• Äldre 13 Oct 16:41
    11800 visningar
    26 svar
    26
    11800

    Bästa namnmärkningen för kläder och nappar?

    Ska beställa namnlappar till kläder nu och skulle vilja veta vilka som är värt att beställa.. -Finns det några bra namnlappar som fäster på kläder utan att strykas på?
    Vad för namnlappar har ni använt och hur bra har de hållit?

    Måste även namna napparna till Dagis, någon som har bra tips på vad som funkar här?

  • Svar på tråden Bästa namnmärkningen för kläder och nappar?
  • Äldre 13 Oct 21:17
    #6

    Tack för era tips.
    Bra med namnnappar- sidan med! Visste att man kunde köpa nappar med namn, men inte på det sättet (och inte så många olika märken och former). Blir definitivt en så'n till dagis!
    Nån som vet något annat tips till nappmärkning? (skulle vilja märka alla, vilket blir dyrt om vi måste beställa alla nya) Kanske någon bra penna som sitter kvar eller så?


    Hört en del som nämnt filur förr med, så de kanske kan vara något att satsa på.
    Någon som har erfarenhet av klisterlappar på "vanliga" kläder? -Sitter de kvar på t.ex. t-shirts och tröjor också?


    Märkpenna har vi, men tycker inte det funkar så bra ofta, då de "blöder ut" lite, så det blir svårläsligt. Svårt att skriva på vissa tyger och så med tycker jag..

  • Äldre 13 Oct 22:39
    #12
    mammalovis skrev 2016-10-13 21:31:07 följande:
    Det gäller verkligen att hitta rätt märkpenna. Sense Allround och KappAhls (köptes för några år sedan) har jag inte varit nöjd med. Däremot har jag älskat Pilots Laundry-Tec. Den har varit kanon i typ 4-5 år innan den inte hade tillräckligt med färg kvar, så nu behöver jag också hitta en ny som jag är nöjd med. Jag minns ju inte var jag köpte den, så jag har inte sett om de finns kvar. Jag gillar en penna med tunnare spets, så jag följer tråden med intresse.

    Det är nog sant.
    Var tvungen att testa en gång nu när jag läste detta. :) -Vi har nämligen 2 pennor. En som ligger i grabbens hylla på dagis och en hemma. Den vi har på dagis tror jag vi köpte på KappAhl eller liknande och den blöder nog ut mer än den andra.


    Den andra köpte vi på tygavdelningen på Klädkällaren (lokal klädaffär, typ Ullared, fast i miniformat) och är av märket "Prym". Den har hyffsat tunn spets (inte lika tunn som den du nämner ser det ut som dock) och verkar funka bättre. Har inte använt den tillräckligt mycket för att kunna säga om den är Bra dock.
    Pilot Laundry-Tec verkar finnas både på Clas-ohlson och Jula, så kolla där om du vill ha samma igen Flört


    Men känns smidigare att smälla på klisterlappar än att pilla med penna (smetar ibland, pennan fastnar i tyget, man får fylla i fler gånger ibland, telefonnummer blir otydliga och jobbiga att skriva, jag är lat Tungan ute etc). Oftast blir det också att man står i hallen och skriver i kläderna (ytterkläderna iaf) när man ska sätta på dem, så då är det nog mer bekvämt med en lapp.
    Återstår att se, eftersom jag iofs inte har några större erfarenheter av något av dem, men det skadar ju inte att ha båda hemma.

  • Äldre 13 Oct 22:42
    #13
    tulip79 skrev 2016-10-13 22:36:24 följande:

    Napparna skrev jag på med permanentpenna o satte genomskinlig tejp ovanpå så att det höll.


    Att jag inte har tänkt på det! Obestämd Så enkelt och självklart egentligen!
    ska komma ihåg att ta med det till dagis på Måndag och märka dem tillfälligt så, tills namn-napparna hunnit beställas.
  • Äldre 17 Oct 13:47
    #23

    Efter era svar och lite mer research, har jag bestämt mig för att testa Filurs lappar. -De verkar sitta bra och vara populära. La en beställning där härom dagen.
    Hittade även http://www.ikastetikett.se/tygklistermaerken Är det någon som testat dessa? Rent estetiskt spelar det ju ingen roll hur lapparna ser ut, men lite roligt att man kan trycka egna bilder. Frågan är hur kvalitet och fästförmåga mäter sig med t.ex. Filur?
    (Kommer inte köpa dessa nu, men vore intressant att veta för eventuella framtida köp)


    Kommer fortfarande ha kvar märkpennan, så vi kommer nog som många andra använda båda i olika sorts plagg/material. Sedan har vi som sagt en penna på dagis med, för de kläder man upptäcker är omärkta när man kommer dit.


    Nappen kommer vi märka med vanlig penna och tejp på tills vidare. Tanken är att vi ska sluta med napp inom kort, så kanske inte blir någon namnnapp nu, men det blir definitivt en beställning där till nästa barn när han börjar på dagis.


     


    På vårt dagis verkar de vara väldigt bra på att hålla ordning på kläderna, det enda som försvunnit för oss är kepsar (rätt många sådana), tror han tar av sig den ute och så hittar något annat barn den och sätter på sig den.
    Förutom det har det vad jag vet aldrig försvunnit kläder för oss och han har alltid sina egna kläder på sig när han kommer hem, trots att vi har varit dåliga på att märka. (något vi ska bli bättre på nu, delvis för att underlätta för pedagogerna)

Svar på tråden Bästa namnmärkningen för kläder och nappar?