• Ser0tonin

    Hur ser ni Kristna på Ärkebiskopen Ante jackelén?

    Ja denna frågan ställer jag till troende kristna. Vad är er syn på vår ärkebiskop?
    Saker som hon yttrat sig om:


    Ja hon är kristen ärkebiskop som anser att det finns flera vägar in till Gud.
    Hon anser även att muslimer och kristna ber till samma Gud: ?Det är självklart att muslimer och kristna ber till samma Gud. Jag tror att vi i framtiden kommer att inse att vi har mer gemensamt med troende i andra religioner än med dem i vår egen tradition. ?
    Hon anser inte Muhammed som falsk profet : ?Nej, jag anser inte att Muhammed är en falsk profet. Eftersom han inte ingår i Bibelns profettradition kan man heller inte utan vidare kalla honom profet enligt kristen tro."

    Är dom två sista punkterna är väl lite motsägelsefulla? 
  • Svar på tråden Hur ser ni Kristna på Ärkebiskopen Ante jackelén?
  • Konservativ

    Hon är en politiskt tillsatt tjänsteman. Det är möjligt att hon har privata åsikter men det viktiga för henne är att hålla sig väl med statsmakten. 

  • Coccolina
    Ser0tonin skrev 2016-10-31 18:15:58 följande:

    Ja denna frågan ställer jag till troende kristna. Vad är er syn på vår ärkebiskop?
    Saker som hon yttrat sig om:


    Ja hon är kristen ärkebiskop som anser att det finns flera vägar in till Gud.
    Hon anser även att muslimer och kristna ber till samma Gud: ?Det är självklart att muslimer och kristna ber till samma Gud. Jag tror att vi i framtiden kommer att inse att vi har mer gemensamt med troende i andra religioner än med dem i vår egen tradition. ?
    Hon anser inte Muhammed som falsk profet : ?Nej, jag anser inte att Muhammed är en falsk profet. Eftersom han inte ingår i Bibelns profettradition kan man heller inte utan vidare kalla honom profet enligt kristen tro."

    Är dom två sista punkterna är väl lite motsägelsefulla? 

    Jag tycker om henne, och nej jag ser inte det som motsägelsefullt... 


    Men så är jag en av de där framåtskridande progressiva kristna som de konservativa inte gillar så.... 


    Kyrkan och religionen måste utvecklas... Det gjorde tron redan från början... Bara titta på hur olika GT och NT är... Så Gud är inte emot att vi utvecklas och lär oss tänka annorlunda... 


    Jag är uppvuxen med föräldrar som brukade säga så här när jag ifrågasatte andra religioner.


    "Hur ser en groda ut?", mitt svar var "Den är liten och grön!". "Vet du att på andra ställen i världen så finns det blå grodor, röda, gula, prickiga grodor. De är fortfarande grodor men frågar jag ett barn som ser dem hur en groda ser ut så kommer den kanske inte svara "liten och grön"...Det är på samma sätt med vår tro... Vi tror alla på Gud, vi ser han dock på olika sätt!"


    Jag tyckte det var en logisk förklaring så den lever jag efter fortfarande så därför är Antes syn samma som min!


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Ser0tonin

    Jag ser inget fel i att vara framåtskridande. Men jag tycker inte hon är frammåtskridande, hon är snarare en orm med tvådelad tunga. Enda vägen till frälsning är genom Jesus Kristus, men nu är det alltså okej att tillbe Allah och prisa Muhammed och samtidigt få frälsningen. Väldigt märkligt för att komma från en biskop.

  • Konservativ
    Ser0tonin skrev 2016-11-02 10:14:01 följande:

    Jag ser inget fel i att vara framåtskridande. Men jag tycker inte hon är frammåtskridande, hon är snarare en orm med tvådelad tunga. Enda vägen till frälsning är genom Jesus Kristus, men nu är det alltså okej att tillbe Allah och prisa Muhammed och samtidigt få frälsningen. Väldigt märkligt för att komma från en biskop.


    Hon inför krislam i svenska kyrkan. Tar visserligen lite tidmen om 40 år är det klart
  • Hs egen

    Det går inte att vara kristen och tro på flera vägar till Gud.

    Hon är helt i linje med hur svenska kyrkan i övrigt är; totallt vilse.


    believe
Svar på tråden Hur ser ni Kristna på Ärkebiskopen Ante jackelén?