• linnean

    Ont efter ljumskbråcksoperation med nät! Någon med erfarenhet?

    För 8 veckor sedan opererades jag för ljumskbråck, på båda sidor. Kirurgen satte då in nät som ska förstärka bukväggen.

    Informationen innan operationen var i det närmaste obefintlig och om möjligt ännu mer vag efter operationen. Något återbesök är inte inplanerat och jag har massor av frågor.

    Nu har det gått 8 veckor och jag har fortfarande ont i ljumskarna efter operationen. Nätet stramar något hemskt och jag går med korta steg. Jag kan absolut inte röra mig som jag gjort tidigare. Näten är helt enkelt i vägen och gör att det tar stopp i rörelsen. Jag är svag i ljumskarna och blir trött bara av att gå till dagis 500 meter bort. Jag är så ledsen över detta och undrar så klart om det kommer att kännas så här för evigt?

    Var det ens rätt beslut att sätta in nät på en kvinna i barnafödande ålder??

    Finns det någon här som har gjort någon ljumskbråksoperation med nät? Hur mådde ni efteråt? Blev funktionen i ljumskarna / höfterna som vanligt igen, trots näten?

  • Svar på tråden Ont efter ljumskbråcksoperation med nät! Någon med erfarenhet?
  • Anonym (.)

    Kontakta kliniken och be om ett mottagningsbesök där du kan diskutera detta med en läkare.

  • linnean

    Ja det kommer jag att göra. Hade dock varit intressant att höra vad andra har för erfarenheter. Känns som att gjort är gjort liksom, inte så mycket att göra åt mina besvär verkar det som. Kan bara hoppas på att de går över...

  • Anonym (.)
    linnean skrev 2016-11-16 17:31:53 följande:

    Ja det kommer jag att göra. Hade dock varit intressant att höra vad andra har för erfarenheter. Känns som att gjort är gjort liksom, inte så mycket att göra åt mina besvär verkar det som. Kan bara hoppas på att de går över...


    Kanske man kan plocka ut näten igen?
  • linnean

    Nej, det är verkligen inget de vill göra i första taget... Är nog ett mycket omfattande ingrepp.

  • Anonym (Nät)
    linnean skrev 2016-11-17 10:24:31 följande:

    Någon?


    Hade rejält ont första veckan och begränsad rörlighet ett tag. Rörde mig mycket för att få ordning på allt. Är idag nästan 100% återställd. Vid vissa rörelser när jag har knät högt upp mot bröstkorgen kan jag känna av nätet.


  • linnean

    Tack för ditt svar! Hur länge upplevde du att du hade begränsad rörlighet? Hur länge sedan är det du opererades?

  • Anonym (Nät)
    linnean skrev 2016-11-17 11:58:38 följande:

    Tack för ditt svar! Hur länge upplevde du att du hade begränsad rörlighet? Hur länge sedan är det du opererades?


    Två år sedan. Var väl några veckor eller så, kommer inte ihåg exakt. Sen var det en period när det kunde hugga till lite vid mer extrema rörelse, sitta och böja sig ner för att knyta skorna t ex.

    Försökte hela tiden röra mig mycket även om det tog emot och stramade.


  • linnean

    Skönt att höra att det gått bra för dig även om det verkar ha tagit tid. Känner du att du lever som vanligt idag? Kan du ta en joggingtur, åka skidor, simma osv., utan att känna dig begränsad eller få ont?

    Ledsen för alla frågor men skönt att prata med någon som upplevt samma sak. Känner att jag behöver se ljuset i tunneln...

  • Anonym (Nät)
    linnean skrev 2016-11-17 12:19:38 följande:

    Skönt att höra att det gått bra för dig även om det verkar ha tagit tid. Känner du att du lever som vanligt idag? Kan du ta en joggingtur, åka skidor, simma osv., utan att känna dig begränsad eller få ont?

    Ledsen för alla frågor men skönt att prata med någon som upplevt samma sak. Känner att jag behöver se ljuset i tunneln...


    Ja. Framförllt oändligt mycket bättre än med bråck.


Svar på tråden Ont efter ljumskbråcksoperation med nät! Någon med erfarenhet?