• Stårsc­han
    Äldre 4 Oct 08:06
    9771 visningar
    15 svar
    15
    9771

    Löss för första gången - era bästa tips!

    Kamma, kamma, kamma och kamma. Just Nyda har jag inte testat, men min erfarenhet är att lusmedlet ändå inte verkar ha ihjäl alla löss, utan det är kamningen som krävs för att verkligen bli av med skiten. Även om vi haft i lusmedlet längre än vad som stått på förpackningarna har man ändå kammat ut en massa löss som fortfarande levde.  Och på grund av det brukar vi byta sängkläder i samband med lussanering, samt dammsuga soffans ryggstöd och koka eller frysa husets hårborstar och kammar. Jag vet att det sägs att löss bara smittar huvud från huvud, men när man drabbats av löss flera gånger sedan barnen växt ur värsta lekåldern så tar jag det med en nypa salt.

  • Stårsc­han
    Äldre 4 Oct 10:09
    #6
    Anonym (höst) skrev 2016-10-04 10:00:34 följande:

    Har precis behandlat min dotters hår fullt med lus. Och personalen på Apoteket sa att löss lever upp till ett dygn utanför håret. De sa : byt sängkläder, släng borstar och sätt plast över nackstöd i bilen osv. Och de borde väl veta vad de pratar om?


    Jag gjorde en liten vetenskaplig studie och lät två av de utkammade lössen bo i en glasburk, för att se om det där stämde. Våra kanske var superhärdiga, men det tog drygt två dygn innan de slutade kravla omkring.
Svar på tråden Löss för första gången - era bästa tips!