• Anonym (Ts)

Min man försöker tvinga mig till abort

Är gravid i vecka 5 och ska strax in på samtal hos en barnmorska för att diskutera en abort,

Nästa vecka har jag tid för ett ultraljud inför att ta tabletter som gör att det blir abort..

Jag VILL inte göra abort, jag har sagt det till min man, suttit å gråtit flera kvällar i rad, jag Vill Inte!

Min man säger att han vill inte ha barnet, men att det är mitt beslut, men att han inte vill ha det, att han inte kan tvinga mig, men att det troligem kommer bli dåligt mellan oss med ett barn till (vi har barn sen innan)

Jag är ledsen hela tiden, kan inte sova eller äta han tröstar mig hela tiden o säger att jag kommer må bättre efteråt, att det inte är någon big deal egentligen, bara mina hormoner etc..

Hur ska jag få honom att förstå??!

• Svar på tråden Min man försöker tvinga mig till abort
  • Anonym (Z)

Mår du dåligt redan nu och inte vill så kommer du garanterat må sämre efteråt med stark ångest. Vill du verkligen inte så gör det inte. Din man får antingen acceptera det och göra det bästa av situationen eller sticka. Förhållandet blir inte bättre av att han pressar dig till en abort som du inte vill. Risken är då stor att du börjar hata honom istället.

• Anonym (Bernis)

Ingen big deal? Hur kan det inte vara en big deal att tvinga någon till abort mot sin vilja? Tror han att det bara är att ta några piller och så är allt som vanligt igen? Han är bra naiv. Tvingas du att göra det är ett förhållande antagligen över, själsligen.

• Anonym (Klara)
    Anonym (Ts) skrev 2016-11-03 08:58:39 följande:

Är gravid i vecka 5 och ska strax in på samtal hos en barnmorska för att diskutera en abort,

Nästa vecka har jag tid för ett ultraljud inför att ta tabletter som gör att det blir abort..

Jag VILL inte göra abort, jag har sagt det till min man, suttit å gråtit flera kvällar i rad, jag Vill Inte!

Min man säger att han vill inte ha barnet, men att det är mitt beslut, men att han inte vill ha det, att han inte kan tvinga mig, men att det troligem kommer bli dåligt mellan oss med ett barn till (vi har barn sen innan)

Jag är ledsen hela tiden, kan inte sova eller äta han tröstar mig hela tiden o säger att jag kommer må bättre efteråt, att det inte är någon big deal egentligen, bara mina hormoner etc..

Hur många barn har ni idag? Har ni god ekonomi så ett till inte märks ekonomiskt? Jobbar ni båda så det inte är din mans ansvar själv att försörja hela familjen? Tillräckligt stort boende?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Klara) skrev 2016-11-03 10:24:39 följande:

Hur många barn har ni idag? Har ni god ekonomi så ett till inte märks ekonomiskt? Jobbar ni båda så det inte är din mans ansvar själv att försörja hela familjen? Tillräckligt stort boende?

Ja vi har två barn redan, dock är minsta bara 1,5... Båda jobbar, bra ekonomi, huset är kanske lite litet, har bara 3 rum så ev får två barn dela i så fall..

Hans argument är att allt komemr bli så jobbigt att börja om igen, trångt och livat med tre barn och ingen tid för varandra, mina argument är att jag alltid sagt att jag aldrig skulle göra abort om jag blev gravavid i ett stabilt förhållande.. Så jag måste i så fall gå mot min egna princip, jag är också trött och skulle vilja jobba lite mer eftersom jag nyligen börjat jobba igen.. Men det väger fortfarande inte över nog för att ta bort ett barn..

Men även där går våra åsikter isär, det är inget barn enligt honom, bara celler som växer än så länge enligt honom, enligt mig vet jag inte.. Vem vet när man får sin själ liksom? Vem är jag o döda mitt eget foster...? :/
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Ts) skrev 2016-11-03 10:36:38 följande:
    Ja vi har två barn redan, dock är minsta bara 1,5... Båda jobbar, bra ekonomi, huset är kanske lite litet, har bara 3 rum så ev får två barn dela i så fall..

Hans argument är att allt komemr bli så jobbigt att börja om igen, trångt och livat med tre barn och ingen tid för varandra, mina argument är att jag alltid sagt att jag aldrig skulle göra abort om jag blev gravavid i ett stabilt förhållande.. Så jag måste i så fall gå mot min egna princip, jag är också trött och skulle vilja jobba lite mer eftersom jag nyligen börjat jobba igen.. Men det väger fortfarande inte över nog för att ta bort ett barn..

Men även där går våra åsikter isär, det är inget barn enligt honom, bara celler som växer än så länge enligt honom, enligt mig vet jag inte.. Vem vet när man får sin själ liksom? Vem är jag o döda mitt eget foster...? :/
    Det ÄR inget barn, det är knappt ens ett foster så tidigt.
    Jag säger inte hur du ska göra men i den frågan har din man rätt.
  • Anonym (Lf)
    Anonym (Ts) skrev 2016-11-03 08:58:39 följande:

Jag hade inte gjort abort om jag var i ett stabilt förhållande..
    Och speciellt inte om jag mådde dåligt bara av tanken på abort..
    Och du har ju gjort klart för din man att du inte kan tänka dig att göra abort om du blir oplanerat gravid, så han vet ju var du står..
    Ert förhållande kanske inte kommer klara sig om du gör en abort mot din vilja.
    Kanske inte heller om du behåller, men då slipper du må dåligt över att ha gjort abort mot din vilja.
    Mannen har ju inte samma känsla för barnet i magen som kvinnan har så tidigt i graviditeten, vi känner en samhörighet väldigt fort..
    Så för han så kanske det "bara är att göra abort"..
    Men det är ju inte så enkelt..
    Kram
  • Anonym (Liv)

Det är ett levande barn du har i magen inte bara celler som växer. Läs själv. Kopierad från fakta sida.

Barnet är två till fyra millimeter långt. Det börjar bli lite långsmalt och man kan börja urskilja vad som är huvud och stjärt, något som det redan nu skulle vara möjligt att se med blotta ögat.

Hjärnan har två lober och ryggraden börjar bildas, liksom nervsystemet. Det som ska bli öron och ögon på huvudet går att urskilja. Njurar, lever, muskler och skelett börjar att utvecklas men det dröjer dock innan skelettet hårdnar. Hjärtväggarna bildas också nu och runt vecka 5-6 kommer hjärtat att börja slå.

• SupersurasunkSara

Hur tror du ert förhållande blir om du tar bort ett barn mot din vilja?

Om han inte vill ha fler barn så bör han använda kondom eller ännu hellre göra en vasektomi.

• Anonym (vad jag tror)

om du inte är med på att göra en abort kommer du må dåligt efteråt och du kommer inte kunna se på din man utan att bli påmind att han "övertalade" dig till en abort. Det kan leda till att ni inte fortsätter tillsammans.
    Jag tror det är större risk för separation på det viset än att du behåller trots att han helst inte vill ,men eftersom ni redan är en familj med barn blir det ändå lättare för honom att anpassa sig till det än för dig att anpassa dig efter att göra en abort. 

Risken finns att han vill lämna då, men tja, jag tycket ändå som jag skrev först 

• Anonym (vad jag tror)
    Anonym (Liv) skrev 2016-11-03 12:28:03 följande:

Det är ett levande barn du har i magen inte bara celler som växer. Läs själv. Kopierad från fakta sida.

Barnet är två till fyra millimeter långt. Det börjar bli lite långsmalt och man kan börja urskilja vad som är huvud och stjärt, något som det redan nu skulle vara möjligt att se med blotta ögat.

Hjärnan har två lober och ryggraden börjar bildas, liksom nervsystemet. Det som ska bli öron och ögon på huvudet går att urskilja. Njurar, lever, muskler och skelett börjar att utvecklas men det dröjer dock innan skelettet hårdnar. Hjärtväggarna bildas också nu och runt vecka 5-6 kommer hjärtat att börja slå.

sån här är verkligen irrelevant i en tråd där det diskuteras en ev abort!
Svar på tråden Min man försöker tvinga mig till abort