• LizKa

Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?

Jag är en person som älskar att resa!
    Åker nästan uteslutande  charter för bekvämlighetens skull.

Jag gillar värme, att ligga vid poolen med en drink och läsa, att känna sanden mellan tårna vid kvällsdoppet. Jag shoppar, flanerar och på kvällarna hänger jag i baren och lär känna nya människor. Jag får även träna upp min ringrostiga engelska vilket är bra.

Jag bor alltid på all inclusive-hotell, oftast på vuxenanpassade hotell då jag tycker att barn är jobbiga på min lata semester.
    Alltså, inget ont om barnen! Det är bara det att jag reser själv oftast, utan barn. Jag har småbarnsåren bakom mig och uppskattar inte ungars stoj och lek.

Tycker att de specialinriktade hotellen är jättebra, det finns ju sådana för barnfamiljer också.

Så hur reser du, vad prioriterar du?

• Svar på tråden Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?
  • Carambolan

Jag prioriterar kulturella sevärdheter och naturupplevelser. Är ingen strandmänniska utan vill ha ett späckat program med saker att se och göra. Skulle aldrig resa all-inclusive, däremot vill jag att boendet ska hålla hög standard så att jag verkligen kan slappna av på hotellet på kvällarna och i det brukar också ingå bra hotellfrukost och en okej restaurang/bar att ha som backup-plan på trötta kvällar. Annars föredrar jag i regel att "göra stan" och prova olika restauranger. Reser sällan till turistorter.

• LizKa
    Anonym (H) skrev 2016-12-18 12:48:02 följande:
    Jag vill inte äta på hotellet hela semestern utan vill uppleva matkulturen på det ställe vi är på. Detsamma gäller att ligga vid poolen. Hotell är hotell. Det ger noll upplevelse för landet man är i och dess natur. Jag vill i alla fall att barnen ska få se så mycket utan världen som de kan när vi väl åker iväg.

Vi kan ligga på stranden en hel dag.. Och inte göra något annat. Eller gå i stan och titta på sevärdheter. Var i bangkok alldeles nyss. Häftigt men lite väl stressande att hålla koll på fyra ungar i den stan kan jag erkänna.

Jag åker allra helst på skidsemester men det var tyvärr länge sen vi haft råd att göra det nu.
    Man kan ju också lämna hotellet för ett restaurangbesök någon kväll om man vill. Det har jag gjort ibland, främst då jag varit i Turkiet.

Det är stor skillnad på att resa som "ensamseglare" eller med ett ungt, vuxet barn och på att resa med en stor barnfamilj såklart. Personligen hade jag inte rest med så små barn. Jag gjorde första resan med barn när yngsta var 11.

Skidsemester skulle jag inte åka på om jag så blev bjuden. Semester för mig är varma vindar, hav och goda drinkar!
  • LizKa
    elyse skrev 2016-12-18 12:56:30 följande:

Det beror på var jag reser och syftet med resan. Vill jag ha en solresa åker jag på All Inclusive i Karibien-området. Där amerikaner är huvudgruppen finns både service och BRA mat. Européer vet inte vad de missar i Mexiko och på Karibienkryssningar... Det är inte dyrare än Thailand.

Vill jag uppleva ett land åker jag såklart inte till en turistort. Hur kul är det att gå på restaurang på Rhodos? Sedan får man se till så att landet faktiskt har en restaurangkultur. Mina släktingar var på en turistort i Kroatien i höstas och de fick laga mat själva...

Annars är storstäder en favorit. London skulle jag kunna besöka varje år.

Jag har planer på Karibien men har inte kommit riktigt dit än. =)
    Thailand är inget land jag vill åka till.

Jag tycker att det är bekvämast att åka till ställen där flygresan tar max 5-6 timmar men i vissa fall får jag ju helt enkelt stå ut lite längre.

Jag var på Kreta för någon månad sedan, drygt tre timmar med flyg, helt perfekt!
  • LizKa
    Carambolan skrev 2016-12-18 13:02:09 följande:

Jag prioriterar kulturella sevärdheter och naturupplevelser. Är ingen strandmänniska utan vill ha ett späckat program med saker att se och göra. Skulle aldrig resa all-inclusive, däremot vill jag att boendet ska hålla hög standard så att jag verkligen kan slappna av på hotellet på kvällarna och i det brukar också ingå bra hotellfrukost och en okej restaurang/bar att ha som backup-plan på trötta kvällar. Annars föredrar jag i regel att "göra stan" och prova olika restauranger. Reser sällan till turistorter.

Och jag reser i stort sett uteslutande till turistorterna.

Jag är ledsen över allt som  händer i Turkiet, ett land som är så fantastiskt att semestra i. De har tappat väldigt mycket av turismen och många, många hotell har fått stänga.
    Himla synd.
  • elyse
    LizKa skrev 2016-12-18 13:05:24 följande:

Jag har planer på Karibien men har inte kommit riktigt dit än. =)

Thailand är inget land jag vill åka till.

Jag tycker att det är bekvämast att åka till ställen där flygresan tar max 5-6 timmar men i vissa fall får jag ju helt enkelt stå ut lite längre.

Jag var på Kreta för någon månad sedan, drygt tre timmar med flyg, helt perfekt!

Vi har kryssat i Karibien två gånger. De som inte gillar All Inclusive vet inte vad de snackar om... Och jag har aldrig gjort mer spännande utflykter! Rekommenderar tio dagar i södra Karibien. Undvik Atlanten om du vill bada. Annars är södra Mexiko vår favorit. I princip bara All Inclusive, men vilka utflyktsmål...
  • malle88

Beror på varför vi reser.

För ett tag sedan var vi helt utarbetade med mycket jobb och ett barn som aldrig sover. Då drog vi på all inclusive på gran canaria. Maten var färdig, de fixade reda och allt. Det enda vi behövde göra var att varva ta hand om barnet och sova. Var jätteskönt!

Annars är jag en rastlös människa, klarar inte av en hel dag på stranden medans maken är tvärtom. Så vi brukar bo i utkanten av någon större stad/sevärdhet. Vi får frukost och umgås på fm, sedan delar vi på oss på em och sammanstrålar på kvällen för middag på stan. Någon/ra dagar hyr vi bil och gör en större utflykt. Brukar vara bra semestrar :)

• LizKa
    elyse skrev 2016-12-18 13:16:13 följande:
    Vi har kryssat i Karibien två gånger. De som inte gillar All Inclusive vet inte vad de snackar om... Och jag har aldrig gjort mer spännande utflykter! Rekommenderar tio dagar i södra Karibien. Undvik Atlanten om du vill bada. Annars är södra Mexiko vår favorit. I princip bara All Inclusive, men vilka utflyktsmål...
    Tack för tipset!
    Ska absolut kika på det., det låter helt underbart.

All inclusive är ett krav för mig, har svårt att fatta varför det verka sticka folk i ögonen så mycket. Då menar jag inte just denna specifika tråd, har sett reaktionen på fler  ställen.
    Men men, det måste ända vara av stort intresse eftersom så många hotell erbjuder det.
  • LizKa
    malle88 skrev 2016-12-18 13:20:21 följande:

Beror på varför vi reser.

För ett tag sedan var vi helt utarbetade med mycket jobb och ett barn som aldrig sover. Då drog vi på all inclusive på gran canaria. Maten var färdig, de fixade reda och allt. Det enda vi behövde göra var att varva ta hand om barnet och sova. Var jätteskönt!

Annars är jag en rastlös människa, klarar inte av en hel dag på stranden medans maken är tvärtom. Så vi brukar bo i utkanten av någon större stad/sevärdhet. Vi får frukost och umgås på fm, sedan delar vi på oss på em och sammanstrålar på kvällen för middag på stan. Någon/ra dagar hyr vi bil och gör en större utflykt. Brukar vara bra semestrar :)

Detta är fördelen med att resa själv!
    Jag gör vad jag vill, när jag vill det och ingen har några åsikter om det.

Även med 19-åringen med mig. Vi sköter oss själva.

Jag gillar barhänget och det kan bli rätt dyrt utan all inclusive.

• MEE83

Poolhäng är väl inte riktigt det jag prioriterar, det kan naturligtvis vara avslappnande och trevligt men jag föredrar städer(ju större, desto bättre) och andra sorters aktiviteter, det får gärna finnas arkitektoniska och historiska sevärdheter, bra shopping, och såklart ett bra utbud av restauranger. Finns det även möjligheter att haffa biljetter till en bra konsert och ett intressant nattliv så har det alltid varit ett plus i kanten. Nu när man blivit farsa så är det ju inte riktigt lika aktuellt med det sistnämnda. Jag fördrar små, väldesignade och "lyxiga" boutiques hotell, det är alltid kul att se hur mycket jobb ägaren lagt ner för att skapa något unikt. Det i sig kan vara en upplevelse, det finns även en del fantastiskt snygga hotell i den här kategorin i Sverige.

Min tjejs föräldrar har en semesterbostad på franska rivieran så dit har vi åkt några gånger, men så kallade solsemestrar har som sagt aldrig riktigt varit vad jag föredragit.

Med det sagt så har det ändå blivit några sådana, mitt första resmål utomlands var Ibiza, men det var ju innan det boomade och blev vad det är nu, inget fel på utvecklingen i sig, men direktflyg från Sverige var inte vanligt då. Vi åkte dit uteslutande för att det alltid varit ett hedonistiskt mecka med ett ganska så unikt utbud när det gäller klubbkvällar. Det är fortfarande på många sätt unikt pga kvalitén på många festers line up.

Sedan kan man naturligtvis kombinera solen, stranden och poolhänget med det en semester i staden har att erbjuda, men hänga vid poolen och steka i solen kan man ju göra hemma tycker jag(även om vädergudarna inte alltid är med en). Glad

• modsey
    LizKa skrev 2016-12-18 12:24:59 följande:
    Låter jättemysigt men kanske inget för en ensamresenär... ibland reser jag med min yngsta son som nu är 19 och det lugnet är nog inget han skulle uppskatta.

Min nästa resa går i april, då åker jag till Mallis en vecka med all inclusive. Tycker det är så bekvämt med all mat och dryck betald.

Själva rummet på hotellet har jag inga större krav på men jag föredrar att bo högt upp i byggnaden. Ett krav är dock att det finns wifi på hela hotellområdet.
    där är man nog olika helt enkelt, jag har föredragit att resa så här som ensamresenär också. Man är ju inte ensam på hotellet som man hyr o fixar själv direkt och man har grannar i hus/ lägenheter man hyr,
    Sen är jag tveksam till all inclusive av mer etiska skäl där vinsterna inte alls kommer lokalbefolkningen till godo utan går till de stora företagens vinster.
    Jag gillar också att äta på fler restauranger än bara de som hotellen har. Men jag förstår att man _ibland_ ändå väljer det av olika skäl. Har själv gjort det en gång när vi var till Väst Indien med hela släkten.
Svar på tråden Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?