• Anonym (kortväxt:-)

    Jag MÅSTE nå 160 cm

    Hej, jag har ett akut problem. Jag är en nyss bliven 15 årig tjej som endast är 154 cm. Alla i min släkt både på mammas och pappas sida är minst över 160-165 och pappa är 180. Min farmor är också t.ex. nästan 170 cm. Alla beräkningar säger på mig att jag kommer bli minst 164 cm, vilket jag tycker är en okej längd. 

    Men nu när jag har fyllt 15 börjar det bli lite panik att jag ska hinna bli "normallång", jag vill i alla fall bli 160 cm lång. Under det senaste året har jag vuxit 4 cm (vilket är possitivt) och jag har vuxit ungefär 4-5 cm efter första mensen. Både min mamma och pappa var korta under högstadiet men satte fart på gymnasiet. Min mamma var t.ex. kortare än mig när hon fick mensen men växte 15 cm efter det (varav 1 dm var från och med åk.9) och slutade en bit över 160. Hon slutade växa vid 17-18. 

    Finns det någon chans att jag blir över 160, jag var typ 150 när jag fick mens, 1 dm efter det är väl inte omöjligt? Hinner jag 6 cm på 2-3 år? 

    Snälla, jag får väl bli 160 i alla fall... 

  • Svar på tråden Jag MÅSTE nå 160 cm
  • Meriall

    Är du petig med vilken mat du gillar? Var inte det. Ät mycket och väldigt varierat så blir du längre. De korta personer jag känner har alla varit petiga med maten som yngre, och/eller allergiska och därför begränsade.

  • Anonym (ta det lugnt)

    Jag är 156 cm, och vuxen och jag tänkte lite som du när jag gick i högstadiet. Min mamma har sagt att jag ofta mätte mig (det kommer jag dock inte ihåg själv) .Sen när jag insåg att jag inte skulle växa mer bestämde jag mig (rätt moget av mig måste jag säga) för att det här kunde jag inte hänga upp mig på! Jag bestämde mig över en dag att jag aldrig mer skulle ha komplex för min längd och det var nog det bästa jag kunde ha gjort för mig själv!

    Jag är nu snart 50, har haft massor med vänner och pojkvänner, aldrig någonsin har någon sagt att jag är "för kort" eller liknande, det sitter bara i ens huvud om man tänker så. Tittar du runt dig kommer du upptäcka en massa vuxna kvinnor som är i samma längd som du. Titta nästa gång du är i en affär tex. I din ålder umgås man ju mkt med bara sina vänner och det blir en lite för liten krets att titta på. 

    Vill du kan du alltid ha höga skor så lägger du på en bit där, men annars är faktiskt bästa rådet att vara nöjd med hur du är, kanske tom se det som en fördel att inte vara lång som en volleybollspelare. 

    Vad gäller mens står det på 1177 att man oftast växer ca 6-8 cm efter man fått den första mensen. Om man får mens väldigt tidigt kanske man växer mer än det. Sen är ju allt som vanligt individuellt.

  • Anonym (ta det lugnt)
    Meriall skrev 2016-12-01 17:18:01 följande:

    Är du petig med vilken mat du gillar? Var inte det. Ät mycket och väldigt varierat så blir du längre. De korta personer jag känner har alla varit petiga med maten som yngre, och/eller allergiska och därför begränsade.


    Var har du fått detta ifrån? 
  • Anonym (ta det lugnt)
    Meriall skrev 2016-12-01 17:18:01 följande:

    Är du petig med vilken mat du gillar? Var inte det. Ät mycket och väldigt varierat så blir du längre. De korta personer jag känner har alla varit petiga med maten som yngre, och/eller allergiska och därför begränsade.


    Sen undrar jag hur många du drar in under begreppet "korta personer". TS längd är inte speciellt ovanlig. 
  • Anonym (kortväxt:-)

    Men tror ni jag når 160? 

  • Colourfulrainbow

    Mitt tips är sömn. Se till att sova minst åtta-nio timmar per natt. Sover du hela natten, eller sover du ryckigt (det vill säga vaknar bara efter ett par timmar)?

  • Anonym (170)

    När fick du mens? Man brukar väl säga att man slutar växa drygt ett år efter man fått mens

  • Anonym (:))

    Jag växte långsamt och var liten på högstadiet. Först när jag gick andra året på gymnasiet blev jag över 160 cm.. Är nu i vuxen ålder 162. Så om du utvecklas/växer långsamt finns ju möjligheten att du kan fortsätta växa ännu ett tag till. 
    Däremot om du varit i puberteten sedan länge och liksom har "utvecklats färdigt" så är det väl rätt vanligt att man har växt färdigt i den åldern. 
    Men det är väl mycket genetiskt också.

  • Anonym (kortväxt:-)

    Jag sover i alla fall minst 7 timmar per natt. 8 och ibland 9 på helgerna. 

    PS: sov 11 timmar inatt

Svar på tråden Jag MÅSTE nå 160 cm