• Stårschan

    Lägre språk än finskan?

    De flesta språk har ju förutom intonation också ett speciellt normaliserat tonläge för rösten. Till exempel kan man ju nämna den brittiska engelskan, där framförallt damernas röster ligger väldigt högt. På andra änden av skalan finns finskan, där både damer och herrar lutar mer åt baryton/bas-hållet.

    Finns det något språk där man talar med ännu lägre röstläge än i finskan? Eller högre än brittiskan?

  • Svar på tråden Lägre språk än finskan?
  • K Kalle
    Stårschan skrev 2016-12-16 13:39:05 följande:

    De flesta språk har ju förutom intonation också ett speciellt normaliserat tonläge för rösten. Till exempel kan man ju nämna den brittiska engelskan, där framförallt damernas röster ligger väldigt högt. På andra änden av skalan finns finskan, där både damer och herrar lutar mer åt baryton/bas-hållet.

    Finns det något språk där man talar med ännu lägre röstläge än i finskan? Eller högre än brittiskan?


    När jag hör folk på TV prata persiska eller andra arabiska språk låter det väldigt högt. Till och med männen pratar med pipiga röster.
  • Aniiee

    Japanskan är lite så. Både män och framför allt kvinnor låter lite... "barn-aktiga". Inte så extremt i allmänhet, kanske, men det är skillnad.,,,


    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Stårschan

    Sant. Japanskan ligger ganska lågt, och liksom lite hetsigt väsigt ibland.

  • Stårschan
    K Kalle skrev 2016-12-16 13:59:51 följande:
    När jag hör folk på TV prata persiska eller andra arabiska språk låter det väldigt högt. Till och med männen pratar med pipiga röster.
    Det har jag inte tänkt på, men jag kommer helt klart att ha det i åtanke nästa gång jag kommer i kontakt med persiska.
  • flygrl

    Kanske tänker jag fel här men tycker spontant flera öst asiatiska språk som bla. mandarin och thai talas med högt tonläge. Alltså inte att dom som talar det e högljudda utan att det e höga toner. Kolla in YT-klipp med kinesiska militärparader och särskilt dom kvinnliga soldaternas tonläge som e nära falsett. :)

  • flygrl
    K Kalle skrev 2016-12-16 13:59:51 följande:
    När jag hör folk på TV prata persiska eller andra arabiska språk låter det väldigt högt. Till och med männen pratar med pipiga röster.
    Persiska e inte ett "arabiskt språk". ;)
  • Aniiee
    flygrl skrev 2016-12-16 15:24:53 följande:
    Persiska e inte ett "arabiskt språk". ;)
    Det har du helt rätt i. Persiska är ett Indo-europeiskt språk, Arabiska är ett Afro-asiatiskt språk. 
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • elyse

    Jag tycker ofta att kvinnor från Spanien pratar väldigt lågt. Vissa italienskor också.

  • Stårschan
    flygrl skrev 2016-12-16 15:22:34 följande:

    Kanske tänker jag fel här men tycker spontant flera öst asiatiska språk som bla. mandarin och thai talas med högt tonläge. Alltså inte att dom som talar det e högljudda utan att det e höga toner. Kolla in YT-klipp med kinesiska militärparader och särskilt dom kvinnliga soldaternas tonläge som e nära falsett. :)


    Thai är om inte annat väldigt nasalt. Ljuden formas högt upp i näshålan.
  • K Kalle
    Aniiee skrev 2016-12-16 15:28:58 följande:
    Det har du helt rätt i. Persiska är ett Indo-europeiskt språk, Arabiska är ett Afro-asiatiskt språk. 
    OK, språk som talas i Mellanöstern då...
Svar på tråden Lägre språk än finskan?