• Ika82

    5-månaders sover jättedåligt på natten

    Sedan kanske en månad tillbaka har min dotter sovit oroligt på nätterna (hon är nu fem månader). Hon vaknar minst en gång i timmen och kan inte somna om utan att få bröstet. Oftast somnar hon om direkt då (förutom vissa gånger då hon har piggnat till och det tar nån halvtimme att få henne att sova igen) men sömnen blir inte bra för någon av oss så länge det är såhär. Innan hon blev fyra månader sov hon bra på natten, vaknade kanske 1-2 gånger och ville äta.

    Några som har erfarenhet av detta? Vi samsover, och ibland tänker jag att det kanske är därför hon sover oroligt, att hon väcks av att jag rör mig. Å andra sidan var anledningen till att hon slutade sova större delen av natten i sin egen säng att jag tyckte det var enklare att samsova eftersom hon börjat vakna så mycket. Men det kanske är nån ond cirkel... Jag vill gärna fortsätta samsova med henne eftersom jag tycker det är så väldigt mysigt, men helst av allt vill jag såklart att vi båda sover okej på nätterna, om möjligt.

  • Svar på tråden 5-månaders sover jättedåligt på natten
  • Linnis92

    Har precis samma problem, min dotter som är 4 månader vaknar i snitt en gång i timmen också. Vi samsover. Har provat ha henne i hennes säng men vaknar lika ofta där så jag samsover av praktiska skäl. Inatt åt hon typ 10 gånger mellan 21-06. Blir knäpp snart.

    Det ända positiva är att hon alltid somnar om så fort hon får bröstet. Nappen spottar hon ut på natten...

  • Ika82

    Samma här, med nappen alltså, den duger bara när hon fått suga på bröstet ett tag, då jag diskret kan byta ut bröst mot napp... Inte så konstigt visserligen, hon har ju ammats till sömns från dag 1.
    Kanske det är vanligt att det är såhär en period, att det har med utvecklingsfaserna att göra. Frågan är bara hur länge!

  • MTL

    Googla på utvecklingssprång, det hjälpte mig oerhört med alla tre barnen! Allt flöt på bra och jag tyckte jag hade koll på läget, så blev de plötsligt annorlunda -gnälliga, klängiga samt sov dåligt. Oftast befann de sig nära typiska veckor för just utvecklingssprång så det var bara att stå ut tills de blev sig själva igen ????

  • Ika82

    Just nu står det ingenting (har appen Wonderweeks) om sömnstörningar/orolig sömn. Men det betyder såklart inte att det inte har med utvecklingssprång att göra, det är mycket möjligt (och troligt). Är därför lite nyfiken på hur andra med bebisar i samma ålder upplever det. 

  • Linnis92
    Ika82 skrev 2016-10-11 12:25:15 följande:

    Just nu står det ingenting (har appen Wonderweeks) om sömnstörningar/orolig sömn. Men det betyder såklart inte att det inte har med utvecklingssprång att göra, det är mycket möjligt (och troligt). Är därför lite nyfiken på hur andra med bebisar i samma ålder upplever det. 


    Min app jag har säger att det är en utvecklingsfas som är vid 19 veckor och den börjar redan vid 15 veckor. Min dotter är 17 veckor så tänker att det är den. Men jag hoppas verkligen det går över nu.

    Enligt min app är nästa utvecklingssteg vid 26 veckor, skönt det är en stund dit
  • Ika82
    Linnis92 skrev 2016-10-11 14:54:42 följande:
    Min app jag har säger att det är en utvecklingsfas som är vid 19 veckor och den börjar redan vid 15 veckor. Min dotter är 17 veckor så tänker att det är den. Men jag hoppas verkligen det går över nu.

    Enligt min app är nästa utvecklingssteg vid 26 veckor, skönt det är en stund dit

    Min dotter är 22 veckor så tänker att det är lite mellan faser, men visst kan det vara den, för nog började det här runt 17-18 veckor... Fast den har hållit i sig länge!
  • Linnis92
    Ika82 skrev 2016-10-11 15:19:54 följande:

    Min dotter är 22 veckor så tänker att det är lite mellan faser, men visst kan det vara den, för nog började det här runt 17-18 veckor... Fast den har hållit i sig länge!


    Samma här, hennes dåliga sömn och tokätande började vid 2,5 månad. Pratade med någon på Amningshjälpen som sa att det var en tillväxtfas vid 3 månader. Men det har aldrig tagit slut känns det som.
  • DLP

    Har tyvärr inga råd att ge. Vi har det precis likadant. Min son sov bra fram till 3,5 månad. Från en dag till en annan började han vakna varje eller varannan timme hela natten, tom med var 30:e minut ibland. Jag tänkte att det var en utvecklingsfas. Idag är han 8 månader och det har fortsatt hela tiden. Har nu haft 5 månader med fruktansvärt dålig sömn. Vi samsover för att jag ska orka.

    Nu har han dessutom kommit in i separationsfasen och sover ännu oroligare på kvällen innan jag lagt mig bredvid. Då kan han vakna var 15:e minut.

    Jag försöker tänka att det inte är för evigt. Någonstans läste jag att det brukar bli bättre efter separationsfasen vid ca 10 månaders ålder. Jag hoppas på det just nu.

  • Ika82
    DLP skrev 2016-10-11 19:26:55 följande:

    Har tyvärr inga råd att ge. Vi har det precis likadant. Min son sov bra fram till 3,5 månad. Från en dag till en annan började han vakna varje eller varannan timme hela natten, tom med var 30:e minut ibland. Jag tänkte att det var en utvecklingsfas. Idag är han 8 månader och det har fortsatt hela tiden. Har nu haft 5 månader med fruktansvärt dålig sömn. Vi samsover för att jag ska orka.

    Nu har han dessutom kommit in i separationsfasen och sover ännu oroligare på kvällen innan jag lagt mig bredvid. Då kan han vakna var 15:e minut.

    Jag försöker tänka att det inte är för evigt. Någonstans läste jag att det brukar bli bättre efter separationsfasen vid ca 10 månaders ålder. Jag hoppas på det just nu.


    Oj! Du har haft det så i 5 månader, där ser man. Jag som tyckte 5-6 veckor var länge...! Men nej, för evigt är det ju inte, så det är ju så man får tänka. När jag har kollat runt mer så verkar ju många ha det så här, verkar vanligt att bebisar sover dåligt i den här åldern. 
    Hehe, 10 månader alltså, så bara 5 månader till då =D
Svar på tråden 5-månaders sover jättedåligt på natten