skrev 2016-10-02 18:18:20 följande:
    Varför skulle det vara tråkigt? Har ett stort bord men "bara" 6 matchande stolar, tror ingen bryr sig om de sitter på en kontorsstol eller pianostol.Sällskapet är väl viktigast;) Inte hur stolarna ser ut.

Goodness me
  • Eir

Jag har ett helt underbart åttkantigt matbord som jag köpte för 15 år sedan.

Om det finns liknande i dag så kan jag varmt rekommendera det. Med iläggsskiva för man plats med 10 personer och alla sitter bekvämt utan att trängas.

• Teresiat

Vi hittade endast ett runt stort bord i affärerna men då var det fel stil och kostade 17000... Så min man byggde ett bord som man även kan ha tilläggsskiva i.. Hos oss ryms 12 pers utan problem. Men vi har sex stolar till vardags. När gäster kommer har vi bekväma klappstolar.. Fungerar utmärkt!

Svar på tråden matbord för stora familjer