• Anonym (B)

Sen abort?

Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 13:16:07 följande:

Eftersom det sker så få sena aborter i landet så lär de flesta som jobbar på förlossning aldrig komma i kontakt med någon sen abort överhuvudtaget risken är betydligt större att råka ut för en förlossning som går riktigt illa med ett dött barn eller ett barn som föds med riktigt svåra förlossningsskador.

Inte sant. Vi jobbar på rotation och ansvarar därför för både gyn och förlossning. Och eftersom alla vet hur tufft det är att handlägga en så sen abort så stöttar vi alltid varandra.

I somras hade vi MINST en abort efter v 20 i veckan under en fyraveckorsperiod. Det är inte speciellt få och eftersom dessa aborter ofta drar ut på tiden är det många personal som blir involverade.
  • Anonym (B)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 13:26:36 följande:

Och varför påstår du då att det är SSK som stödjer och bistår under sena aborter.

De har precis samma kompetens att ta hand om en sen abort som jag har som bm. När jag började som ny ssk på gyn tog jag hand om det själv. Det är så det fungerar.
  • Anonym (B)
    blairw skrev 2016-12-04 13:33:26 följande:

Problemet är att i dagsläget är denna "felamarginal" du pratar om i princip noll. Det finns exempel på foster som fötts för tidigt och klarat sig, ja. Men det är så himla himla få i sammanhanget att de inte ens förändrar någonting i statistiken. 

Hur vet du det? Tror du att det dokumenteras någonstans att fostret som kom ut misstänks vara äldre än vad som ul visat? Nej såklart inte.

Det finns ingenstans! Det är bara vi som jobbar med det som ser det. Inte ens läkarna bryr sig för hur ska de kunna hantera att de daterat fostret fel? Bättre att ignorera och blunda för det.
  • Anonym (B)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 13:40:13 följande:

Då kan man ju fundera på varför det bara är barnmorskor som går till domstol för att de inte får jobb när de vägrar arbeta med sena aborter, varför är det inte en mängd SSK som går till domstol för att slippa sena aborter eller undersköterskor som vill undantas från att arbeta med sena aborter?

Varför går inte dessa olika arbetstagare samman och motionerar informerar riksdagen om hur deras arbetssituation ser ut.

Kanske för att som ssk har du hur många valmöjligheter som helst. Du behöver inte jobba på gyn. Som bm har man inte den möjligheten. Vill man (som många bm vill) jobba på förlossningen, måste man också vara beredd på att hantera aborterna.

Tror också att det beror mycket på att många äldre bm sluppit hantera denna biten då det hela tiden skötts av ssk. Men det börjar se annorlunda ut nu (i alla fall på min arbetsplats), då man börjat ta in fler och fler bm även på gyn. Det blir även fler och fler aborter som kommer in på förlossningen för smärtlindring.

Tror du inte på att ssk hanterar sena aborter kan du ju bara ringa närmsta kvinnokliniken och fråga?
  • Anonym (B)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 13:40:13 följande:

Då kan man ju fundera på varför det bara är barnmorskor som går till domstol för att de inte får jobb när de vägrar arbeta med sena aborter, varför är det inte en mängd SSK som går till domstol för att slippa sena aborter eller undersköterskor som vill undantas från att arbeta med sena aborter?

Varför går inte dessa olika arbetstagare samman och motionerar informerar riksdagen om hur deras arbetssituation ser ut.

Tror också att det har att göra med att man som bm är så inriktad på att göra allt i sin makt för att få ut ett friskt och välmående barn. Det är otroliga kontraster mellan en normal förlossning och en sen abort.
  • Anonym (B)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 13:47:39 följande:

Det finns statistik på hur få av de riktigt förtidigt födda barnen som inte får livslånga svåra handikapp, det är nämligen väldigt få som klarar sig utan bra och utvecklas normalt.

Fast det var ju inte det vi pratade om. Utan om att det finns foster som aborteras i veckor senare än 21+6 och alltså skulle ha en chans till överlevnad. Men detta finns ingenstans för det är ingenting man pratar om.

Dessutom är chanserna att få ett fullgott liv som född i v 23-24 betydligt större idag än för 20 år sedan. Den chansen är absolut inte obetydlig som den möjligtvis var när svensk abortlag grundades. Det finne helt klart anledning till att ifrågasätta den höga gränsen idag. Etiskt sett.
  • Anonym (B)
    Anonym (Lena) skrev 2016-12-04 13:56:37 följande:

Då kan du ju ta fram fakta som visar vad TS tror.

I vilket inlägg står det?

Anonym (Lena) skrev 2016-12-04 13:56:37 följande:

Då kan du ju ta fram fakta som visar vad TS tror.

I vilket inlägg står det?

Läs mina inlägg. Om mina erfarenheter inte duger för att få dig att tro på att det är som ts "tror" får du fortsätta leva i förnekelse.
  • Anonym (B)
    blairw skrev 2016-12-04 13:57:22 följande:

Lena, ja - dessa ("B", "turnadot", "TS" mfl.) de tror väldigt mycket men har inte mer än "sin egen känsla" eller sin egen erfarenhet att gå på (och just det, artiklar från Pingstkyrkans egna tidning) att backa upp vad de tror på. 

Däremot finns det fakta och siffror, som jag har postat flera gånger. Om du vill läsa de utan att bläddra igenom 20 sidor kan du trycka på "visa endast" under mitt debattnamn. 

Det är rätt skrämmande hur man som du kan se dig som mer korrekt än någon som lever i detta varje dag.

Säger mer som dig som människa. Du kan ta dina siffror och ...

Jag kommer fortsätta se till de (enligt dig) obetydligt få foster som behöver leva efter en abort. Varken du eller jag kan säga om de är medvetna, känner smärta.

JAG anser att det är fel, både mot fostret, föräldrarna och vårdpersonal att abortera i så sena veckor utan att medicinsk indikation finns.

Det vi ser är så pass mycket mer betydelsefullt än dina siffror och din statistik någonsin kommer bli.
  • Anonym (B)
    blairw skrev 2016-12-04 14:07:47 följande:

Men som jag sagt flera gånger; om det är så läget är så är det väl upp till er att göra någon ändring för det. Då menar jag något annat än att sitta och kasta paj anonymt online. Om detta faktiskt händer i den utsträckning ni påstår, dokumentera det. Samla ihop material för evidens. Samla ihop er flera (mer än ni två som sitter och kommenterar konstant och ignorerar all fakta och statistik pga er "kliniska erfarenhet"). Kontakta forskare på ämnet som kan bidra med sitt utlåtande och kanske intresserade av att dra igång en ny rapport eller studie på det hela. Gör allt detta om det verkligen är så illa som ni påstår, försök bidra till förändring. Det är ett jävla jobb att göra (har själv skrivit både rapporter, studier och gjort utlåtanden för andras rapporter), men om det är något som man anser är viktigt så ser man till att det blir gjort. 

Jag har upprepat flertalet gånger att kommer ny forskning (eller teknologi) ut som kan förändra läget idag angående när vetenskapen anser ett foster vara livsdugligt, då omvärderar jag gladeligen min egen ståndpunkt och tror Sveriges lagväsen gör detsamma. Men varken jag eller lagväsendet kommer nog inte ta till sig vad två anonyma personer sitter och påstår online utan något mer belägg än att ni påstår att det är så.

Så min misstanke är att ni inte kommer göra allt detta jobb, dels för ni fortsätter ignorera statistiken - ni anser att man ska se bortom siffrorna. Förstår ni inte varför statistik och siffror är en viktig del i sådana här beslutstaganden så kommer ni inte ha en chans att påverka förändring för ingen kommer ta er seriöst. Jag gissar också att ni tycker det är rätt nice att kunna sitta anonymt online och diskutera och raljera utan att behöva bidra med mer evidens än ert ord, att göra detta på riktigt skulle innebära att faktiskt samla på allt material som evidens och inte bara säga "såhär är det". 

Så lågt.
  • Anonym (B)
    blairw skrev 2016-12-04 14:11:10 följande:

Tro det eller ej, men din erfarenhet räknas knappt alls i denna frågan. För att du sitter som anonym person online och skriver om dina erfarenheter - vi vet inte  vem du är, vi vet inte ens om det du säger är sant, vi vet inte om de ens är bm, vi vet inte om du överdriver - vi vet ingenting mer än vad du sagt. Det är inte trovärdig källa. Se mitt inlägg ovan, om ni skulle slå slag i saken ock faktiskt sammanställa era erfarenheter i en rapport, där ni är mer än en person, inte anonyma och faktiskt har dokumenterat det ni pratar om - då skulle jag gärna välkomna det som ytterligare underlag att utvärdera. Men inte under rådande omständigheter.

Så nej, dina erfarenheter duger då inte i jämförelse med faktiskt statistik och gedigna vetenskapliga studier. 

Det är mer ditt ansvar som helt utomstående att inte sitta och förneka hur det går till. Du vet ju inte. Det enda du är bra på är att svänga dig med fina ord och statistik som för dig endast är siffror. För mig är dessa siffror potentiella liv, barn.

Själv skulle jag aldrig sitta och säga att någon ljuger.. I ett ämne jag inte har någon erfarenhet av.

Jag gör mitt jobb. Vissa dagar är tuffare än andra. Har ingen mer avsikt än att upplysa personer som du, som inte har en aning om hur det går till i praktiken, som sitter och skriver på fotum att "så går det minsann inte till".

Jag har arbetskamrater som fått gå pga att de protesterar mot hur en del sena aborter går till.
Svar på tråden Sen abort?