Inlägg från: Anonym (Elsa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elsa)

Duscha efter idrott och jobb

När jag hade gympa i skolan hade man precis renoverat högstadiets gymnastikhall inkl omklädningsrummen vilket var guld. För där fanns både ett större duschrum med en rad med säg 4-5 duschar OCH två duschrum med dörr som gick att stänga. Så ingen behövde strunta i gymnastiken eller känna sig obekväm enbart av själva dusch-situationen så att säga.

Jag hade cirkus två minuter gångväg till skolan så jag var en av dem som alltid duschade hemma om gymnastiken var dagens sista lektion. Oavsett hur fräscht det var i skolan så är ju hemma ändå hemma. Kändes inte snuskigt alls, jag behöll gympakläderna på, tog väskan över axeln och gick hem bara. Var det vinter slängde man väl på sig en jacka men den gick ju snabbt att vädra ute sen. Efter 2min promenad hinner en jacka inte bli särskilt varm eller svettig.

Numera som vuxen så har min träning två koncept. Morgonträning på gym eller så går jag på pass kvällstid. Tränar jag på morgonen så ska jag till jobbet direkt efter och således så duschar jag alltid där.
    Besöker jag gymmet övrig tid för att gå på ett pass så föredrar jag att duscha hemma då det är så sjukt mycket folk där kvällar och helger (utöver gym har anläggningen även äventyrsbad). Då har jag överdragskläder som jag vädrar och sen tvättar regelbundet. Känns inte sunkigt eller snuskigt alls. Jag promenerar eller kör egen bil så ingen annan behöver drabbas. Jag hade dock inte valt att resa kollektivt efter ett gympass, det hade inte känts fräscht.

Mina barn som går i låg-och mellanstadiet är rätt hårt drillade på det här med idrott och hälsa. De leker mycket ute och blir svettiga, är väldigt fysiska och blir varma även av korta stunder, så det är direkt in i duschen som gäller och det har aldrig varit något problem. Och även deras lärare har poängterat att "gympa" som ämne inte bara är just "gympa" utan att det heter Idrott och hälsa och därmed även innefattar att barnen ska lära sig varför man duschar och hur man tar hand om sin kropp.

• Anonym (Elsa)
    Tom Araya skrev 2016-10-26 15:43:11 följande:
    Jättebra inlägg om hur det kan fungera om viljan från alla håll finns.
    Jag tror också det. Men jag vet ju som fler skriver, att schemat ofta är taskigt lagt eller så finns inte förutsättningar att erbjuda barnen en trygg situation kring duscharna. Det kan vara ofräscht i duschrummen, man delar duschrum killar och tjejer även uppåt mellanstadiet när det här med kroppen börjar kännas väldigt privat osv.
    Skolgymnastiken är jätteviktigt dels som ämne, dels för att bryta av alla teoretiska ämnen med något annat och dels för alla de barn som inte rör på sig så mycket och där skolgymnastiken kanske är det enda tillfället i veckan som de rör på sig.
    Så det borde ju vara något man lägger resurser på tycker jag, och ser till att allt funkar så bra som det går.
  • Anonym (Elsa)
    Tom Araya skrev 2016-10-26 15:57:57 följande:
    Jag gillar din inställning till att peka på problem och betrakta dem utefter ett lösningsorienterat synsätt.
    Tack, och detsamma till dig!
  • Anonym (Elsa)

Att man tvättar sig inför bad i allmänna bassänger är väl inget konstigt?
    Det bör alla lära sina barn!
    Särskilt som detta läbbiga oskick med att ha kalsonger UNDER badbyxorna sprider sig alltmer, trots skyltar och informationskampanjer.
    Har man problem med genomskinliga badbyxor > investera i ett nytt par.
    Badkläder använder man vid bad, vanliga kalsonger använder man till vardags.
    I vårt badhus renas inte vattnet med klor alls utan med salt på nåt sätt.

Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb