Inlägg från: Domesticgoddess |Visa alla inlägg
  • Domesticgoddess

Hur FASEN slutar man dricka för mycket?

Om du bor i Sthlm eller Malmö ts kanske Riddargatan 1 resp beroendecentrum mottagning triangeln kunnat vara något för dig? De är mer "sansade" än aa och patientgrupperna är, mig veterligen, personer utan de sociala problem som annars ofta förknippas med missbruk, och som inte tidigare sökt hjälp för sitt missbruk.

Dessutom behöver målet inte vara absolutism utan att dra ner på ett skadligt drickande. Man kan skicka egenremiss så du behöver inte gå genom din ordinarie läkare om du inte vill.

Finns säkert på fler håll i landet, nämnde dessa två då det är de jag hört talas om.

• Domesticgoddess
    klyban skrev 2016-10-13 17:53:47 följande:

Tyvärr är det för ofta man använder fraser "en gång alkoholist, alltid alkoholist".

Som då betyder att absolutism är den enda vägen, vilket inte är sant på långa vägar.

Det går mycket väl återgå till ett ansvarsfullt drickande, men visst är det många som inte ens klarar av att vistas nära alkohol.

pga de blir sugna och vill ha, och då falla tillbaka till gamla dåliga vanor.

TS dricker du 1 liter vin varje dag?

Eller bara att din bag in box går åt på 3 dagar om det köps en?

Dricker man 1l vin varje dag, så är väl det kanske lite väl mycket, men samtidigt de som verkligen har problem med alkohol de sörplar oftast i sig betydligt mer.

Precis vad jag menade ; i mitt tycke är det positivt att de inre nödvändigtvis har total avhållsamhet som mål.

Det är alldeles säkert så att en del behöver avstå helt ifrån alkohol men för den stora majoriteten tror jag att ett sansat drickande är en bättre lösning.
  • Domesticgoddess
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-14 01:05:09 följande:

Heter det "Beroendeenheten" om jag googlar på det? Tack, ska kolla!

Beroendeenhet eller beroendecentrum. Som jag skrev i tidigare inlägg, i en del städer (Sthlm och Malmö definitivt men säkert på fler ställen) finns specifika mottagningar för personer med ett i övrigt ordnat liv (=där samverkan med socialtjänst, FK osv inte är behövligt) och som inte tidigare sökt hjälp för sitt risk/miss,-bruk el beroende.

Om det finns någon sådan där du bor tror jag det kunde vara lämpligt för dig!
  • Domesticgoddess
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-15 02:00:48 följande:

Kanske kan du också få hjälp av att läsa svaren i den här tråden? I dag var första dagen för mig som jag aktivt försökt vända den nedåtgående spiralen - och det kändes bra! Mycket var tack vare att jag skrev ut vad jag kände, har ju gått och hållit det inom mig så länge.

Ts: underbart starkt jobbat av dig! Föreställer mig att det måste ha varit rejält svårt att inleda diskussionen med din man.. Stort lycka till, tror absolut att du kommer att fixa det här!

Anonym (Annica): jag inser att det är väldigt mycket lättare sagt än gjort men råder dig likväl att diskutera ditt drickande med din psykolog.

Överkonsumtion / självmedicinering är långt ifrån ovanligt vid psykisk ohälsa så han/hon lär varken bli förvånad eller vara dömande. Däremot är det väldigt svårt att utvärdera behandlingsförloppet när det finns en överkonsumtion som vården inte är medveten om.

Jag inser att du alldeles säkert är medveten om detta redan så menar det som pepp snarare än mästrande!

Om du inte känner att du kan förmå dig att prata med honom el henne så googla på "alkoholrådgivning anonym" och börja i den änden. Det kan alldeles säkert vara lättare att prata med någon man inte har någon tidigare relation till som ett första steg.

Jag känner med dig. Det blir lätt en ond cirkel av psykiskt icke-välbefinnande och för mycket alkohol, de två hänger ju ofta ihop och det blir efter ett tag svårt att säga vad som är hönan och ägget. Men det finns hjälp att få!
Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?