Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Duscha efter idrott och jobb

Jill 79 skrev 2016-10-24 19:39:52 följande:

Tycker duschdrapperier i skolan skulle kunna vara bra. Så barnen får lite avskildhet om de vill. Men visst kan barn vara taskiga och fota /skratta ändå. Kanske det vore bra om det kunde vara lärarnärvaro i omklädningsrummet. Min sambo är ensam om att dusch efter sin innebandyträning. Han vill inte åka hem i svettiga kläder och är ju onödigt att vara svettig och sätta på sig rena kläder.

Om detta är en attitydsförändring så kan man ju börja undra vilken påverkan vi vuxna har i detta.
  • Tom Araya
    Jill 79 skrev 2016-10-24 19:39:52 följande:

Tycker duschdrapperier i skolan skulle kunna vara bra. Så barnen får lite avskildhet om de vill. Men visst kan barn vara taskiga och fota /skratta ändå. Kanske det vore bra om det kunde vara lärarnärvaro i omklädningsrummet. Min sambo är ensam om att dusch efter sin innebandyträning. Han vill inte åka hem i svettiga kläder och är ju onödigt att vara svettig och sätta på sig rena kläder.

Bra idé.

Jag har läst artiklar om där försök gjorts där personal finns precis utanför omklädningsrummen för att upprätthålla ordning och omedelbart finnas tillgripbara vid behov, utan att riskera eventuellt obehag av att de sitter och tittar i omklädningsrummet.
  • Tom Araya
    Mandel skrev 2016-10-24 19:56:13 följande:

Om jag verkligen tränat så eftersvettas jag i 20-30 min, så att sitta på en bänk i ett omklädningsrum och bara vänta är inte ett alternativ.
    Då åker jag hellre hem under den tiden och duschar så fort jag kommer hem.
    Annars skulle jag komma hem ännu senare och den totala träningstiden skulle ta ytterligare 20-30 min. 

Eftersvettningarna klarades av under stretchnig och eftersnack när jag idrottade.

I skolan är det knappast ett alternativ att vänta 20-30 minuter innan dusch.
  • Tom Araya

Jag fattar inte riktigt detta med blygheten att visa sig naken med andra av samma kön.
    Jag kan inte påstå mig någonsin ha varit särskilt bekväm med det, i synnerhet inte då jag själv som barn var klent byggd och lite senare i den fysiska utvecklingen kring puberteten. Under idrottande hände det ofta att vi delade omklädningsrum med vuxna som tränade annat, exempelvis styrketräning. Men även om det aldig kändes särskilt bekvämt så var man ändå så van vid det att det inte var ett alternativ att hoppa över duschen. Det var liksom ingen big deal, även om mobbing såklart förekom även då.
    Oftast gick man eller cyklade till träningar och matcher på hemmaplan och att vistas ute i kyla om man är svettig är klart obra.

• Tom Araya
    Holma skrev 2016-10-24 20:38:34 följande:
    Men hallå , den frågan handlar ju om tonåringar
    Ja, ser du något incitament om att tråden bara skulle handla om vuxna?
  • Tom Araya
    Holma skrev 2016-10-24 20:49:28 följande:
    Nu svankar du , tonåringar vilket gruppen handlar om vill inte visa sig för motsatt kön av väldigt logiska skäl
    Motsatt kön? Omklädningsrum både i skolan, idrottsanläggningar och simhallar brukar vara delade efter kön.
  • Tom Araya
    Holma skrev 2016-10-24 21:36:50 följande:
    Ok du har inte läst inläggen i tråden .
    Jovisst har jag det (det är ju min tråd). Jag kan inte se ett enda inlägg som handlar om könsblandade omklädningsrum....och hur vanligt är det?
  • Tom Araya
    Mooomin skrev 2016-10-24 23:08:57 följande:

Hur svettig tror du folk blir eg? :D Jag blir inte svettig på benen/röven, och över träningslinnet drar jag på mig en tjock hoodie och sedan kör jag hem. Är det kyligt drar jag även på mig mjukisar ovanpå tajtsen. Jag är ju ren innan och har rena kläder, luktar ju inte svett liksom!?

Varför ska jag släpa mig mig duschprylar, handdukar, ombyte, när jag ändå bara ska hem sen? Mycket bekvämare att duscha hemma i lugn och ro och ha alla grejer tillgängliga..

Blir jag inte svettig har jag inte tränat, då har jag på sin höjd motionerat (vilket förövrigt oftast gör mig svettig också).

Jag tycker det är bekvämt att ha det avklarat och i utrymmen som någon annan tillhandahåller utan extra kostnad om med mer plats än hemma med 3-5 pers på en dusch (om man är en familj i en 3-4 rummare). I förhållande till det är "släpandet" av tvål, handduk och ombyte ett litet besvär och det ryms ändå i väskan jag ändå måste ha till träningskläderna.
  • Tom Araya
    Holma skrev 2016-10-24 22:03:37 följande:
    Här är ett inlägg om hur det kan vara i skolan duschrum
    Mig veterligen har alla skolor könssepararerade omklädningsrum.
  • Tom Araya
    Mooomin skrev 2016-10-25 00:30:00 följande:
    Svettas gör jag, på överkroppen, och inte blir jag så blöt så det går igenom hoodien.. Eller byxorna heller f.ö..

Det är väl där vi är olika. Jag skulle få skaffa en myyyycket större träningsväska. :D Man använder ju olika mycket produkter med. Vissa har ju 2-4 produkter för håret bara i duschen, för att inte tala om efteråt. Plus övriga kroppens produkter. Lotions, ansiktskrämer.. Smink, bestämma sig för vad man ska ha på sig sen, endast för att sen åka hem och förmodligen ta på sig något annat.. Hemma väntar min dusch som bara jag och sambon delar på samt mitt älskade badkar, jag är en badmänniska och det brukar sitta fint med ett varmt bad för ömma muskler. Dessutom har mitt gym EN dusch.
    Ja, det var lite annorlunda förhållanden än vad jag är van vid.
Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb