Hur bemöta partner med hypokondri?
Min partner är hypokondrisk och tror hela tiden att det är något fel på honom. Allt från cancer till fel på hjärtat. Har nog gått igenom det mesta och träffat de flesta läkare genom åren.. Nu har det varit lugnt ett tag och det har varit så skönt... Men nu börjar det komma igen, han har varit lite småförkyld några veckor och tror nu att det beror på cancer eftersom man har sämre immunförsvar då.
Jag orkar inte vara tålmodig och lugn och förklara orimligheten varje gång (en gång i timmen). Han börjar ställa in sig på att dö snart verkar det som. Vill fixa så att jag ska klara mig ekonomiskt med barnen och så om han skulle dö.
Tvingade honom till psykolog för något år sedan, det han fick med sig därifrån var att han skulle hälsa sin partner att det inte heter hypokondri utan hälsoångest och att det var en del av honom och att det är svårt att ändra på en person.
Alltså ska livet vara såhär? Jag är gravid och vill bara leva livet och vara lycklig. Jag brukar tillslut tappa tålamodet och bli arg på honom, då håller han det inom sig istället och jag inbillar mig att det gått över.