• Queennr1

Sen abort?

Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 20:01:33 följande:

Några hundra skulle det ju bli.

Det är knappast en ohanterlig siffra..
  • Queennr1
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 20:05:39 följande:

Den statistiken talar inte om om de sociala skälen är att det är fråga om missbruk, att en person lever i fullständig misär, att kvinnan har fått ett antal barn placerade direkt efter förlossning för att hon inte fungerar som mamma, den säger inget om att kvinnan lever på gatan eller lever ett kriminellt liv.

Jag har hittat en kartläggning av dessa. Så jodå det går att få fram. Känner själv ett par som fått beviljat helt enkelt för att kvinnan inte ville avbryta sina högskolestudier. Gjorde abort i vecka 20. Det var utifrån det som jag började söka information få det lät så otroligt .
  • Queennr1
    blairw skrev 2016-12-04 20:11:41 följande:

Men det är precis det jag skriver också. Om man inte håller med kan man försöka förändra, men det räcker inte med argumentet "för så känner jag", du måste bygga upp ett som är tillräckligt starkt. För att ändra svensk abortlag så handlar det alltså om att bygga upp ett tillräckligt starkt argument som lyckas trumpa all den forskning, etiska överläggning angående två rättigheter som går emot varandra. Du måste lyckas argumentera över varför det inte är etiskt rätt mer än att du inte tycker att det är etiskt rätt.

Idag finns det inte tillräckligt bra argument, alltså inte tillräckligt bra dokumenterad backning med andra ord, för att ändra lagen. 

Jag tycker nog att det finns tillräckligt forskningsstöd, och håller inte med om att det är forskningen som är Aoch O när det gäller ny lagstiftning, snarare är det opinion som är rätt avgörande när lagar görs om. Och som det ser ut nu är abortlagen lite av en helig ko som ingen vågar röra vid. Allmänheten lever nog också i rätt mycket okunskap om hur det ligger till med sena aborter och tror liksom jag gjorde att det inte är möjligt att så sena aborter beviljas på tämligen svaga "sociala skäl"
  • Queennr1
    blairw skrev 2016-12-04 20:15:05 följande:

Men om du vill ändra lagen är det upp till dig att skapa ett tillräckligt bra argument med varför. Ett så bra backat argument att det trumpar det lagen idag grundar sig på. Det räcker inte med ditt tyckande, du behöver faktiska grunder - dokumenterade bevis. 

Och såklart lagar behöver uppdateras i takt med utveckling. Det är ju just därför jag säger att om det kommer ny forskning som visar på t.ex. tidigare livsduglighet, så är jag alldeles säker på rådande lagstiftning kommer behöva omvärderas. Men som sagt, idag finns inte det. 

Inget kommer att ändras utan en opinion. Ett sätt att skapa en sådan är exempelvis att delta i debatter som denna.
  • Queennr1
    Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-04 20:16:49 följande:

Det är precis det du INTE gör genom att du förespråkar tvångsvård och tvångsåtgärder på levande människor. Du skyddar dem inte utan vill utsätta dem för mycket grova övergrepp i statens namn!

Du förstår nog inte vad det kan innebära att vara tex missbrukare, psykiskt sjuk eller ha en mycket trasslig social situation. Alla har inte dina förutsättningar och kan inte ta ansvar på samma sätt som du kan.

Självklart är det ett ingrepp i den personliga friheten, men sådana kan vara berättigade. Därför har vi exempelvis föngelsestraff, lvm, lvu och lpt som tillgängliga verktyg i samhället där syftet har ett högre värde än den dagsaktuella personliga integriteten. Och min åsikt är att värdet av att skydda barnet från att avlivas är högre ån den svårighet som den ovilliga modern utsätts för. Däremot förringar jag inte traumat som det skulle innebära för modern och samhället måsye givetvis göra allt de kan för att reducera skadeverkningarna av ett sådant förfarande.
  • Queennr1
    Anonym (Lena) skrev 2016-12-04 20:33:38 följande:

Så du kan alltså inte visa på fakta som styrker det du skriver?

Där ser man...

Skulle kunna om jag hade lust att sitta å googla och klistra länkar som en service till dig en söndagskväll vilket jag inte har. Men eftersom du är så intresserad av ämnet och har åsikter så tycker man att du kunde vara intresserad av attsjälv söka upp informationen istället för att bara "tro"
  • Queennr1
    Anonym (Lena) skrev 2016-12-04 21:00:11 följande:

Det konstiga är att ingen lyckats visa att man kan få en abort i vecka 21 för att ens pojkvän har lämnat gjort slut.

Konstigt att ingen vill visa att de vet vad de pratar om. 

Hur vet du vad jag tror? Jag tror inget, men däremot finns här många som skriver en massa saker utan att visa källor. Trovärdigt? Nej, inte ett dugg.

Du snackar om att bedriva opinion, men det funkar inte om man inte kan bevisa det man säger. Vill du kunna påverka folk måste du vara trovärdig. Just nu snackar du bara...

Ungefär som du gör då...
  • Queennr1
    Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-04 21:08:57 följande:

Nej det är inte ett ingrepp i friheten du pratar om utan ÖVERGREPP! Kalla saker för dess rätta namn.

Att du ens försöker jämföra med kriminalvård är bara smaklöst och visar att du endast har ogenomtänkta känsloargument. Det är ok det med men då bör du även tänka tanken ut att du faktiskt anser att övergrepp är helt ok i statens namn.

Hur reducerar man skadeverkningar av statliga övergrepp? Hur ska personalen tackla det? Vilka extraresurser ska du sätta in där? Framförallt, är du beredd att betala extremt mycket mer i skatt?

Fullt jämförbart med andra skyddslager som lvm LVU och lpt. De insatser för att begränsa skadeverkningar jag tänker på kan exempelvis vara terapi, traumabearbetning, sövt snitt så tidigt som möjligt i graviditeten etc. Dina argument handlar en del om vad lagen idag säker vilket jag anser vara ett svagt argument om utgångsläget för mig är just att jag anser att lagen bör förändras.
  • Queennr1
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 21:21:46 följande:

Så vi ska "rädda" oönskade foster från att aborteras till priset av att kvinnor kan komma att så traumatiserade att de kommer att drabbas av psykisk ohälsa för livet till följd av att de behöver fullfölja en oönskad graviditet under tvångsvård.

Ja.
  • Queennr1

Förövrigt händer det även att abort av sociala skäl beviljas efter vecka 22 till och med.

Så gott som alla som ansöker om sen abort pga fosterskador får detta beviljat även om det bara handlar om att fostret saknar en arm eller har DS. Vilket också är en absurditet man häpnar över..

• Queennr1
    Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-04 21:48:52 följande:

Har du själv ett handikappat barn?

Jag har har ett funktionshindrat barn, och jag är uppväxt med en handikappad mor. En mor som utifrån sitt handikapp uppmanades till att göra abort.
  • Queennr1
    Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-04 21:48:52 följande:

Har du själv ett handikappat barn?

Jag har har ett funktionshindrat barn, och jag är uppväxt med en handikappad mor. En mor som utifrån sitt handikapp uppmanades till att göra abort.
  • Queennr1
    Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-04 21:50:10 följande:

Så det är bättre att vi åter fyller institutioner med gravt handikappade barn?

Bättte att de får chans till ett fullvärdigt och lyckligt liv anser jag.

Förstår inte varför du tror att dessa barn kommer att hamna på institutioner i 50-tals form...
Svar på tråden Sen abort?