• Anonym (villr­ådig)
    Äldre 21 Oct 20:53
    3336 visningar
    6 svar
    6
    3336

    Hur få 12-åring att acceptera flytt?

    Vi bor sedan 2008 en mil söder om stan, med fin natur och strand nära, men min man jobbar några mil bortom stan på andra sidan och jag jobbar i centrum.

    Därför har vi nu letat boende längre norrut i ett drygt år och idag är äntligen den stora dagen när vi både har lagt bud och säljaren också vill ta vårt bud.

    Jag är jätteglad men problemet är att vår son verkligen inte vill flytta. Vi kan tänka oss att köra honom ut så han får avsluta sexan där vi bor, men sen måste han ju byta skola. Eller är det bättre att kämpa för ett byte redan nu till nästa termin så han får komma in i klassen innan högstadiet börjar?

    Vi har redan undersökt, anmält honom till och besökt en skola i stan ett par gånger, vi ville egentligen byta redan förra våren för att den skolan är bättre och ligger nära mitt jobb och en av hans bästa kompisar skulle också börja där. Då tänkte vi alltså att vi byter skola först och hittar boendet sen. Sonen vacklade fram och tillbaka men landade till sist i att han inte ville byta. Och då blev min man också osäker, så utan stöd av den andra föräldern så gav jag mig.

    Hur kan man få honom att acceptera flytten nu, han är jättesur ikväll och hävdar bestämt att han inte tänker flytta och inte tänker "göra det enkelt" för oss. Han säger att han trivs i sin klass men han träffar dem aldrig på fritiden och ville inte ens bjuda dem på sin senaste födelsedagsfest, han bjuder hellre barnen på vår gård, våra gamla studiekamraters barn och sina kusiner. Så jag ser ju en ny klass som en chans att få några klasskamrater han faktiskt vill träffa också?

    Jag hade varit jätteglad annars för det är vårt drömboende som vi har chans på men nu känns det mest jobbigt...

    Nån som har lyckats med att få sitt barn att se fram emot att flytta, vad gjorde ni då eller hur lång tid tog det innan barnet accepterade flytten?
  • Svar på tråden Hur få 12-åring att acceptera flytt?
  • Anonym (villr­ådig) Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 16:31
    #3

    Jaja, får se hur det blir. Nu vart det budgivning i sista minuten ändå så kanske vi inte får hem det.

  • Anonym (villr­ådig) Trådstartaren
    Äldre 31 Oct 17:16
    #6

    Nu verkar det ha landat lite, vi bommade en lägenhet och sen fick vi nu napp på en annan och är bara millimeter från att boka flytten. Denna gång verkar det som om han motvilligt har vant sig vid tanken men denna lgh var också den enda som han hittills har visat ens ett vagt intresse för.

    Så kanske blir det bra ändå, trots allt. Och visst ska han få gå ut sexan med sin nuvarande klass.

Svar på tråden Hur få 12-åring att acceptera flytt?