Huvudvärk i princip varje dag i ett år - vad göra?
Hej! Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som har haft problem med långvarig huvudvärk och som kom tillrätta med det. Jag behöver tips och ideér om hur jag ska gå vidare, blir galen av att inte ha en plan vidare då det börjar påverka mitt liv rejält till det sämre nu.
Jag gått från att ha haft migrän ca 5 ggr/år och spänningshuvudvärk kanske någon gång i månaden, till att ha ständig ensidig huvudvärk i höger tinning och 1-2 migränanfall per vecka. Jag är väldigt intryckskänslig och får migränkänning direkt av höga ljud, köra bil på kvällen med starka ljus osv. Det känns som någon skruvar in en kil i tinningen. Ibland ändrar värken sida till vänster, men 90 % av dagarna är det på höger.
Jag har testat:
- Sjukgymnast (fick övningar med gummiband som jag gör hemma. Hjälpte i början men inte direkt längre, men gör de fortfarande)
- Akupunktur 2 ggr/vecka i fyra månader (effekt i början av behandlingen men tappade den sen)
- Alvedon + Diklofenak-kur i 2 veckor (upplever att diklofenaken gjorde så att intryckskänsligheten minskade men själva grundvärken försvann inte)
- Jag joggar 2 ggr/vecka ca 5 km. Värken lättar men är tillbaka i samma styrka igen efter 3-4 timmar. Har jag migränkänning kan jag skjuta upp den om jag joggar, men migränen kommer alltid tillbaka igen några timmar senare och blommar då ut. I början kunde huvudvärken gå över men nu gör den inte det längre.
- Märker inte direkt någon skillnad i intensitet om jag jobbar eller är ledig, utom att det blir mycket värre om jag är stressad förstås.
- Jag går på massage ibland, värken lättar men försvinner inte och kommer tillbaka till samma intensitet igen efter några timmar.
Jag sover alltid 22-06, inga sömnproblem alls. Samma tid på helgerna för sover jag längre får jag migrän som ett brev på posten.
Snälla, hjälp mig tänka. Hur ska jag gå vidare? Det tär oerhört mycket psykiskt att ha ont hela tiden och känna att det aldrig någonsin släpper. Ibland lägger jag mig tidigare bara för att få komma ifrån. Jag vet inte vad jag ska göra längre och jag vet inte vem jag ska gå till för att få hjälp. Sjukgymnasten säger att det är spänningshuvudvärk men jag tycker att det känns som att jag har svag, svag migrän konstant och är själv mer inne på att det är där det spökar.
Jag orkar inte ha det såhär längre... har ni några tips?