Inlägg från: modsey |Visa alla inlägg
  • modsey

Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?

Jag är ingen fan av charter utan föredrar att hyra hus / lägenhet och bokar flyg själv.

Ogillar att shoppa utan lägger hellre pengarna på god mat o dryck. De enda vi handlar hem är nog mat. Ex olivolja från bondgården i Italien vi brukar bo på några nätter eller lokalproducerad skinka, honung etc.

Vi har många gånger återvänt till samma lilla by o känner grannarna där väl. Bjuds in på mat hos dem o har presenter med till barnen som bor där.

I sommar ska vi dock åka på charter. Skälet är helt enkelt att vi inte hittat bra boende att hyra dit vi vill resa. Så det blir hotell.

Sen gillar jag att åka till stöder som Paris Barbelona , London etc. Där bor jag gärna lite fint utan att vara uberlyxigt dyrt. Även om man kanske inte spenderar mycket tid inne på rummet prioriterar jag ett fint charmigt hotell trots att de kanske landar på 5000 kr mer.

• modsey
    LizKa skrev 2016-12-18 12:24:59 följande:
    Låter jättemysigt men kanske inget för en ensamresenär... ibland reser jag med min yngsta son som nu är 19 och det lugnet är nog inget han skulle uppskatta.

Min nästa resa går i april, då åker jag till Mallis en vecka med all inclusive. Tycker det är så bekvämt med all mat och dryck betald.

Själva rummet på hotellet har jag inga större krav på men jag föredrar att bo högt upp i byggnaden. Ett krav är dock att det finns wifi på hela hotellområdet.
    där är man nog olika helt enkelt, jag har föredragit att resa så här som ensamresenär också. Man är ju inte ensam på hotellet som man hyr o fixar själv direkt och man har grannar i hus/ lägenheter man hyr,
    Sen är jag tveksam till all inclusive av mer etiska skäl där vinsterna inte alls kommer lokalbefolkningen till godo utan går till de stora företagens vinster.
    Jag gillar också att äta på fler restauranger än bara de som hotellen har. Men jag förstår att man _ibland_ ändå väljer det av olika skäl. Har själv gjort det en gång när vi var till Väst Indien med hela släkten.
  • modsey
    Anonym (H) skrev 2016-12-18 13:37:51 följande:
    Tror inte att det sticker i ögonen utan mer att folk har svårt att se tjusningen i den typen av semester.
    för mig handlar det som sagt var att det är ett sätt att  resa som inte gynnar lokalbefolkningen så mycket...
  • modsey
    LizKa skrev 2016-12-18 14:22:10 följande:
    Ok då, jag uttryckte mig nog lite klantigt.
    Menade nog mer att många typ fördömer hela upplägget och dissar oss som verkligen gillar det.
    som sagt var, det är det etiska i det kan dissar i så fall....
  • modsey
    LizKa skrev 2016-12-18 14:26:05 följande:
    Nu låter jag kanske hård men jag väljer att vara krass.. jag åker inte på semester för lokalbefolkningens skull utan för min egen.
    Jag betalar för bekvämligheten.
    Jag betalar för att kunna vara lat och kunna ta för mig utan att det ska komma en nota efteråt.
    nä du låter inte hård, men gaska oempatisk o egoistisk faktiskt...lite sköt dig själv o skit i andra...men men , ditt val. Som andra får betala iofs.
    Notan får liksom andra ta efter dig...
  • modsey
    LizKa skrev 2016-12-18 17:10:12 följande:
    Jag har inte dåligt samvete för att jag köper en resa med de erbjudanden som finns. Då är vi många egoister isåfall då hotellen oftast är fullbokade.
    Ärligt talat kan jag inte förstå hur du kan kalla oss som reser med "AI" för hårda, oempatiska och egoistiska. Det epitetet får du nog lägga på researrangörerna och hotellen istället.

Jag shoppar ofta rätt mycket vilket gynnar affärsägarna, jag besöker ibland marknader och köper saker där.

Jag skiter inte i lokalbefolkningen men det är inte för deras skull jag är där.
    Nä hårda skrev jag ( det var du), men ja jag anser att det är egoistiskt men kanske mer egentligen oinsatt eller upplyst att resa så jämnt. Jag köper ju inte elfenben i Tanzania heller bara för att det finns...eller saker från havssköldpaddor som någon fiskat osv. Att du inte alls förstår det visar tydligt att du skiter i att ens sätta dig in i det...
  • modsey
    LizKa skrev 2016-12-18 18:53:23 följande:
     Jag har inte startat tråden för att försvara mitt resande. Jag är intresserad av hur andra tänker och prioriterar, inte av att bli uppläxad för mina egna val.

Jag är inte grälsjuk förstår du. Men, har du något att säga i en trevligare ton så är det helt ok och då bemöter jag dig. Annars sätter jag punkt för denna diskussion här.
    inte jag heller, men som sagt var du frågade och jag svarade. Sen passade inte svaret uppenbarligen...att resa i huvud taget med flygresor är ju inte bra. Jag är fullt medveten om det men flyger ändå. Däremot försöker jag resa så bra jag kan ändå.
    Men att blunda för att det är det lite naivt helt enkelt...
    www.aktuellhallbarhet.se/forskare-darfor-ar-all-inclusive-konceptet-ohallbart/
    www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/familj/article13744744.ab
    www.forskning.se/2013/07/24/turismens-baksida-for-lokalbefolkningen/
    "? Omedveten turism kan ha många negativa effekter på en lokal marknad. Det kan handla om att de som jobbar åt de stora företagen får dåligt betalt och pengarna stannar inom dessa företag. Samtidigt som medvetna resenärer som ?backpackers? börjar bli vanligare har även en annan trend vuxit de senaste tio åren. Företeelsen kallas ?all inclusive? och mycket dåligt för lokalbefolkningen."

jag tycker bara det är märkligt att blunda helt för.
  • modsey
    SweetJune skrev 2016-12-18 18:53:29 följande:
    Hej, blev lite sugen på att hyra som ni gjort och undrar hur gamla era barn varit när ni rest och har det funnits typ lekplatser, pool för barnen?

Anledningen att vi mest tittat på charter är just för att detta finns för barnen och kanske inte om man hyr på egen hand.
    de ställen vi hyrt har inte haft egen tillgång till pool alla gånger. Sista åren har vi dock hyrt in oss på ett närliggande hotells pool för 500 kr i veckan för hela familjen ( vi var där i i över tre veckor)
    Lekplats har funnits av olika slag, när vi hyrde lägenhet i Barcelona hade vi en stor park precis utanför. De var tre år då, sen hyrde vi ett litet hus någon timme utanför Barcelona. Ingen pool då men en långrunda fin strand och egen trädgård.
    I Italien hyrde vi in oss på hotellpoolen och i Spanien hade vi pool. Just Spanien har ju många hus med egen pool eller delad om man hyr lägenhet i området. Ett par år i Spanien då vi inte haft pool bodde vi utanför en stor typ äventyrsbad ( men ingen megapark !). Kostade några euro per vecka att köpa familjekort där vi ofta landade efter stranden.
  • modsey
    elyse skrev 2016-12-18 19:37:50 följande:
    Jag tycker att du själv beskriver olika typer av turism väldigt bra. Storstadsturism har ju i stort sett allt utom en strand. Du har massor av restauranger med kvalitet, t.ex. På en typisk turistort är det ingen upplevelse att gå ut och äta. Gå-på-iga kypare som börjar dra i en när man sneglar på menyn utanför, inga genuina restauranger utan alla erbjuder grekisk sallad, fish n chips och lasagne. Det kan jag få på hotellrestaurangen också. Och då är ju inte AI långt ifrån för inga lokala restaurangägare gynnas av det.
    Finns iofs många större städer med stränder. Barcelona, Palma. Palermo för att nämna några.
  • modsey
    nevermind skrev 2016-12-19 11:34:15 följande:
    Absolut, men vi gillar inte Svensson-poängen det ger. Kanske drar förbi där i samband med en resa till andra länder, vi gillar att beta av flera platser när vi ändå åker långt.
    my god, reser ni för att få stilpoäng ??
    Låter oerhört krystat och jobbigt ( o lite snobbigt )
  • modsey
    nevermind skrev 2016-12-19 18:56:17 följande:

Vi gillar att upptäcka. Drar på oss bekväma skor och blir svettiga och äckliga.

Jag går igång på att göra sånt som inte andra gör. Hela familjen är såna Svenssons som tycker jag är galen som vandrar runt i Tokyo själv. De vet inte ens hur det funkar där som ensam kvinna. Jag gillar kultur, lära mig nya saker. Snobbigt skulle jag inte kalla det, lite sticka-ut:igt kanske. :-P

Det jag menade om snobbig var mer sättet du utycke dig om Svensson poäng o Thailand . Lite nedväter ande uppfattar jag det som. Men kanske missuppfattat jag det.
  • modsey
    nevermind skrev 2016-12-19 20:01:13 följande:

Nja, du har inte missuppfattat... Beror på varför folk åker dit. En del tror de är jättelyckade och balla och gör aldrig annat. Visar upp samma bilder jämt. Sen tror de att de har levt ett rikt liv (när det gäller resande i alla fall).

Anledningen till att jag tänker såhär är nog för att jag är gotlänning och har legat hela somrarna på stranden, som är tre minuter bort med bil. Jag förstår dock att Thailand är lyx och trevligt om man växt upp i djupaste Norrland...

Men uppriktig, vem är du att avgöra hur andra upplever sina resor och sitt liv?

Om de njuter av det och om de känner sig berikade så allt gott.

Jag har rest på det mest omväxlande vis. Luffat i väst Indien och jobbat mig fram där. Luffat själv i just Thailand när mina nu stora barn var små med dem. Bott i NY. Bilat i USA. Hyrt hus i många länder i Europa mm mm.

Men aldrig att jag skulle pika andras resor o deras val ( mer än att jag har starka åsikter om all in c. resor av etiska skäl)

Och jag har varken vuxit upp på Gotland eller norrländska skogar. Vilket faktiskt har rätt lite tror jag att göra i hur man reser. Man gillar olika sätt bara o inget är finare än något annat. Bara snobbigt att påstå det....
Svar på tråden Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?