• Anonym (Uppgiven...)

    Nekad snitt - tidigare sfinktrerruptur

    Fick en sfinktrerruptur grad3 för drygt ett år sedan. Är gravid igen och har nu blivit nekad planerat snitt. Livrädd, uppgiven och förtvivlad att jag inte får bestämma över denna förlossning...Jag vägrar

    gå igenom en vaginal förlossning igen.

    Hur har det varit för er andra - fick ni planerat snitt om ni ville, och i vilka landsting var det...?

  • Svar på tråden Nekad snitt - tidigare sfinktrerruptur
  • Anonym (Vägra hur?)

    Hur kan du vägra? Förlossningen kommer starta vare sig du vill eller inte. Men jag tycker du ska överklaga och prata med en annan läkare.

  • Anonym (Misu)

    Låter aningen suspekt. Hade du fullständig sfinkter el "bara" delvis? Brukar nog lovas snitt efter total iaf. Hälsn en bm

  • Anonym (Uppgiven...)

    Jag känner mig helt maktlös, för ut ska ju barnet :/ Mm skulle nu få träffa läkaren om 4 veckor igen... samma eller en annan men grejen e den att alla ingår i själva överläkargruppen som fattar beslut så egentligen spelar det ingen roll vem jag får träffa nästa gång känns det som...

    En grad 3 fick jag. Har inga stora men men tyngdkänsla när jag är kissnödig samt blöder väldigt lätt i vävnaden.

  • Charlotte N

    Jag blev erbjuden snitt efter min grad 4-ruptur men ville föda vaginalt. Läkaren gjorde då en ordentlig kontroll för att se att det skulle gå, vilket det gjorde. Förlossningen gick lätt och jag har aldrig haft några problem.

  • Charlotte N
    Charlotte N skrev 2016-11-25 06:46:00 följande:

    Jag blev erbjuden snitt efter min grad 4-ruptur men ville föda vaginalt. Läkaren gjorde då en ordentlig kontroll för att se att det skulle gå, vilket det gjorde. Förlossningen gick lätt och jag har aldrig haft några problem.


    Ska stå grad 3!
  • Anonym (Lena)

    Det låter helt sjukt i mina öron. Så ohumant. Var bor du? Finns det flera sjukhus att välja mellan där du bor.

  • Anonym (Fler)

    Säger som ovan. Finns flera sjukhus? Kontakta andra. Kontakta även samtalsbarnmorska. Kräv second opinion.

    Hänvisa till broschyr från socialstyrelsen om kejsarsnitt på moderns önskemål. Googla kejsarsnitt önskemål socialstyrelsen. Skriv ut och ta med.

    Vilken vecka är du nu?

  • sextiotalist

    Ibland verkar det som att vissa läkare och BM vill att kvinnan ska föda vaginalt till vilket pris som helst.
    Häromdagen så fick jag en länk i mitt flöde om en kvinna som hade shunt i huvudet och väldigt känslig för fysisk ansträngning, hon fick nej av en läkare, men sedan löste det sig. Det var farligt för henne att föda vaginalt, men det tog det inte hänsyn till.
    En kollega fick gå igenom ett katastrofsnitt pga hon höll på att förlora barnet. Då hade hon legat fullt öppnad i flera timmar och barnet försökte ta sig ut genom livmoderväggen och läkaren innan tyckte inte snitt behövdes, vid skiftbyte så tog det inte många minuter innan barnet var ute (och mycket svårt medtaget, återhämtade sig snabbt).
    Och så nu detta.

  • Anonym (Li)
    sextiotalist skrev 2016-11-25 11:21:46 följande:

    Ibland verkar det som att vissa läkare och BM vill att kvinnan ska föda vaginalt till vilket pris som helst.

    Häromdagen så fick jag en länk i mitt flöde om en kvinna som hade shunt i huvudet och väldigt känslig för fysisk ansträngning, hon fick nej av en läkare, men sedan löste det sig. Det var farligt för henne att föda vaginalt, men det tog det inte hänsyn till.

    En kollega fick gå igenom ett katastrofsnitt pga hon höll på att förlora barnet. Då hade hon legat fullt öppnad i flera timmar och barnet försökte ta sig ut genom livmoderväggen och läkaren innan tyckte inte snitt behövdes, vid skiftbyte så tog det inte många minuter innan barnet var ute (och mycket svårt medtaget, återhämtade sig snabbt).

    Och så nu detta.


    Vaddå "försökte ta sig ut genom livmoderväggen"?

    Det är för övrigt helt normalt att vara fullt öppen i flera timmar innan barnet föds. Många verkar tro att ungen trillar ut så fort man är fullt öppen.

    Ts, gå till en annan läkare! Du har full rätt att välja förlossningssätt om du fått sfinkterrupturer tidigare.
  • sextiotalist
    Anonym (Li) skrev 2016-11-25 11:27:39 följande:
    Vaddå "försökte ta sig ut genom livmoderväggen"?

    Det är för övrigt helt normalt att vara fullt öppen i flera timmar innan barnet föds. Många verkar tro att ungen trillar ut så fort man är fullt öppen.

    Ts, gå till en annan läkare! Du har full rätt att välja förlossningssätt om du fått sfinkterrupturer tidigare.
    Barnet var felvänt och för varje värk så slog barnets huvud mot ena sidan istället för kanalen (som min kollega beskrev det). Det var hennes tredje barn, så hon förstod att något var fel och försökte påtala detta.
Svar på tråden Nekad snitt - tidigare sfinktrerruptur