• lollopop

    behålla barnet?

    Hej! Jag har ett dilemma. Jag har oplanerat blivit gravid vid 48 års ålder. Trodde inte jag kunde få barn fortfarande. Jag lever inte i en relation utan det är min exman som är pappan. Vi har en son på 7 år sedan tidigare. Jag vet inte om jag ska behålla barnet eller inte. Jag vet att pappan inte vill ha fler barn. Jag har ända sedan jag fick min första son velat ha fler barn, men det blev aldrig så, vi separerade när vår son bara var ett år. Nu har jag börjat förlika mig med tanken på inga fler barn, och så händer detta. Jag känner att jag egentligen inte orkar börja om med babytiden, blöjor, treårstrots, bilderböcker och allt igen. Nu när min första son börjar blir stor och lite mer självständig. Det finns ju också risker med att vara såhär gammal och gå igenom en graviditet. Och ska jag behålla barnet så får jag nog ta på mig allt själv, och samtidigt riskera att relationen till mitt ex försämras. Den är nu riktigt bra och jag vill att det fortsätter så. Men samtidigt känns det som en dröm har blivit sann, dock bara lite försent.  Min son har länge berättat att han så gärna vill har ett syskon, och jag tror han skulle bli en underbar bror. Men nu blir det ju 8 år emellan, och jag vet inte om han får så stor glädje av en bebis egentligen. Kan någon ge mig någon input till detta? Jag har så svårt för tanken på en abort också, jag vill inte döda ett liv.

  • Svar på tråden behålla barnet?
  • Connie07

    Orkar du?Risken för missfall är stor i denna ålder och att bli gravid så sent är ovanligt.Så då skulle du vara 49 år när barnets föds?

  • smurfen 11

    Hej!
    Åldersskillnaden mellan syskonen känner jag inte är några problem, men det beror ju på hur du ställer dig till det. Mellan mig och min syster är det 14 år, och nu i vuxen ålder är det ännu roligare. Hade det varit 8 år, hade det varit optimalt. Redan när de är ca 18 resp 26 har de glädje av varann, då båda är vuxna.
    Eftersom din son tar hand om sig själv rätt bra nu, så har du möjlighet lägga tid på detta barn. Tänk efter längre fram, tror du att du skulle ångra en abort? Detta är mycket troligen din sista chans i så fall. Har du fler omkring som kan vara till stöd?

  • lollopop

    Tack för sitt svar smurfen. Du har rätt i det du säger. Men just nu lutar det åt abort fast jag vet jag kommer att ångra det. Jag tror jag är för gammal. Jag är lite rädd för riskerna och jag vet inte om jag orkar. Har ingen familj i närheten som kan hjälpa mig heller. Det har jag i och för sig inte haft med min son heller men om nu mitt ex inte vill hjälpa till blir det än tyngre. Ja jag ska fundera lite till så får jag se.

  • Ninni ni

    Men måste livet vara så komplicerat?

    Du har möjlighet till ett barn till, ett helsyskon till din son som så gärna vill ha ett syskon. Du skriver att du vill också och vill inte abort. Men du tror du kommer orka.

    Men hur vet du det?

    Du har ju den stora förmånen att ha ett barn som är sju år och självgående! :) här sitter jag med en 5 månaders och en trotsig treåring som alla kräver min ständiga uppmärksamhet.. Det är krävande.

    Men möjlighet att rå om ett spädbarn utan att ha en liten unge studsandes bredvid och dessutom en son som kan hjälpa till med bilderböcker och lek. Vilken möjlighet!

    Sonen kanske också har vänner han kan leka hos och sova över hos ibland?

    Jag ser bara möjligheter här :)

    Välj det alternativ som känns rätt i hjärtat TS inte huvudet. Livet är kort, och ett barn är skitjobbigt men så oändligt mycket kärlek samtidigt.

  • smurfen 11

    Lollopop, vet inte hur långt gången du är, men tänk över det noga ( gör du väl i och för sig ). Om barnet inte är friskt så blir det missfall naturligt, den risken finns ju. Hur är din egna hälsa? Ekonomin?
    Hoppas du känner att du kommer fram till rätt svar för dig!

  • Maddisen29

    Om tanken om en abort känns jobbig nu kommer den antagligen bli svårare sedan.

    Har två sladdisar en som är 14 och en som är 4.

    Vår lilla kille på 4 älskar sin storasyster och vill göra allt med henne , att vara i hennes rum är typ magiskt för han.

    Åldern på barnen spelar inte så stor roll tror jag då syskon är alltid syskon och gör saker med varandra.

    När ditt barn är så pass gammalt så är det kul och få vara med och förstår mer :) ser det mer som positivt


  • Linutis

    Hur går de?

    jag känner o tänker såhär : om man blir med barn planerat eller icke planerat är de som en gåva

Svar på tråden behålla barnet?