• Anonym (Pengar)

    Sparpengar. Hur mycket?

    Hur mycket sparpengar har ni? Hur lyckas ni spara? Får ni över mycket av lönen? Jag är 26 år och har väl ungefär 44000 kr sparat. Känns som att det är lite. Men tycker det är svårt att spara så mycket när alla räkningar är betalda.

  • Svar på tråden Sparpengar. Hur mycket?
  • Anonym (Pengar)

    Har alla bra lön eller är ni bara duktiga på att spara? Behöver lite spartips känner jag. Jag får ut ca 16000 efter skatt. Nu ska vi snart flytta till hus så är inte säker på hur mycket jag kommer ha över efter alla räkningar + mat.

  • Kjell2
    Anonym (Pengar) skrev 2016-10-20 10:33:07 följande:

    Har alla bra lön eller är ni bara duktiga på att spara? Behöver lite spartips känner jag. Jag får ut ca 16000 efter skatt. Nu ska vi snart flytta till hus så är inte säker på hur mycket jag kommer ha över efter alla räkningar + mat.


    Ligger det i planen att köpa hus bör ni nog se till att spara en del. Det kommer behövas kapital för kontantinsatts, möbelköp mm

    Att du inte har mycket sparat nu är inget att hänga upp sig på. Se däremot till att ha ett regelbundet sparande. Enkelt att ha en stående överföring varje månad från lönekontot till någon form av sparkonto.

    En variant kan att vara att ha tre konton, ett lönekonto, ett huskonto och ett buffertkonto. Sätt över t ex 2000 kr varje månad till huskontot och 500 kr till buffert. Buffertkontot används till sådat som oväntat kan dyka upp eller något annat, semester t ex. Huskontot rörs aldrig.
  • Anonym (Pengar)
    Kjell2 skrev 2016-10-20 10:41:00 följande:

    Ligger det i planen att köpa hus bör ni nog se till att spara en del. Det kommer behövas kapital för kontantinsatts, möbelköp mm

    Att du inte har mycket sparat nu är inget att hänga upp sig på. Se däremot till att ha ett regelbundet sparande. Enkelt att ha en stående överföring varje månad från lönekontot till någon form av sparkonto.

    En variant kan att vara att ha tre konton, ett lönekonto, ett huskonto och ett buffertkonto. Sätt över t ex 2000 kr varje månad till huskontot och 500 kr till buffert. Buffertkontot används till sådat som oväntat kan dyka upp eller något annat, semester t ex. Huskontot rörs aldrig.


    Vi har köpt hus så vi flyttar in nästa månad. Vi har köpt en säng och soffa vi snart ska betala men annars så har vi en del möbler redan och kommer väl köpa lite pö om pö. Men jag hoppas kunna spara 2-3000 kr i månaden.
  • Kjell2
    Anonym (Pengar) skrev 2016-10-20 10:58:53 följande:
    Vi har köpt hus så vi flyttar in nästa månad. Vi har köpt en säng och soffa vi snart ska betala men annars så har vi en del möbler redan och kommer väl köpa lite pö om pö. Men jag hoppas kunna spara 2-3000 kr i månaden.
    Krasst, det kommer gå en del pengar i samband med flytten Kanske inte rätt tillfälle att maxspara.

    Därefter bör ni bygga upp en buffer om i alla fall ca två månadslöner. Så att ni klara diverse katastrofer. Exakt hur mycket hänger på skick på huset, säkerhet på inkomst, barn mm

    Hur ni ska lägga balansen mellan amortering och sparande är väldigt individuell. Men har ni topplån bör nog fokus ligga där.


  • tystlängtan
    Anonym (Pengar) skrev 2016-10-17 17:27:37 följande:

    Hur mycket sparpengar har ni? Hur lyckas ni spara? Får ni över mycket av lönen? Jag är 26 år och har väl ungefär 44000 kr sparat. Känns som att det är lite. Men tycker det är svårt att spara så mycket när alla räkningar är betalda.


    Beror på vad som menas med "sparpengar". Vi har för tillfället ca 870 000 kr fördelat på olika sparkonton (förutom barnens pengar), men då tog vi just ett lån på 500 000 kr och totalt räknar vi med att behöva lägga ca 740 000 kr i höst då vi håller på att inreda övervåningen på huset samt ska köpa en bil till. 
  • Anonym (Herregud)
    Anonym (.) skrev 2016-10-18 10:36:27 följande:

    Säger du som är 24 år och oerfaren. Sedan när du kanske ska skaffa familj? Så behöver du ett par mille på banken. Men du kanske ska skita i det?


    Oerfarenhet kan även vara att inse att alla inte kan skrapa ihop några millar med vanliga arbeten. Dålig matematikkunskap har du tveklöst då många tjänar runt 350000 per år (många även mindre) vilket innebär att de skulle behöva spara alla pengar i flera år för att ens ha tjänat 1 mille..
  • Anonym (Grodan)

    Det är inte de stora inkomsterna som hjälper din budget, de är de små utgifterna.
    Jag och min man har kommit fram till att vi inte har så många utgifter. Vi har liksom struntat i att samla på oss saker som prenumerationer, medlemskap här och var, inte köpt saker på avbetalning etc.

    Mitt bästa tips är att göra avsättningen till sparandet direkt när lönen kommer istället för att "se vad som blir kvar" tills när nästa lön kommer.
    Det är svårare att göra av med pengar som man inte ser.....

    Och sen att gå igenom och verkligen kolla om du har det mest lämpliga mobilabonnemanget, försäkringen, elpriset osv. Många bäckar små.

    I perioder då vi gett oss sjutton på att spara ordentligt så har jag också gjort veckobudgetar för mig själv. Och bestämt att om jag denna vecka bara får göra av med 400kr (matkontot har vi kopplat till ICA-kortet så det räknar jag inte med) så tar jag ut det på måndagen ur bankomaten och är pengarna slut så är de. Då kan man inte gå och okynnes-köpa en kofta och ett linne på tisdagen bara för att för man kanske vet att på fredagen ska man träffa en vän för en afterwork.

  • Anonym (Lätt)

    Det finns en stor fördel med mitt sparkonto, och det är att det är så lätt att hålla reda på. Jag vet direkt i huvudet att det är 0,0 kr där! Inte behöver man oroa sig för börsen heller. . .

    (38 år, lever ensam med ett barn)

  • Anonym (Kalla)
    Anonym (Herregud) skrev 2016-10-20 14:25:24 följande:
    Oerfarenhet kan även vara att inse att alla inte kan skrapa ihop några millar med vanliga arbeten. 
    2 500 i månaden i 18  år, då har man en miljon. Hur mycket man kan spara beror inte alltid på lönen utan på viljan att prioritera.

    Men många vill inte göra avkall på annat, och då blir ju sparandet därefter.
  • Tinderdarling
    Anonym (Kalla) skrev 2016-10-22 18:39:48 följande:

    2 500 i månaden i 18  år, då har man en miljon. Hur mycket man kan spara beror inte alltid på lönen utan på viljan att prioritera.

    Men många vill inte göra avkall på annat, och då blir ju sparandet därefter.


    Fast vad är meningen med att spara i 18 år? Bättre då att spara en mindre summa pengar så att man har ekonomisk trygghet och ha trevligt på vägen. Eller spara 2500 kr/mån och sen spendera dem på väl valda saker allt eftersom de dyker upp.
Svar på tråden Sparpengar. Hur mycket?