• Anonym (Utmattad Mamma)

    Min 4åring bråkar konstant :(

    Hej

    Vi har en 4 åring hemma som ständigt bråkar. Nu har det gått så långt att jag ibland bara känner för att fly hemmet. Jag är helt utmattad och det är säkert han med.

    Han har haft humör sen han föddes. Varit väldigt arg från start. Sen kom lillebror och nu är de ännu värre. Får han inte som han vill så skriker han, slår, grinar och kastar allt från leksaker till stolar.

    Konsekvenser av sitt beteende skiter han i fullständigt. Han blir mer arg men gör som han vill iaf.

    T.ex om jag säger att han inte får springa bakom buskarna för att han blir skitig och dom har vassa taggar så springer han där iaf. O då har jag även innan varnat om konsekvenser om han inte lyssnar. Han bryr sig inte. Han blir dock arg när han inser att jag står fast vid vad jag har sagt oh det blir bråk igen. O såhär håller det på.

    Jag förvarnar (räknar till 3) om konsekvenser som kan vara att vi inte leker mer o då får han gå in till att han får gå o sätta sig i trappan.

    Ha med han på affärer går inte! Igår skulle vi leta maskeradkläder. Men han va inställd på att leta efter en tuggummiautomat. Jag lovade att leta EFTER att vi hade kollat kläder och OM han skötte sig. Vilket han inte gjorde. Han bråkade och krånglade massor inne på affären. Så när vi kom ut så sa jag att nu blir det inget tuggummi eftersom att han inte skötte sig. Då kastar han sig på marken och börjar skrika... ! Jag fick nog och bar ut han till bilen.

    Varje morgon ska han krångla med att sätta på sig skorna. Jag ber han snällt o när jag får säga till han en 3e gång så blir jag arg. Men de hjälper inte. Ingenting hjälper.

    Såhär ser det ut många gånger per dag. Från morgon till kväll. På dagis och hos andra sköter han sig exemplariskt. Och även om man är ensam med han. Jag hittar ofta på saker med bara han. Allt ifrån handling till bio. O då är det aldrig krångel.

    BUP tror att det kan vara så att han är avundsjuk på lillebror. Men jag vet inte. Detta är sååå jobbigt. Jag är helt utmattad och har fått tillbaka min ångest som jag inte har haft på många år.

    Ber om tips för hur jag ska få min pojke glad och trygg! Kan tillägga att han har två äldre syskon också. De tre syskonen är lugna och trygga.

    Snälla hjälp!

  • Svar på tråden Min 4åring bråkar konstant :(
  • Mrs Moneybags

    Jag tror på att välja sina strider. Om han vill springa in en taggbuske, låt honom göra det. Det gör han nog bara en gång. Skitiga blir alla barn i den åldern, lika bra att släppa det.

    Strunta i att försöka shoppa med ett litet barn, det funkar inte med de flesta småbarn.

    Om han inte vill sätta på sig skorna, så låt honom bära dem med sig och gå ut bara. Så har jag gjort med min son när han inte vill sätta på sig ytterkläderna. Det tar bara några meter innan han inser att det nog är för kallt för att gå utan ytterkläder.

    Ju fler kamper han vinner, desto fler gånger kommer han att utmana dig eftersom han vet att han vinner...därför måste du eliminera striderna till bara de absolut viktigaste. 

  • Anonym (Utmattad Mamma)

    Hej

    Han har sprungit där flera gånger... struntar i att de sticks.

    Eftersom att jag mestadels är ensam med de små så har jag inget annat val än att ta med dom att handla. Så det måste fungera.

    Det handlar inte bara om skorna utan kläder i allmänt. Kan ju inte låta han gå ut naken. Dock har han hunnit ut nån gång utan jacka eller tröja. Struntar i kylan. Han kommer inte in.

    På vilket vis vinner han när jag håller fast vid de jag har sagt?!

    Eller är det att han blir ännu mer uppmärksammad när vi bråkar?

  • MrManki

    Hej,

    Jag hittade denna tråd för att jag sökte hjälp om vår 4 åriga son. Han är en kopia av din pojke. Det är sinnessjukt hur lika de är i beteendet. Han gör både mig och min fru deprimerade, för han kan förstöra flera dagar i ända. Jag vet att denna tråd är 4 år gammal, men hur har det gått för er?

  • Avenia

    Han lär sig inte, men du lär dig inte heller. Det blir en maktkamp. Visa att han betyder mycket, som det är nu känner han sig undanskuffad av lillebror. Ge mer kärlek. När min 5-åring bara är grinig ser jag henne i ögonen och ler och det brukarsläppa snabbare. Att du bråkar HJÄLPER INTE. Han testar dog "finns du här?", "älskar du mig villkorslöst?".

Svar på tråden Min 4åring bråkar konstant :(