Inlägg från: Dementoria |Visa alla inlägg
  • Dementoria

Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?

LizKa skrev 2016-12-18 17:10:12 följande:
    Jag har inte dåligt samvete för att jag köper en resa med de erbjudanden som finns. Då är vi många egoister isåfall då hotellen oftast är fullbokade.
    Ärligt talat kan jag inte förstå hur du kan kalla oss som reser med "AI" för hårda, oempatiska och egoistiska. Det epitetet får du nog lägga på researrangörerna och hotellen istället.

Jag shoppar ofta rätt mycket vilket gynnar affärsägarna, jag besöker ibland marknader och köper saker där.

Jag skiter inte i lokalbefolkningen men det är inte för deras skull jag är där.
    Att många andra också är egoister är en rätt dålig ursäkt tycker jag. Det är ju inte mer ok att exempelvis köpa elfenben bara för att andra också gör det, eller hur?

Dessutom tror jag att många som reser AI inte riktigt vet hur dåligt det faktiskt kan vara för lokalbefolkningen. Jag förstår att det är ett bekvämt koncept men jag hoppas ändå att de lokala restaurangerna också kan få lite besök så att det finns möjlighet för försörjning för lokalbefolkningen.

Själv reser jag inte charter och jag skulle som sagt inte välja AI. Jag tycker det är oetiskt och det gynnar bara den redan rika hotellägaren. Men sedan reser jag nog inte riktigt till AI-ställen heller tror jag. 

Jag bygger min egen resa med flyg/tåg och hotell, ibland solsemester men då till lite mer genuina ställen utan en massa turister. Andra gånger till storstäder som London, Barcelona osv. När jag reser gör jag det (ibland) ensam eller (oftast) med ett eller fler av mina 3 barn. Vi föredrar hav framför pool och det här med att ligga inklämda på en turistig strand undviker vi gärna :)

Sedan gällande det här med att gilla AI eller inte. Jag gillar ju att testa olika restauranger och håller mig till mindre turistiga orter. Det är så jag gillar att ha det och det etiska spelar som sagt en stor roll. Men jag reser å andra sidan utomlands och det är ju inte heller helt etiskt och politiskt korrekt med tanke på klimatet osv. 
  • Dementoria
    SweetJune skrev 2016-12-18 18:53:29 följande:
    Hej, blev lite sugen på att hyra som ni gjort och undrar hur gamla era barn varit när ni rest och har det funnits typ lekplatser, pool för barnen?

Anledningen att vi mest tittat på charter är just för att detta finns för barnen och kanske inte om man hyr på egen hand.
    Det finns många sätt att boka på. Booking är bra för att boka hotell, Momondo för att boka flyg. Sedan använder jag Tripadvisor en hel del för att kolla upp intressanta hotell osv. Sedan är internet fullt av information gällande orten ni reser till. 

Sedan finns ju Sembo, Airbnb, Homeexchange osv där du kan hyra eller byta bostad. Där kan du välja land, stad, läge, pool/inte pool, storlek på hus/lgh osv

Gällande leksaker förstår jag inte riktigt, vad är det du behöver i leksaksväg? Strandleksaker brukar ju finnas att köpa för en billig peng på motsvarande Ica Maxi, dessa kan man sedan lämna till en annan familj när man åker. Vad mer för leksaker är det du behöver?

Vi reser inte charter utan har alltid rest såhär även när barnen var helt små (3-4 veckor)
  • Dementoria
    elyse skrev 2016-12-18 19:37:50 följande:
    Jag tycker att du själv beskriver olika typer av turism väldigt bra. Storstadsturism har ju i stort sett allt utom en strand. Du har massor av restauranger med kvalitet, t.ex. På en typisk turistort är det ingen upplevelse att gå ut och äta. Gå-på-iga kypare som börjar dra i en när man sneglar på menyn utanför, inga genuina restauranger utan alla erbjuder grekisk sallad, fish n chips och lasagne. Det kan jag få på hotellrestaurangen också. Och då är ju inte AI långt ifrån för inga lokala restaurangägare gynnas av det.
    Hur menar du med sista meningen? Även om många av de lokala restaurangerna numer serverar skräpmat (för att turisterna vägrar äta annat?) är de ju troligen ägda och drivna av några i lokalbefolkningen medan AI-hotellets ägare kan vara en stenrik ryss eller svensk eller arab tusentals mil därifrån (och som dessutom inte betalar ordentligt med skatt i landet). 

Eller missförstod jag dig?
  • Dementoria
    SweetJune skrev 2016-12-18 19:53:35 följande:
    Tack för tips, ska absolut kolla upp skrev lekplatser och inte leksaker, hehee
    Haha, bra att läsa ordentligt ;)

Lekplatser har jag aldrig brytt mig om heller om jag ska vara ärlig, det har alltid funkat bra ändå :)
  • Dementoria
    Stårschan skrev 2016-12-20 08:01:59 följande:

Det är mycket gnäll på All Inclusive nu känns det som. Men sånt handlar väl mycket om VARFÖR man reser. Jag och maken mår ju bäst av att få upptäcka nytt och se lite udda grejer, men det var en tid när barnen var små och den berömda väggen var mycket nära som jag tyckte att det lät som en prinsessrosa dröm att få åka på all inclusive, och bara få ligga i en solstol hela dagarna och slippa fatta ett enda jävla beslut på en hel vecka. När man var så stressad att man inte ens ville bestämma vad man ville äta till middag, utan bara drömde om att få något serverat.

Så nog fyller AI en viktig funktion för många. Annars skulle ju inte konceptet överleva. Och vilka är vi att säga att det ena är bättre än det andra, så länge man själv inte tvingas in i "fel" sorts resande.

Nej själva grejen eller den egna "upplevelsen" med AI kan väl ingen sitta och säga är rätt eller fel (mer än för sig själv då). Men sedan finns den etiska aspekten och där är det ju som det är vad folk än vill "tycka" om saken.

För mig är det dubbelt negativt med AI. Dels är jag inte intresserad av AI-konceptet i sig, inget av det lockar mig på något sätt alls. Dels tycker jag det är dåligt pga det etiska då. Någon annan kanske älskar AI men det förändrar ju inte faktumet med det etiska.
Svar på tråden Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?