• Kjell2

    Får inte utlänningar köpa bostadsrätter här?

    Anonym (Nissegurra) skrev 2016-11-08 23:09:41 följande:

    Jag vill minnas att jag har läst att man inte får köpa en bostadsrättslägenhet om man inte ska bo där på heltid men det kan väl inte stämma? Varför skulle man inte kunna få ha en lägenhet i Haparanda som man åker till ibland fast man bor i Ystad så länge man betalar sina avgifter till föreningen?

    Dessutom undrar jag hur utlänningar gör som vill köpa något i Sverige när en villa inte vore så praktiskt att äga? Kanske vill en Islänning ha en bostadsrätt i Sverige för att besöka två gånger per år? Kanske vill en utlandssvensk köpa en lägenhet för att kunna åka "hem" ibland? Om man bor i Australien (som svensk medborgare) ska man inte få äga en lägenhet här då? Eller kanske vill en äkta make/maka till en svensk medborgare köpa en bostadsrätt här- går inte det då heller om man måste bo på heltid i bostadsrätten?

    Stämmer verkligen det jag tycker mig ha läst att föreningar inte tillåter ägare som inte bor där heltid eller har jag fått det om bakfoten? Jag tycker det verkar sinnessjukt om man inte får köpa en bostadsrätt var man än är ifrån på jorden så länge man kan betala för sig.


    Vad det gäller fastigheter finns det väldigt lite begränsningar.

    Det finns tillräckligt många bostadsrätter ägda av utläningar, helgpendlare, dubbelboende, sommargäster för att konstarere att någon praxis inte finns. Jag har själv ägt en minietta som pendlarbostad under en period utan att vara skriven eller bo där överdrivet ofta..

    Att sen vissa föreningar ställer krav på permanent boende är en annan sak.
  • Kjell2

    Det som kan ställa till trassel för personer ej skrivna i Sverige vid köp av brf är att kunna visa på kreditvärdighet och tillräcklig inkomst.

Svar på tråden Får inte utlänningar köpa bostadsrätter här?