Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Varför öppen planlösning?

Det jag tycker är dumt när man planerar hus många gånger, det är att det ofta inte går att bygga bort en öppen planlösning. Så många av dagens hus är väldigt låsta till den öppna planlösning. Många äldre hus, med en klassiska planlösningen, går ofta med mindre arbete få till som en öppen planslösning

• sextiotalist
    Magdalena03 skrev 2016-10-25 14:35:33 följande:

Ett argument många har mot öppen planlösning är att gömma "stök".
    Vad då för stök?, vad menas med det?
    Vi har inget stök I vårt hem, vi håller det rent och snyggt.
    Finns inget som behöver döljas.

Än värre Flört, att komma in i ett hem med öppen planlösning känns ofta som att komma till en offentlig lokal (ledsen, men jag har ytterst sällan upplevt öppen planlösning som hemtrevligt), men ofta brukar det kunna brytas av det är lite stök, då kan man få en viss känsla av att det är ett hem. Men ett hem med öppen planlösning och perfekt städat, då känns det som man är i en offentlig miljö.

Nu har jag inte sett argumentet stök någonstans, men däremot avskildhet, att folk vill vara själva när de lagar mat och att en hel del tycker det är skönt att slippa se köket (som i mångas ögon är förknippat mer med arbete än umgänge)
  • sextiotalist
    MagnusTreo skrev 2016-10-25 14:37:46 följande:
    Luktar du på folks kläder? :) Har aldrig vart med om det trots att jag åker kollektivt, möjligtvis så känner jag en del överdoseringar av parfym men inte matos. Kan iofs bero på att i vårt område med radhus från 80-talet så är det ovanligt med öppen planlösning.

Jag är nog bara så trött på det gamla att jag toklängtar efter att få det lite nytt och modernt. har svårt att se några nackdelar med att ha det öppet, men det är väl skillnad på lägenhet och radhus där man kan gömma undan sig en trappa upp om det skulle behövas. 
    Vi bodde i ett hem med halvöppen planlösning för snart 20 år sedan, så jag har svårt att se det som något nytt.
  • sextiotalist
    Kjell2 skrev 2016-10-25 14:47:06 följande:
    Huset vi bor i hade i grunden inte öppen planlösning men vi vald bort två väggar när det byggdes. Finns inga hinder idag att slå upp väggarna igen.
    De är de hus som byggs idag med öppen planlösning. Vi var inne på att flytta och tittade på ett hus att hyra. Planlösningen var så att det inte ens gick att ställa bokhyllor för att stänga bort köket (och ingen plats att kunna ställa skor eller hänga av sig vid ytterdörren heller för den delen).
    Sedan dess har jag kollat planlösningar i nya hus och i de allra flesta fall, så går det inte att ändra bort den öppna planlösningen utan att göra om väldigt mycket
  • sextiotalist
    Magdalena03 skrev 2016-10-25 14:59:28 följande:
    Ja, vi ser saker olika, de är klart.
    För mig är köket den allra viktigaste delen av huset.
    Det jag önskar mig allra mest är ett vacker kök och förstås även funktionellt.

Om man inte vill se köket, var äter man då?
    Äter ni inte I köket?
    Är det ett litet laboratoriekök du vill ha, där man tillagar maten och bär ut till familjen i matsalen. som man gjorde på hemmafruarnas tid?
    Inte mig emot. Om jag fick välja mellan ett stort vardagsrum i kombination med ett kök där man inte kan sitta och äta i eller ett hem med stort kök och litet vardagsrum / öppen planlösning, så skulle jag välja ett stort vardagsrum och ett litet kök (under förutsättning att det finns massor av skåp och lådor och en rejäl diskbänk).
    Så har vi det i vårt sommarhus.
    Vi äter i köket om vi inte har besök, då äter vi  vardagsrummet.
    Jag ser köket som en arbetsplats och inget mer.
    Som jag skrev innan, så även när vi hade den halvöppna planlösningen så var man bara i köket när man lagar mat (och sambon när han meckar).

• sextiotalist
    Magdalena03 skrev 2016-10-25 15:04:28 följande:
    Men barnrum har man väl även om man har öppen planlösning?
    När jag talar om öppen planlösning menar jag att man har kök och vardagsrum I ett rum utan väggar emellan.
    Vi har öppen planlösning så tillvida att vi har stora ytor utan dörrar (hall, kök, vardagsrum, och övre trapphall) men vi har också 4 st rum där vi kan stänga dörren, som används som sovrum, barnrum, TV-rum.
    Jag skulle inte vilja ha en totalt öppen planlösning I mitt hus , det är klart , men det är det väl ingen som har!?
    Titta på hemnet och bland de hus man säljer, då är det helt öppna planlösningar många gånger.
    Min svågers förra lägenhet hade helöppen planlösning.
  • sextiotalist
    straw2008 skrev 2016-10-26 08:25:20 följande:
    Men laga mat i ugnen istället, luktar absolut ingenting. Eller laga mat ni gillar doften av? 
    Jag är väldigt glad att man kan stänga dörren till köket när sambon äter ärtsoppa och han är lika glad att jag kan stänga dörren när jag gör något med vitlök eller än värre, när jag gör leverpastej.
    Jag är också glad att jag kan stänga dörren till köket när sambon lyssnar på musik och även glad att jag har möjlighet att vara själv när jag lagar mat
  • sextiotalist
    straw2008 skrev 2016-10-26 08:57:13 följande:
    Vi har 7 rum o 3 toaletter så här finns alltid rum man kan stänga. 
    Det har inte vi.
    Det hade vi inte när vi bodde med öppen planlösning heller. Dessutom så är vardagsrummet det rum som används mest hemma så även om det fanns sju rum, så skulle det inte fungera, eftersom ingen kunde använda vardagsrummet när maten gjordes (jag vill vara ifred när jag lagar mat) eller den luktar för mycket. Och jag hade inte kunnat laga mat när sambon lyssnade på sin musik.
    Så det rum vi använder mest vill vi inte ha någon matlagning i
  • sextiotalist

Jag misstänker att öppen planlösning passar vissa och för oss andra är det en mardröm.
    Man lever helt enkelt olika liv.
    Vi är vardagsrummänniskor, vi gillar att titta på TV. Sambon gillar att lyssna på musik och hörlurar är inte ett koncept som vi gillar hemma hos oss.

Så för oss är ett vardagsrum som endast är till för att umgås, titta på TV, lyssna på musik och ett kök som är avskilt en lösning som passar vår familj. Eftersom vi dessutom har bott med öppen planlösning så vet vi att det inte passar oss (dvs ingen gissning utan egen erfarenhet).

Jag som även ser köket endast som ett ställe där man lagar mat, och där man inte umgås, tycker det är skönt att inte bli påmind om denna arbetsplats hela tiden.
    Jag ser även matlagning som ett nödvändigt ont och är (även om jag kan och anses duktig på att laga mat) noll intresserad av att umgås med andra när jag lagar mat

• sextiotalist
    Kelsson1 skrev 2016-10-27 13:29:34 följande:

Har inte orkat läsa igenom alla inlägg så svarar bara TS

Jag var väldigt mycket emot öppen planlösning tidigare men när vi hittade vår lägenhet för rimlig summa i bra område fick jag nöja mig med att matsal och vardagsrum var i ett och köket ett U sett från matplatsen.
    Så inte helt öppet med allt i ett.
    Kan bara säga att jag blev positivt överraskad!
    Så bekvämt med att allt är nära och lätt att hålla koll på ungarna när man lagar mat och diskar. (förskolebarn)
    Idag skulle jag inte byta ut vår planlösning mot separat kök och vardagsrum.

Och för oss var det tvärtom, bodde med öppen planlösning under flera år och vi båda sa när vi flyttade, aldrig mer
  • sextiotalist
    Magdalena03 skrev 2016-11-10 18:12:47 följande:
    Vi är nog inte så ljudkänsliga dessutom brukar vi hjälpas åt med maten.

Jag tycker nog det låter lite konstigt att störas av att höra att någon förbereder en måltid, det är väl en form av hemtrevnad , tycker jag.

Störas av vattenkokare och vattenkran?
    Om du visste vad en droppande vattenkran kan störa ? ;).

Jag har en sambo som är väldigt känslig för ovälkomna ljud (och lukter), fläkten är ofta på. T.ex när det poppats popcorn så fixar inte sambon lukten.
  • sextiotalist
    Magdalena03 skrev 2016-11-11 10:46:19 följande:
    Ja, en droppande vattenkran kan nog störa, men det skall man väl inte ha, då fixar man väl det, om man har det problemet?
    Är man väldigt känslig, så att man inte tål popcornpoppningsdoft, då skall man nog inte bo i öppen planlösning, det håller jag med om.
    Nej, det passar oss inte alls, då vi inte lever den typ av liv. Dessutom betraktar jag köket som en arbetsplats och ingen umgängesplats.
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2016-11-11 10:49:28 följande:
    Nej, det passar oss inte alls, då vi inte lever den typ av liv. Dessutom betraktar jag köket som en arbetsplats och ingen umgängesplats.
    Arbetsplats på samma sätt som jag ser tvättstugan som arbetsplats.
Svar på tråden Varför öppen planlösning?