• Mrs Green

    Dialektfråga

    Jag behöver komma på ord på stockholmska som känns "normala" alltså sådana jag kan använda själv utan att låta som en gammal pilsnerfilm :) Jag har kommit på några stycken, men har svårt att bedöma om det är stockholmska eller "rikssvenska" ord? Vad säger ni om de här orden, är de vanliga i flera delar av Sverige?


    Lira
    Kvart, Barre
    Kvarta
    Tjacka
    Kränga
    Deg
    Pröjsa, pynta
    Kran
    Vurre
    Hoj
    Kistan
    Pjuck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-11-26 19:35
    Syftet är alltså att komma på ord och uttryck som används i den dialekt som pratas där vi (jag och dotterns pappa) har vuxit upp, eftersom dottern ska ta med det till skolan.

    Att jag skrev att det skulle vara ord "som jag kan använda själv" är för att jag menade att jag ville ta med ord som kändes vardagliga när jag växte upp (70-80-talet), inte de som t.ex. min pappa använde när han var barn (typ "joxa med trasan" eller "panga en dora", som låter väldigt ålderdomliga i mina öron :))

    Och min fråga gällde om orden är vanliga på många ställen, eftersom det kändes lite tråkigt om alla barn kommer med en lista med samma ord även om föräldrarna kommer från olika delar av landet...
  • Svar på tråden Dialektfråga
  • myskmalva

    De låter stockholmska i mina öron. Själv kan jag använda några av dem, men då är det med glimten i ögat och en medvetenhet om att jag använder en dialekt som inte är min.

  • Birgitta02

    De orden du radar upp är inte stockholmska utan mer södersnack. Alltså de ord som Jerka (Jerry Williams) kör med. Och det är nog bara han som kan använda dom i vuxen ålder utan att låta töntig :). Pröjsa och hoj är nog dock ganska allmängiltiga. Fast visst används de fortfarande av vuxna människor, men.... 

  • Mrs Green
    Birgitta02 skrev 2016-11-26 16:30:01 följande:

    De orden du radar upp är inte stockholmska utan mer södersnack. Alltså de ord som Jerka (Jerry Williams) kör med. Och det är nog bara han som kan använda dom i vuxen ålder utan att låta töntig :). Pröjsa och hoj är nog dock ganska allmängiltiga. Fast visst används de fortfarande av vuxna människor, men.... 


    Jo, jag vet, det är svårt... men det är alltså dottern som håller på med dialekter i skolan och har fått i uppgift att kolla hemma vilka dialekter familjen/släkten är uppväxta med, och ge exempel på ord och uttryck därifrån. Så jag tror de här funkar. Även om vi inte använder så många av orden nu, så är vi ändå uppväxta med dem (min pappa lät precis som Jerry Williams och farmor/farfar som Åke Söderblom i en gammal pilsnerfilm :)). Och på 70-80-talet använde även vi som var barn/tonåringar en hel del av de här, sen har det nog (tyvärr) vuxit bort...

    Det jag är osäker på är vilka som är vanliga även i andra delar av landet. 

    Och kommer du på ord som är stockholmska men inte södersnack så är jag tacksam för hjälpen! (brukar normalt inte göra dotterns läxa... men i det här fallet så blev det nödvändigt, det är ju inte så lätt för henne att veta hur man pratade på 1900-talet...)
  • Mrs Green
    Birgitta02 skrev 2016-11-26 16:30:01 följande:

    De orden du radar upp är inte stockholmska utan mer södersnack. Alltså de ord som Jerka (Jerry Williams) kör med. Och det är nog bara han som kan använda dom i vuxen ålder utan att låta töntig :). Pröjsa och hoj är nog dock ganska allmängiltiga. Fast visst används de fortfarande av vuxna människor, men.... 


    Också tänker jag att det är roligare om det är ord som inte ungarna redan känner till (de flesta åtminstone). Antar att tanken med övningen är att de ska få lära sig lite nya ord, och dagens "stockholmska" (vad nu det är?) kan de redan. Därför är det inte heller så kul om det är ord som används i många delar av landet, då kanske alla eleverna kommer med samma ord..
  • Aniiee
    Birgitta02 skrev 2016-11-26 16:30:01 följande:

    De orden du radar upp är inte stockholmska utan mer södersnack. Alltså de ord som Jerka (Jerry Williams) kör med. Och det är nog bara han som kan använda dom i vuxen ålder utan att låta töntig :). Pröjsa och hoj är nog dock ganska allmängiltiga. Fast visst används de fortfarande av vuxna människor, men.... 


    Söder och söder om, skulle jag säga. Här snackar alla vuxna (och barn) diverse slang. Av ts radda, enligt min erfarenhet främst av äldre på Söder, folk som bor i gamla Enskede och mina egna marker i Huddinge:
    Lira - används lite olika av generationerna. 40+are lirar fortboll och hockey, ungar under 30 spelar fotboll och hockey, däremot så liras det en del FIFA, NHL, LoL, Overwatch och WoW. 
    Kvart, Barre - Har jag inte hört från någon på väldigt länge
    Kvarta - Nja, de flesta slaggar nog nuförtiden
    Tjacka - mest droger, verkar det som.  Eller på skoj/ret. Tjacka en pizza kan man göra också, om man är under 40.
    Kränga - Det gör man mest bilar, och bara om man är 40+
    Deg - Nej, men en del stålar. Jäkla massa lakan, om man vill skryta.
    Pröjsa, pynta - används friskt av alla generationer
    Kran - Bara på skoj
    Vurre - Tror faktiskt inte att jag hört någon använda
    Hoj - Används friskt av alla
    Kistan - Används också mest på skoj/ret, ffa av 40+are
    Pjuck - Också ret/skoj av 40+are

    Dialekter och slang är kul, men det här är just SLANG (eller sociolekt-ord, om man vill), och inte DIALEKT.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Tecum

    Jag som är från Sydsverige, använder lira och hoj, möjligen kränga. Resten har töntstämpel, sånt som de som ville stajla använde på 70-talet.

  • Mrs Green

    Ni har kanske rätt... det är "bara" slang och inte dialekt? Men vad är i så fall stockholmsdialekt (om man tänker på ord/uttryck och inte bara uttal)? Finns det sådana ord? Jag tycker det borde finnas eftersom det finns nästan överallt annars.

    Den enda släkting vi har annars som inte är uppvuxen i Stockholm är min morfar (som flyttade till Stockholm när han var 17 år), men han dog när jag var barn och jag minns honom knappt, så det känns lite långsökt att använda hans dialekt för uppgiften. 

    Sen kan man ju undra generellt vad som är skillnaden mellan slang och dialektala ord/uttryck, och om det finns slang i alla delar av landet? (jag har aldrig hört talas om t.ex. värmlandsslang, men det kanske finns?) Men det var ju inte uppgiften just nu :) Jag kom bara att tänka på det, nu måste jag googla lite för att se om någon har svar på den frågan :)

Svar på tråden Dialektfråga