• Äldre 9 Dec 08:57
    9520 visningar
    12 svar
    12
    9520

    Helicobacter Pylori? Kan den verkligen vara orsak!!?

    Hej! Jag har i c 3 månaders tid haft problem med illamående o kramper i nedre delen av magen. Det har känts som ngr rör sig inne i magen. Däremot inte ont, inga sura uppstörningar eller halsbränna. Har inte kunnat äta ordentligt pga illamåendet. Detta låter inte som typiska symtom för Helicobacter pyloriinfektion. Inte ens läkarna misstänkte det. Tillslut tog de blodprov o avföringsprov som visade positivt för bakterien. Har inte börjat ta eradikeringsbehandling än då jag inväntar andra provsvar också.

    Men så fort jag började ta Omeprazol 10/20 MG per dag så försvann el minskade illamåendet även kramperna minskade. Så nu undrar jag om det finns ngn annan som har haft det som jag . dvs samma el liknande symtom o behandlats för Helicobactr infektion genom att ta två olika antibiotika plus omeprazol i 1 v.

  • Svar på tråden Helicobacter Pylori? Kan den verkligen vara orsak!!?
  • Äldre 9 Dec 09:11
    #2
    Scalaren skrev 2016-12-09 08:59:42 följande:

    Visar du pos på denna bakterie så ska du behandlas. Omeprazolen tar bara bort symptomen, men inte orsaken till dina besvär.


    Ja precis det visade positivt men jag ställer mig frågande till att mina symtom inte stämmer in på Helicobacterinfektion. Tom läkaren på vårdcentralen sa i måndags att jag ej ska ta behandlingen då symtomen ej stämmer överens. Hon sa att jag då skulle haft sura uppstötningar. Träffade en annan läkare igår o han sa att jag ska ta behandlingen..att symtomen kan bero på det. Känner mig rådlös..för båda läkarna arbetar på samma vc mem har olika uppfattningar. Ska man inte göra gastroscopi innan?
  • Äldre 9 Dec 17:30
    #5

    Fast att ha kramper i nedre delen av buken är ju inte typiskt för HP. Har googlat på engelska o där var det flera som gjort eradikeringsbehandling med kramper i nedre delen av buken o inte blev de hjälpta av behandlingen. Plus att du kan ju bli smittad på nytt av HP..ska du ta en till eradikeringsbehandling då..har ju 4 barn o risken är mkt stor att övriga i fam redan har den. Den smittar ju via pussar, mat etc.

  • Äldre 6 Jun 09:15
    #9

    Gjorde gastroscopi i jan som inte visade onormalt. Började istället ta örtkapslar Paratrexo då försvsnn illamåendet.

  • Mon 10 May 2021 18:39
    #11
    Rafael90 skrev 2017-06-06 11:14:50 följande:
    Jag hoppas du tog medicinen också?
    nej. eftersom gastroscopin inte visade några magsår tyckte de inte det behövdes.
Svar på tråden Helicobacter Pylori? Kan den verkligen vara orsak!!?