• Anonym (Livrädd)

    Kan det gå till såhär?





    Min fråga är, kan en förlossning i Sverige gå till som i videon? Man ser hur tjejen vrider sig och rycker av smärta när dem klipper henne(förmodligen utan bedövning!) och drar i henne hur mycket som helst. Mår fysiskt illa!
    Ljudet vågar jag inte ens ha på...

  • Svar på tråden Kan det gå till såhär?
  • Anonym (vacuumextration)

    Nu såg jag inte videon, men det står att det är sugklocka som jag förstår...? I så fall har de antagligen inte tid att bedöva och det handlar om att rädda barnets liv. Jag var med om det. Barnets hjärtrytm gick ner väldigt kraftigt under värkarna och ett prov på hans huvud visade att han inte mådde bra. Så det var frågan om att få ut honom genast. Jag fick inte ha någon smärtlindring pga att barnet kunde få ännu mindre syre då, bm slet lustgasen ur handen på mig, en läkare töjde med händerna ut sista centimetrarna av livmodermunnen, satte en vacuumsug på barnets huvud och drog hårt ett par gånger under värkar. Det gjort så hemskt ont att jag var skräckslagen. Men jag hörde dem skrika att antingen föder jag ut barnet nu eller så blir det urakut kejsarsnitt. Jag trodde barnet skulle dö. Det skrämde mig mer än smärtan. Han kom ut iallafall pojken och hade navelsträngen två varv hårt runt halsen vilket förklarade det akuta som hände. Läkaren lossade navelsträngen direkt och faktiskt skrek pojken genast och mådde bra. :) Tack gode Gud!

    Men själva värkarna gör så mycket mer ont så ett klipp är faktiskt oftast inte så farligt i den situationen som det skulle vara anars. Men visst kan det svida till...

    Titta inte på detaljer från andra födslar. Det är en annan upplevelse när man själv föder.

    Det som hände oss är också ovanligt.

  • Anonym (Livrädd)
    Anonym (vacuumextration) skrev 2016-10-12 10:40:07 följande:

    Nu såg jag inte videon, men det står att det är sugklocka som jag förstår...? I så fall har de antagligen inte tid att bedöva och det handlar om att rädda barnets liv. Jag var med om det. Barnets hjärtrytm gick ner väldigt kraftigt under värkarna och ett prov på hans huvud visade att han inte mådde bra. Så det var frågan om att få ut honom genast. Jag fick inte ha någon smärtlindring pga att barnet kunde få ännu mindre syre då, bm slet lustgasen ur handen på mig, en läkare töjde med händerna ut sista centimetrarna av livmodermunnen, satte en vacuumsug på barnets huvud och drog hårt ett par gånger under värkar. Det gjort så hemskt ont att jag var skräckslagen. Men jag hörde dem skrika att antingen föder jag ut barnet nu eller så blir det urakut kejsarsnitt. Jag trodde barnet skulle dö. Det skrämde mig mer än smärtan. Han kom ut iallafall pojken och hade navelsträngen två varv hårt runt halsen vilket förklarade det akuta som hände. Läkaren lossade navelsträngen direkt och faktiskt skrek pojken genast och mådde bra. :) Tack gode Gud!

    Men själva värkarna gör så mycket mer ont så ett klipp är faktiskt oftast inte så farligt i den situationen som det skulle vara anars. Men visst kan det svida till...

    Titta inte på detaljer från andra födslar. Det är en annan upplevelse när man själv föder.

    Det som hände oss är också ovanligt.


    Ja, det är sugklocka. Men det ser ut som de behandlar henne som skräp, man ser hur hon försöker ta sig bort medans folk håller ner henne.

    Jag förstår att det säkert är bråttom, men det ser fruktansvärt ut... Man struntar lite i hur det går för mamman i det läget, hon måste ju gå sönder fruktansvärt?

    Men du klarade dig utan men?
  • Anonym (vacuumextration)

    Det handlar ju som sagt om liv eller död, alternativt hjärnskada för barnet. Smärtan går över men inte död eller hjärnskada.... de vet vad de gör och de kommer att prata med kvinnan om det sedan. Underlivet brukar klara sig bra och det är ändå meningen att barn ska födas där. Jag fick inga som helst men fysiskt och födde tre barn till senare!

  • Anonym (vacuumextration)

    Läkaren förklarade för mig vad som hände under tiden och varför och bad om ursäkt att hon var tvungen att göra mig illa just då. Jag var arg och förtvivlad i stunden och rädd för att barnet skulle dö men efteråt var jag bara så oerhört glad att han klarade sig och tacksam för deras snabba och professionella hjälp!! Förr i tiden hade barnet dött..... :(

  • Påven Johanna

    Se den igen och ha på ljudet. Helt odramatiskt och en blivande mamma koncentrerad på sin uppgift.

  • Anonym (Livrädd)

    Det ser iaf inte odramatiskt ut... Min sambo förlöstes med sugklocka, hans mamma höll på att dö och det blev aldrig några syskon. Vet inte om hon fick några men då jag inte frågat, men man kan ju tänka sig det.

    Hade jag varit 100% garanterad en normal förlossning utan instrument och skador, hade jag nog vågat ge mig på det. Men med risk för det här? Vette tusan...

  • Anonym (vacuumextration)
    Anonym (Livrädd) skrev 2016-10-12 15:09:13 följande:

    Det ser iaf inte odramatiskt ut... Min sambo förlöstes med sugklocka, hans mamma höll på att dö och det blev aldrig några syskon. Vet inte om hon fick några men då jag inte frågat, men man kan ju tänka sig det.

    Hade jag varit 100% garanterad en normal förlossning utan instrument och skador, hade jag nog vågat ge mig på det. Men med risk för det här? Vette tusan...


    På vilket sätt höll hon på att dö? Det brukar vara barnet som riskerar livet när det blir tal om sugklocka... Att man tror att man kommer dö är inte samma sak som att man överhuvudtaget är i närheten av att vare sig dö eller ta skada. Vad lustigt att hon valde (?) att inte få fler barn när jag valde att föda flera gånger igen, om det handlar om upplevelsen/smärtan. Så olika det kan vara. Och kan säga att förlossningen efter den med sugklocka i princip var helt smärtfri istället och helt underbar! :)
  • Anonym (Livrädd)
    Anonym (vacuumextration) skrev 2016-10-12 19:16:51 följande:
    På vilket sätt höll hon på att dö? Det brukar vara barnet som riskerar livet när det blir tal om sugklocka... Att man tror att man kommer dö är inte samma sak som att man överhuvudtaget är i närheten av att vare sig dö eller ta skada. Vad lustigt att hon valde (?) att inte få fler barn när jag valde att föda flera gånger igen, om det handlar om upplevelsen/smärtan. Så olika det kan vara. Och kan säga att förlossningen efter den med sugklocka i princip var helt smärtfri istället och helt underbar! :)
    Hon kunde inte få fler barn, vad jag har förstått. Hon fick så allvarliga skador av sin förlossning och sugklockan. Sambon hade inte några direkt akuta problem vid födseln, tror det var att han helt enkelt fastnade. 
    Både hon och hennes man jobbar inom sjukvården, och svärfar trodde ett tag han skulle få uppfostra sin son själv...
    Hon fick opereras direkt efter, och som tur är överlevde hon!
  • Anonym (vacuumextration)

    Mycket tråkigt. Jag tycker att man ska få ks pga stark rädsla, men då får man nog betala själv faktiskt... Det är inte för att vara taskig... utan för att resurser i sjukvården är begränsade och att det kostar väldigt mycket mer med en stor bukoperation än en vaginal förlossning. Man borde få en möjlighet till avbetalning för de extra operationskostnaderna.... om det blir ks enbart pga att man inte vill föda vaginalt alltså. Hoppas detta inte missförstås..

  • Anonym (Bråttom)
    Anonym (Livrädd) skrev 2016-10-11 23:14:20 följande:

    Min fråga är, kan en förlossning i Sverige gå till som i videon? Man ser hur tjejen vrider sig och rycker av smärta när dem klipper henne(förmodligen utan bedövning!) och drar i henne hur mycket som helst. Mår fysiskt illa!
    Ljudet vågar jag inte ens ha på...


    Då ska du se en film från ett akut snitt eller ännu värre, ett katastrofsnitt.


Svar på tråden Kan det gå till såhär?