• jagjagjagjag

    Vet inte om jag orkar

    Jag är 18 år. Och jag vet inte om jag orkar mer.

    Jag var deprimerad när jag var 15. Gick då på medicin. Det blev bra igen. Har fram & tillbaka deppiga perioder, men det har alla.

    2016 förlorade jag en av mina bästa vänner genom ett självmord. Det kom som en chock & att hon mådde dåligt visste ingen om.

    Nu är jag själv här, går andra året på gymnasiet, jobbar extra, tränar, har pojkvän, försöker hinna träffa kompisar & samtidigt hinna vara med familjen och hjälpa till. Men tiden räcker inte till. Kraven på mig själv är för höga & som sagt... nu är jag själv här. Allt känns så förbaskat meningslös och vad jag än gör så misslyckas jag med vad jag förväntat mig av mig själv. Jag får inte betygen jag vill ha, jag får inte så mycket pengar jag vill ha, jag har inte tiden till att göra det jag vill. Jag höll (håller) på att gå in i väggen, jag stängde ut mig från pojkvännen & kände 0 känslor (tills igår), jag träffade en annan kille (vilket jag fick skuldkänslor för efter och berättade för pojken min). Allt känns så oklart! Jag vet inte vad jag vill eller vad jag känner. Varje dag så deppar jag någon gång. Jag har ingen koncentration och ingen ork att ta tag i viktiga saker. Jag blir sur för ingenting och känner mig varken tillräcklig eller bra för mig själv. Jag känner inte igen mig själv. Det enda jag atm vill: är att skita i allt, men det funkar inte heller pga. Mina krav på mig själv.

    Jag vill bara dö. Varför ska jag vara kvar när jag ändå misslyckas med allt? När jag ändå gråter varje dag och känner mig tom inombords? Vad är det för liv? Varför ska man ens försöka?

  • Svar på tråden Vet inte om jag orkar
  • Carambolan

    Sluta ställ så höga krav på dig själv. Välj bort det som ger dig minst glädje och energi tillbaka. Du måste inte plugga, jobba, träna och ha pojkvän på samma gång. Förslagsvis väljer du bort vilket som helst utom skolan för den är jobbigast att ta igen senare.

  • Jeninan

    Du kanske måste prata med någon professionell om alla krav. Alla krav man ställer på sig själv är inte bra. Jag är 36 år gammal och gör det fortfarande :( våga sök hjälp och våga sänk kraven. Kram till dig

Svar på tråden Vet inte om jag orkar