• Tina81

    Klär ni era barn så här på vintern?

    1177:

    Barn i sittvagn

    Lagret närmast kroppen: body eller tröja och långkalsong, gärna i ull.

    Mellanlagret: byxor och tröja i fleece eller ull.

    Det yttre lagret: overall i vindtätt material.

    Huvud: mössa i väpnarmodell som täcker en del av ansiktet och en vindtät mössa i hjälmmodell.

    Fötter: ullsockor med känga eller fleecetofflor.

    Händer: vindtäta vantar med foder i fleece eller ull.

    Vagnen: en fäll, ullpläd eller åkpåse.

    Följer ni detta för era barn, om ni ska iväg på tex en promenad med vagnen? Ullunderställ etc? Vi har haft vanliga kläder, fleeceoverall & mössa på och sen en Voksi åkpåse. Är vi helt ute och cyklar?:)

  • Svar på tråden Klär ni era barn så här på vintern?
  • Fru Ve

    Om det är 20 minusgrader låter det ju rimligt att klä barnet som det beskrivs. Vid "vanlig" temperatur t.ex 5 minusgrader och ett barn som sitter i vagn i åkpåse med fårskinn sätter jag bara på vanlig overall och en mössa som är vindtät. Beror ju på hur länge man är ute också. Vi kanske går en promenad på max en timme. Är man ute en heldag är det väl annat.

  • MissLiilo

    Det beror ju såklart på hur kallt det är och även barnets ålder. Sen är ju de flesta voksipåsar otroligt varma, det är ju inte alla vagnpåsar som är så varma. En bebis som bara sitter i vagnen har jag haft på ullunderställ, byxa och vinterjacka, i voksipåse när det är ett par minusgrader. En bebis som sover i vagnen har jag haft på ullunderställ, fleece och snörper ihop voksipåsen. Nu som mina barn är lite större används voksipåsen bara när de sover ute i vagnen eftersom de ofta vill upp ur vagnen och leka eller gå själv en stund och då klär jag dem i underställ, mellanlager och vinteroverall. 

  • Anonym (Desiree)

    Lager på lager absolut, och ull underst för det håller värmen bäst och är miljövänligt. Men tex har jag inte mellanlager när det är runt 0 grader eller bara ett par minus. Fårskinn i vagn och ull-filt över när det behövs.

    Men mina ungar har aldrig varit nöjda med att bara ligga i sin åkpåse hela tiden utan vill ju upp, så därför vill jag att de har bra kläder på sig. 

    Gällande mössa så är ju balaclava det bästa, skyddar så himla bra från hals till runt ansikte. 

    Sen om att klä sitt barn som sig självt, hmm har vissa tveksamheter till det. Jag ser ofta vuxna som är klädda som de ska till nordpolen på överkroppen, men på underkroppen har de bara jeans. Heltokigt tycker jag. Och jag ser många gånger ganska små barn klädda på samma sätt på väg till förskolan. Inte klokt...

  • Anonym (Ella)

    Sitter min 14 månaders i vagnen har han bara på sig vanliga kläder kanske undetställ och fleeceoverall och åkpåse. Har han på sig vinteroverallen med undetställ och kläder så skippar jag åkpåsen.

    Min 5åring har termobrallor vinterjacka underställ vanliga kläder och mössa å vintervantar.

    Inte bra att klä.dom för varmt då dom svettas och sen börjar frysa för att dom är våta. Har bara vinteroverall om det är minusgrader upp till max 2 grader. Annars har barnen galonset med fleecefoder och foftade stövlar.

  • Anonym (Nope)

    Fleece är absolut förbjudet för små barn som inte kan reglera temperaturen själva. I övrigt så har vi bomull närmast kroppen. Lager på lager och ligger barnet i vagn så behövs inte vindtät overall men ullsockar och vantar är bra. Väpnarhuva är för barn som sitter i vagnen eller är ute och leker, inget för små barn som ligger i vagn.

  • Anonym (Indigo)

    Det finns helt uppenbart två kategorier föräldrar, de som klär på sina barn som om vi bodde på nordpolen jämt oavsett väder året om och åt andra hållet de som tycker en vindjacka och tights funkar i snöstorm ..

    Använd sunt förnuft, titta genom fönstret på vädret och läs termometern. Klä på barnet efter väder och temperaturen och aktivitet.

    Det jag efter tre barn reagerar mest på är oftast bristen på rejäla varma skor på barnen jag ser ute. Fryser man om fötterna spelar det ingen roll att man har skoteroverall då fryser man ändå. Bara för att ett par skor är fodrade betyder det inte att de är varma.

  • LillaJag06

    Det betor hur kallt det är.
    Min son är väldigt frusen så klär honom oftast extra varmt så jag kan ta av honom om han blir för varm.
    På dagis (2 år)
    Har han strumpbyxor och jeans eller tjocka strumpor om byxorna är fodrade.
    T-short eller tunn tröja och över en tjockare tröja eller kofta.
    Sen har han en ulltröja att ha under om det är extra kallt.
    Vintervantar, halsduk och en tjock mössa. Ska sena byta till en fodrad mössa man knäpper från didriksson.
    Vinterfidrade boots och kavat vinterkängor.
    Nu när det

  • Anonym (.)

    Finns det nån som klär sina barn sådär mycket OCH har åkpåse på det? Jisses. Det måste vara -40 grader där ni bor... 

  • Margaux

    Jag har klätt mina barn ungefär så. Mest ull under och ullfrotte under vindfleece från Pop i en voksipåse. Vi bor i Oslo och här är det ofta kallt och rått. Barnen har sovit ute till minus 10-15 grader.

  • Anonym (Kalasbyxor)
    Anonym (L) skrev 2016-11-09 16:27:34 följande:
    Det heter strumpbyxor. Och de flesta normala pojkar och män vill inte klä sig feminint i strumpbyxor. Håll dina fetischer för dig själv.
    Anonym (L) skrev 2016-11-09 16:27:34 följande:
    Det heter strumpbyxor. Och de flesta normala pojkar och män vill inte klä sig feminint i strumpbyxor. Håll dina fetischer för dig själv.
    Bara för att du är för ung för att minnas att man kallade tjocka strumpbyxor för kalasbyxor så dör ju inte det ordet....

    Det är inte alls feminint, bara praktiskt! Som du kanske ser i tråden är det flera som klär sina söner så....

Svar på tråden Klär ni era barn så här på vintern?