• Anonym (RäddAnka)

    Rädd

    Hej!


    Jag kanske är superlöjlig men är nu 25+ och har varit förlossningsrädd i säkert 10 år.. Det jag är rätt för är liksom "utlämnandet", att man ska ligga naken och visa upp sin fiffi och främlingar ska göra saker där nere?
    Hur liksom litar man på att de gör rätt och tänk om de förstör ens underliv föralltid? Hur vågar man föda näck ? Skulle hellre föda i en mörk garderob hemma än på ett sjukhus med lampor och folk som stirrar in i fiffi.. 
    Och sedan är jag rädd för barnmorskor generellt, har alltid uppfattat dem som barska/bryska och som att man inte har rätt att göra sin röst hörd. 
    Och tänk om det rusar in massa personal och de pressar sig mot ens mage? Eller kör upp grejer i underlivet för att få ut ungen? Hemskt. 


    Någon som tänkt lika eller är jag knäpp? 


     

  • Svar på tråden Rädd
  • Melissenta

    Tro mig, när du är i processen skiter du FULLSTÄNDIGT i allt och alla runtomkring.

    Man befinner sig i en helt annan dimension!

  • McIris
    Anonym (RäddAnka) skrev 2016-11-15 21:43:53 följande:

    Hej!

    Jag kanske är superlöjlig men är nu 25+ och har varit förlossningsrädd i säkert 10 år.. Det jag är rätt för är liksom "utlämnandet", att man ska ligga naken och visa upp sin fiffi och främlingar ska göra saker där nere?

    Hur liksom litar man på att de gör rätt och tänk om de förstör ens underliv föralltid? Hur vågar man föda näck ? Skulle hellre föda i en mörk garderob hemma än på ett sjukhus med lampor och folk som stirrar in i fiffi.. 

    Och sedan är jag rädd för barnmorskor generellt, har alltid uppfattat dem som barska/bryska och som att man inte har rätt att göra sin röst hörd. 

    Och tänk om det rusar in massa personal och de pressar sig mot ens mage? Eller kör upp grejer i underlivet för att få ut ungen? Hemskt. 

    Någon som tänkt lika eller är jag knäpp? 

     


    Helt ärligt, och detta är VERKLIGEN ingen klyscha, men du kommer bry dig nada,noll, cero den stunden du ska föda. Det enda du tänker på är att du och ungen ska överleva. På riktigt! Det gör jävligt ont att föda barn och väldigt jobbigt, man orkar liksom inte tänka så mycket just då. Man gör det man måste för att klara av situationen och bryr sig inte särskilt mycket om de som är i rummet. Jag hade nog inte ens märkt om min man gått ut.
  • McIris
    Melissenta skrev 2016-11-15 21:46:59 följande:

    Tro mig, när du är i processen skiter du FULLSTÄNDIGT i allt och alla runtomkring.

    Man befinner sig i en helt annan dimension!


    Haha exakt!!
  • Melissenta
    McIris skrev 2016-11-15 21:50:31 följande:
    Haha exakt!!
    fick en lavemang mitt i all showen, och att hålla vatten inne i ändtarmen när man har värkar??! hallå liksom... och min man satt brevid mig... tror att det var det minsta jag tänkte på just då...
    dessutom gör kroppen jobbet själv, oftast, så man kan inte göra så mkt åt det, bara hänga med liksom och be Gud om att detta ska ta slut nu nu  NUUU )))


  • Anonym (Tot)

    Är du gravid nu? I så fall prata med sin barnmorska först. Jag var så fruktansvärt rädd (av andra anledningar) att jag pratade med Auroramottagningen innan jag blev gravid eftersom jag inte vågade försöka bli gravid utan löfte om kejsarsnitt.

    För att få dig att våga kanske något annat behövs? Det finns ganska mycket man kan göra för att folk ska känna sig tryggare. Tänk efter hur du skulle vIlja ha det och prata med någon för att se om det är möjligt.

  • McIris
    Melissenta skrev 2016-11-15 22:07:35 följande:

    fick en lavemang mitt i all showen, och att hålla vatten inne i ändtarmen när man har värkar??! hallå liksom... och min man satt brevid mig... tror att det var det minsta jag tänkte på just då...

    dessutom gör kroppen jobbet själv, oftast, så man kan inte göra så mkt åt det, bara hänga med liksom och be Gud om att detta ska ta slut nu nu  NUUU )))


    Hahaha! Ja, och hinner oroa sig för att man är naken och otrevliga barnmorskor just då så är det bara säga grattis! Då har du en väldigt smidig förlossning.

    Men innan kan jag förstå din oro TS, alltså som nu. Men du tänker inte så sen. Man förhåller sig till det som är och att man faktiskt inte har nåt val om man vill ha barn.
  • Anonym (RäddAnka)

    Förstår om man är inne i födande-processen och inte tänker på de runt om, men jag kan ändå inte släppa det, tycker det verkar som ett för utsatt läge liksom :P 
    Typ att man inte kan försvara sig och andra ansvarar för ens kropp, läskigt. :P 
    Det var dock komiskt att läsa era svar, tack, haha. SkrattandeSkäms


    Jag är inte gravid just nu men kan ändå inte släppa mina knäppa rädslor, skulle mycket hellre vilja ha kejsarsnitt men tror samtidigt att jag inte kommer bli godkänd till det av någon anledning. Tungan uteSkäms


     

Svar på tråden Rädd