• Anonym (z)

    Barnfri fest på nyår - hur ska man göra med inbjudningar?

    Jag och min man ska ha en ganska stor fest på nyår och tänkte köra barnfritt så man kan passa på att festa i lyx nu innan de flesta skaffar barn (vilket sannolikt kommer ske inom ett par år för många av våra vänner).

    Vi föreställer oss att de som har barn dels har svårt att få barnvakt och framförallt inte vill lämna bort barn (i 2-års-åldern) just på nyår, och har därför inte bjudit de två par i vår umgängeskrest som redan har barn då vi kände att det skulle uppfattas mest otrevligt med en barnfri inbjudan till folk med barn just på nyår. Nu när vi bjudit in alla andra så börjar jag dock undra om det är rätt tänkt =/ Bör vi bjuda in dem med barn som alla andra och låta dem (sannolikt misstänker jag) tacka nej istället? Vad säger ni som har små barn?

    Det handlar om personer som vi umngås med relativt regelbundet och vi bjuder varandra på fördelsedagsfester och liknande. Det ena paret var på vårt bröllop och vi på deras (det andra är inte gifta och vi hade inte börjat umngås så mycket när vi gifte oss). Vi har dock aldrig firat nyår tillsammans med några av dem och inte heller varit bjudna när de ordnat nyårs-grejer hemma hos sig tidigare (då har det handlat om middagar för 2-3 par så det är inte något vi tagit illa upp för eller på något sätt vill "ge igen" för eller så). Det är folk ur olika umgängeskretser så det är inte så att alla deras vänner är bjudna på vår fest.


    Så svårt detta, hur ska man tänka?

  • Svar på tråden Barnfri fest på nyår - hur ska man göra med inbjudningar?
  • Mooomin
    Monchichier skrev 2016-11-15 16:53:33 följande:

    För att barn inte kan äta mat då eller?


    Nej. Barn kladdar, spiller, gnäller, har sönder grejer och föräldrar/värdpar måste ha koll och vara på helspänn hela tiden. Ibland vill man ha barnfria bjudningar, punkt.
  • Dixie
    viseversa skrev 2016-11-15 16:55:59 följande:

    Det är där skon klämmer. Ts tycker inte om barn helt enkelt. Konstigt sätt att uttrycka sig kring dina vänners barn. Men skriv då på inbjudan att det är en barnfri fest. Så har man barn får man skaffa barnvakt om man vill komma. Då¨har dom valet att fixa det eller tacka nej!


    Betyder ju inte att man inte tycker om barn, bara för att man vill ha en nyårsmiddag utan barn - det blir ju inte samma typ av middag om man har barn med - vilka småbarn sitter flera timmar vid bordet och konverserar? Går de ifrån behöver ngn förälder springa från bordet och kanske gå och natta mitt i huvudrätten... låter ju som om du aldrig varit på en 3-rätters middag?!
  • viseversa
    Monchichier skrev 2016-11-15 17:06:12 följande:
    Om dina vänner ändå inte kommer märka att de inte blivit bjudna så skit i det säger jag. Jag tror att det för de allra flesta är otänkbart att fira nyår utan sina barn ändå.

    Så slipper det bli onödiga konflikter som bottnar i att vännerna känner sig bortratade ännu en gång av dig bara för att du inte tycker om barn. För jag antar att den här festen och bröllopet inte har varit de enda barnfria festerna du hållit i.
    Jasg märkte att jag inte blev bjuden på en nyårsfest när det las ut bilder på fb efteråt på alla mina vänner som vad där. Alla barnfria vänner. Och jag hade inte ens blivit tillfrågad. Kändes i hjärtat kan jag säga. För ibland kan jag faktiskt skaffa barnvakt så det gjorde lite ont.
  • viseversa
    Dixie skrev 2016-11-15 17:12:25 följande:
    Betyder ju inte att man inte tycker om barn, bara för att man vill ha en nyårsmiddag utan barn - det blir ju inte samma typ av middag om man har barn med - vilka småbarn sitter flera timmar vid bordet och konverserar? Går de ifrån behöver ngn förälder springa från bordet och kanske gå och natta mitt i huvudrätten... låter ju som om du aldrig varit på en 3-rätters middag?!
    men gud människa. Skriv BARNFRI fest då. 
  • fjanten

    Det hade ju varit bättre att du bjudit in paren till er barnfria fest, men samtidigt förklarat att du har full förståelse om de inte kan/vill komma.

    Jag, med småbarn, firar hellre nyårsafton med släktingar eller med våra vänner som också har barn. Så vi hade tackat nej, men verkligen uppskattat att ha blivit inbjudna.

  • Anonym (z)
    viseversa skrev 2016-11-15 17:05:06 följande:
    Men du tjaffsar emot när vi sagt att det är elakt att skita i att bjuda nära vänner pga deras barn. Jag tycker det hör till allmän hyffs att bjuda dom man annars umgås med. Men vill man ha barnfritt så skriver man det i inbjudan så står valet hos dom att skaffa barnvvakt eller tacka nej. Varför är det så svårt?? Varför ifrågasätter du vad vi säger? Dom allra flesta i tråden tycker du gjort fel som uteslutit dessa personer men ändå vägrar du förstå. Det var du som ställde frågan men uppenbarligen fick du inte dom svar du ville ha så därför tjaffsar du emot.

    Jag vet faktiskt inte vad du syftar på som tjaffs? Att jag frågade om du tänker likadant för nyår som för "vanliga" fester? Där är jag helt enkelt genuint intresserad av om du gör det eller inte.

    Anledningen till att jag inte tar det som självklart att bjuda in dem (vilket jag helst skulle göra egentligen) är att många (om även inte många just i denna tråd) verkar tycka som Monchichier att det bara är otrevligt att bjuda in folk om de inte får ta med sig barnen. 

    Såhär ser t.ex. kommentaren under din senaste ut:


    Monchichier skrev 2016-11-15 17:06:12 följande:
    Om dina vänner ändå inte kommer märka att de inte blivit bjudna så skit i det säger jag. Jag tror att det för de allra flesta är otänkbart att fira nyår utan sina barn ändå.

    Så slipper det bli onödiga konflikter som bottnar i att vännerna känner sig bortratade ännu en gång av dig bara för att du inte tycker om barn. För jag antar att den här festen och bröllopet inte har varit de enda barnfria festerna du hållit i.

    Och ja, om vi inte bjuder dem kommer de inte förstå att det är p.g.a. barnen eller tro att vi har valt att utesluta just dem (vi har som sagt aldrig firat nyår tillsammans tidigare), om vi ens någonsin kommer in på att prata om vad vi gjorde på nyår. Det känns ändå inte riktigt skysst att strunta i att bjuda dem för mig, men jag vet inte vad de skulle uppfatta som mest schysst/oschysst.

    Så frågan är vad som är bäst av att;

    * Bjuda dem utan barn (vilket de antingen förstår eller så känner de sig uteslutna ifall de inte kan/vill lämna bort barnen och då ju inte får komma med barnen).

    * Inte bjuda dem (vilket de ev. aldrig kommer få reda på och får dem det blir det sannolikt inte konstigare än när vi diskuterat vad vi gjort på nyår på olika håll tidigare år, men skulle de fundera så långt att endast folk utan barn avr bjudna så skulle de kunna känna sig uteslutna).

      

  • Dixie
    viseversa skrev 2016-11-15 17:19:44 följande:

    men gud människa. Skriv BARNFRI fest då. 


    Förstår inte varför du blir så upprörd - det finns tillfällen som inte passar att ha barn med - att du skriver att en 2åring kan sitta med vid bordet visar ju bara att du aldrig varit på den typ av middag som TS vill ha!

    TS - jag hade bjudit in även de med barn och förklarat att du förstår om de inte har möjlighet, men det hade varit kul om de kan komma!
  • viseversa
    Dixie skrev 2016-11-15 17:30:06 följande:
    Förstår inte varför du blir så upprörd - det finns tillfällen som inte passar att ha barn med - att du skriver att en 2åring kan sitta med vid bordet visar ju bara att du aldrig varit på den typ av middag som TS vill ha!

    TS - jag hade bjudit in även de med barn och förklarat att du förstår om de inte har möjlighet, men det hade varit kul om de kan komma!
    Haha jag har sagt från start att ts kan skriva barnfritt och att hennes vänner kommer förstå men ts fortsätter försvara sitt val att strunta i att bjuda vännerna pga deras barn. Hur svårt är det liksom. Man skcikar en inbjudan men gör klart att det är BARNFRITT som gäller aoavsett.
  • viseversa
    Dixie skrev 2016-11-15 17:30:06 följande:
    Förstår inte varför du blir så upprörd - det finns tillfällen som inte passar att ha barn med - att du skriver att en 2åring kan sitta med vid bordet visar ju bara att du aldrig varit på den typ av middag som TS vill ha!

    TS - jag hade bjudit in även de med barn och förklarat att du förstår om de inte har möjlighet, men det hade varit kul om de kan komma!
    JAG har inte skrivit något om en 2 åring. LÄS igen. Jag förstår absolut att man vill ha barnfritt ibland. Det kan till och med jag som har 5 barn fatta. 
  • viseversa
    Dixie skrev 2016-11-15 17:30:06 följande:
    Förstår inte varför du blir så upprörd - det finns tillfällen som inte passar att ha barn med - att du skriver att en 2åring kan sitta med vid bordet visar ju bara att du aldrig varit på den typ av middag som TS vill ha!

    TS - jag hade bjudit in även de med barn och förklarat att du förstår om de inte har möjlighet, men det hade varit kul om de kan komma!
    Och jo jag har varit på fina middagar utan barn. Senast var ett bröllop som var barnfritt. 
Svar på tråden Barnfri fest på nyår - hur ska man göra med inbjudningar?