• Äldre 9 Dec 20:38
    3596 visningar
    8 svar
    8
    3596

    Språkresa för en tjej på 15 år

    Hejsan till er alla därute i det fria fredagen. 

    Nu är det så att jag överväger att skicka min dotter på en språkresa till England, vilken stad det blir har jag inte bestämt mig för än. 

    Jag vill att min dotter lär sig tala och skriva bättre med den här språkresan, det är liksom anledningen till det. Har läst på andra forum om språkresor men det ger för det mesta träffar om Malta. Det är jag inte intresserad av.

    Jag har läst mer positivt om STS än andra arrangörer, visst är STS inte kanske heller överträffar ens önskemål och så men det är väl så med det mesta? Du tittar på en resebroschyr till Grekland där bilder med grönt gräs och fria falla men visar sig helt annat när du väl är på plats. Lite missnöje kommer det alltid uppstå.

    Sen är jag inte ense med endel om familjehem eller kollektivt sovsal är bra? Läst att vissa familjehem kan vara riktigt skit och rena jävla besvikelsen. 

    Jag har säkert glömt fråga en hel del om språkresan men ni kan fylla på vad man bör tänka på samt ge mig lite input STS eller någon annan researrangör? 

    Hoppas ämnet ligger under rätt forum. 

  • Svar på tråden Språkresa för en tjej på 15 år
  • Anonym (Purpl­e)
    Äldre 9 Dec 20:54
    #1

    Har själv åkt på språkresa som 15 årig, dock med EF och inte sts.. jag skulle säga att min upplevelse överträffade det jag föreställt mig enormt. Skulle iallafall starkt rekommendera EF om du skulle överväga det! Jag bodde på campus och det fungerade bra för mig. :)

  • Äldre 9 Dec 21:12
    #2
    Anonym (Purple) skrev 2016-12-09 20:54:53 följande:

    Har själv åkt på språkresa som 15 årig, dock med EF och inte sts.. jag skulle säga att min upplevelse överträffade det jag föreställt mig enormt. Skulle iallafall starkt rekommendera EF om du skulle överväga det! Jag bodde på campus och det fungerade bra för mig. :)


    Ska titta på EF. När gjorde du din resa?  När du säger upplevelsen, är det mer hur själva livet var där eller studierna? 
  • Anonym (Purpl­e)
    Äldre 9 Dec 21:28
    #3
    Ainalar skrev 2016-12-09 21:12:25 följande:

    Ska titta på EF. När gjorde du din resa?  När du säger upplevelsen, är det mer hur själva livet var där eller studierna? 


    Var 4 år sedan :) jag var i Kalifornien föresten. För mig var allt bättre än förväntat, lektionerna, upplevelserna, ledarna, skolan vi bodde på så allt egentligen.
  • Äldre 9 Dec 21:32
    #4

    Tror att man intr ska ha för höga förväntningar på standard på boende osv, det är rätt stor skillnad på Storbritannien och Sverige. Kan nog vara bra att bo i värdfamilj om din dotter bara är 15. Ofta bor det flera elever i varje familj.

  • Äldre 9 Dec 22:07
    #5
    Liloo skrev 2016-12-09 21:32:47 följande:

    Tror att man intr ska ha för höga förväntningar på standard på boende osv, det är rätt stor skillnad på Storbritannien och Sverige. Kan nog vara bra att bo i värdfamilj om din dotter bara är 15. Ofta bor det flera elever i varje familj.


    Får jag bara fråga varför du tror att det är bättre att bo i en värdfamilj? Frågans syfte är att jag vill få veta så mycket så möjligt, jämföra för- och nackdelar. Lite som att jag samlar info. 
  • Anonym (Purpl­e)
    Äldre 9 Dec 22:36
    #6
    Ainalar skrev 2016-12-09 22:07:40 följande:

    Får jag bara fråga varför du tror att det är bättre att bo i en värdfamilj? Frågans syfte är att jag vill få veta så mycket så möjligt, jämföra för- och nackdelar. Lite som att jag samlar info. 


    Om jag ska säga min åsikt så var det bästa med att bo på campus att man hade mera eget space och kunde bestämma lite själv.

    Är ju en personlighetsfråga men för mig var det skönt att kunna bestämma under min lediga tid, om man bor i familj gör ju familjen saker man får anpassa sig glatt efter. Såklart hade man ju en rumskompis men var skönt att få bestämma så mycket själv. Men är samtidigt en ansvarhetsfråga också, för om din dottern inte kan sköta sånt passar familj nog bättre.. är även enklare att komma undan med saker på campus.. typ att smita ut, alkohol, rökning osv om det nu finns sånna problem.
  • Äldre 10 Dec 00:09
    #7
    Anonym (Purple) skrev 2016-12-09 22:36:00 följande:
    Om jag ska säga min åsikt så var det bästa med att bo på campus att man hade mera eget space och kunde bestämma lite själv.

    Är ju en personlighetsfråga men för mig var det skönt att kunna bestämma under min lediga tid, om man bor i familj gör ju familjen saker man får anpassa sig glatt efter. Såklart hade man ju en rumskompis men var skönt att få bestämma så mycket själv. Men är samtidigt en ansvarhetsfråga också, för om din dottern inte kan sköta sånt passar familj nog bättre.. är även enklare att komma undan med saker på campus.. typ att smita ut, alkohol, rökning osv om det nu finns sånna problem.
    Det viktigaste är egentligen var hon lärt sig bäst engelska? Cigg och alkohol har hon inget intresse av.
  • Äldre 11 Dec 20:15
    #8

    Inga andra med fler tips och ide´r?

Svar på tråden Språkresa för en tjej på 15 år