Sen abort?
Det finns alltså ingen fakta som stöder dina erfarenheter?
OK, då vet jag det.
Inte ens kvinnan som föder fram barnet får veta att det lever. Det är man som regel väldigt noga med att dölja för att minska traumat.
Det finns alltså ingen fakta som stöder dina erfarenheter?
OK, då vet jag det.
Nej, om du fortfarande inte förstår så vill du bara inte förstå (eller så är du inte så jätte begåvad). Det handlar inte om vad jag tycker eller vad jag vill. Det handlar om hur svensk lag kring abort är stiftad och på vad den är baserad. Du kan inte förvänta dig att varken svensk lag eller människor på internet ska lyssna på dig enbart för att du säger någonting. Du måste backa upp vad du säger. Enabrt dina nonyma erfarenhet räcker inte.
Om detta är hur du känner och vad du säger är helt sant, då stöttar jag dig 100% i att ta fram en riktigt rapport på detta. Gå ihop med andra bms och dokumentera vad ni är med om och ser (mer än era egna känslor och erfarenheter, alltså gedigen dokumentering). Gör något, agera! Jag här 100% alla som försöker engegera sig, men alla beslut som tas måste vara tagna på starka grunder. Din åsikt baserat på din erfarenhet räcker inte.
Så din "omsorg" om dessa barn sträcker sig inte längre än att sitta och gnälla på ett anonymt forum?
Ditt jobb är viktigare än barnen, är det det du säger? Varför ställer du högre krav på oss andra än du gör på dig själv? Du förnekar det som händer lika mycket som du säger att vi andra gör, ännu mer faktiskt, eftersom du, trots att du vet hur det går till, inte gör något för att ändra på det.
Hyckleriet har fått ett ansikte!
Nej, det är det verkligen inte. Som utomstående är allt jag har att förlita mig på
1. vetenskapliga studier
2. statistiska rapporter
3. att de i yrket gör sitt jobb och slår larm om punk 1 och 2 inte alls går ihop med verkligheten
Du fortsätter prata om din erfarenhet. Jag säger inte att du ljuger, men jag har inga belägg för att tro på dig eller behandla det du säger som lika värdefullt som vetenskapliga studier och statiska rapporter. Du är anonym online. Jag vet inte vem du är, jag vet inte vad din utbildning är, jag vet inte om du ens är en bm eller i vården, jag vet inte om du faktiskt har de erfarenheter du säger, jag vet inte om det du säger faktiskt händer så ofta som du påstår osv. Som en logisk och ansvarsfull människa kan jag omöjligen ge vad du säger lika mycket vikt som en vetenskaplig studie eller statistik rapport där vilka som är ansvariga för utgivningen är offentligt, hur de samlade ihop materialet är offentligt, vad som inkluderades och vad som exkluderades är offentligt, vad datan faktiskt var är offentligt, vad resultatet var är offentligt osv.
Det vore helt sinnesjukt om vi, jag som privatperson och framförallt svensk lagväsen, skulle behandla din anonyma berättelse online som likvärdigt med vetenskapliga studier och statistiska rapporter.
Som sagt, ser mer än gärna att du och dina kollegor tar ert ansvar och slår larm eller går ihop och samarbetar för att få fram en riktig rapport på detta, men det verkar ju inte hända då du anser att det på något sätt är mitt ansvar (???).
Igen, det är enorm skillnad på varje vecka i denna tidsperiod. Inann v.23 är chansen för överlevnad nära 0%. I v.23 har de som föds en chans på ca 15% att överleva. Endast överleva, att födas så tidigt innebär också risker för allvarliga bestående men, alla som överlever kommer inte vara fullt friska. I v.24 har chansen för överlevnad ökat till 55%. Det är alltså en betydande skillnad. Att det finns de som överlevt i v.22 gör det inte statistiskt troligt att en född i v.22 kommer överleva. De som gör det är så få att det inte påverkat statistiken speciellt.
Men det är också pga den lilla pyttechansen att Socialstyrelsen inte godkänner aborter efter v.21(6). Så om du säger att det är för högt, pga att ditt barn föddes i v.23 och överlevde - så är det inte ett särskilt bra argument för att sänka abortgränsen då den redan ligger under v.23, till och med under v.22.
Den statistiken talar inte om om de sociala skälen är att det är fråga om missbruk, att en person lever i fullständig misär, att kvinnan har fått ett antal barn placerade direkt efter förlossning för att hon inte fungerar som mamma, den säger inget om att kvinnan lever på gatan eller lever ett kriminellt liv.
Och när man söker på de kriterierna så står det inte enda enda gång att det beviljas pga. kvinnan lämnats ensam däremot så står det att det kan vara en kombination av flera olika skäl som tillsammans gör situationen omöjlig och där kan att ha blivit ensam vara en komponent.
Men ingen av er kan länka. Konstigt.
Trovärdigt? Nej, lika mycket hyckleri som när du beskriver hur hemskt det är att hålla ett aborterat foster som lever, men ändå inte vill göra något åt det.
Jag är inte elak, men jag ifrågasätter din trovärdighet när du skriver som du gör och sedan inte gör något åt det. De barn du säger du vill värna, deras parti tar du ju inte.
Verkar som att du bara vill lätta ditt eget samvete. Varför jobbar du där du gör, när du mår dåligt av det? Det är inte svårt att få jobb inom vården idag.
Du vill alltså att svårt skadade foster inte ska få aborteras så sent som nu utan hellre låta kvinnan genomgå 20 veckor till i väntan på att förlossning startar av sig självt eller vill du att det ska göras undantag för barn som saknar hjärna tex.