Varför vill alla bli sjukskrivna?
Anonym (Man) skrev 2016-12-04 13:04:21 följande:
www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Kvinnor-mer-sjukskrivna-i-alla-yrkesgrupper/
Jag har aldrig sagt att alla tänker som min fru och hennes vänner, däremot säger jag att flera troligen gör det, vilket inte verkar vara socialt accepterat av vissa.
När man visar statistik att kvinnor är överrepresenterade i alla yrken så håller inte argumentet att kvinnor jobbar inom vården och det är slitigt.
Vab kan säkert ha viss inverkan, däremot så kan det inte förklara att kvinnor har 50% mer sjukskrivning inom vissa yrken.
--
Jag undrade lite för mig själv hur det ekonomiska incitamentet påverkar:
Jag själv är helt krasst för snål för att vara hemma, jag vill tjäna pengar och jag drar in hälften eller vissa år mer av hushållets inkomst. Men en kvinna som redan jobbar deltid och förlitar sig mer på partnerns inkomst ser ju mindre skillnad i plånboken på att stanna hemma, sett utifrån hela hushållets situation.
Eller är det så att kvinnor i gemen bryr sig mindre om pengar?
Eller att de bara jämför sig med andra kvinnor i omgivningen (som oftast har motsvarande situation) och därför tänker att deras egen situation är normal?
Jag jämför ju mest med män eftersom det är bland dem jag jobbar, och blir då sur för att jag inte ligger högre än jag gör även om en del av de jag jämför med är 3-10 år äldre.