• Äldre 1 Nov 14:08
    2532 visningar
    4 svar
    4
    2532

    Vart skänka saker till välgörenhet som tas omhand?

    Min familj har skänkt till myrorna och erikshjälpen i över 20 års tid och jag söker efter ett ställe där man jan skänka mer personligt.

    Tog kontakt med lokala kyrkan som skulle åka till tallinn med saker snart och frågade vad som var välkommet att lämnas över.

    Blev lite häpen då svaret var lego,kaffe och nya barn kläder.Alltså ganska dyra saker.Barnkläder jag skänker är ju inte nya men i användt fint skick,helt och rent.

    Till läggas kan att jag inte har det så bra ställt ekonomiskt men ändå vill ge saker i bra skick som jag har.

    Finns det någon som känner till ett ställe dit man kan skänka förutom myrorna och erikshjälpen.

    Vet att det finns många i sverige som inte har så mycket heller men dessa står ju inte i telefon katalogen precis..

  • Svar på tråden Vart skänka saker till välgörenhet som tas omhand?
  • Äldre 1 Nov 21:35
    #1
    Yngvall skrev 2016-11-01 14:08:01 följande:

    Min familj har skänkt till myrorna och erikshjälpen i över 20 års tid och jag söker efter ett ställe där man jan skänka mer personligt.

    Tog kontakt med lokala kyrkan som skulle åka till tallinn med saker snart och frågade vad som var välkommet att lämnas över.

    Blev lite häpen då svaret var lego,kaffe och nya barn kläder.Alltså ganska dyra saker.Barnkläder jag skänker är ju inte nya men i användt fint skick,helt och rent.

    Till läggas kan att jag inte har det så bra ställt ekonomiskt men ändå vill ge saker i bra skick som jag har.

    Finns det någon som känner till ett ställe dit man kan skänka förutom myrorna och erikshjälpen.

    Vet att det finns många i sverige som inte har så mycket heller men dessa står ju inte i telefon katalogen precis..


    Stadsmissionsen och IM kanske? Annars finns det grupper på facebook såklart, ifall du vill skänka direkt till någon.
  • Äldre 1 Nov 22:20
    #2

    Det är troligen billigare för din kyrka att köpa beggade kläder på plats än att paketera och frakta begagnat från Sverige, så det handlar knappast om att mottagarna är kräsna. Som sagts, kolla grupper på Facebook Men om du vill lämna över själv blir det nog svårt att hitta en förmedling, folk vill inte blotta sin fattiga situation. Annars har du nog tiggare utanför ICA som du kan lämna en påse hos.


  • Äldre 2 Nov 21:34
    #3

    Vad står IM för?

    Kräsna var just fallet.

    Den ansvariga för insamlingen påtalade att de fattiga i tallinn fått det bättre och därför ej tar emot allt.

  • Äldre 2 Nov 21:36
    #4

    Kyrkan samlar in saker och åker med dom i en bil så det handlar ej om frakt avgifter per kolli.

Svar på tråden Vart skänka saker till välgörenhet som tas omhand?