Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?
Tycker absolut att du ska testa om du skulle bli bjuden. Dumt att missa något så underbart gratis och dessutom kul att vidga sina resvyer utanför all inclusive-hotellen.
Reser alltid reguljär och sen bokar hotell separat, vi testade en riktig charter resa med hela familjen i somras och vi kom fram till att d inte är vår grej. Vi har levt i det "turistträsket" genom att ha jobbat som reseledare både jag o min sambo o vi är helt klara med det. Så då reser vi helt enkelt inte så, dock är vi ingen främmande för o resa till de ställen vi bott på men tar oss dit på egen hand.....vår son hänger med i farten o vi njuter vart vi än kommer
Vi reser mest för att uppleva platser med annorlunda kultur, mat och natur, men också för att koppla av och ha det mysigt. Vi försöker undvika hotell och turistiga platser så gott det går och hyr gärna hus i någon avlägsen liten by istället för att vara nära stranden.
Den första resan vi gjorde tillsammans för 10 år sedan var en charterresa och det är nog inget vi någonsin kommer göra om.
Det är mycket gnäll på All Inclusive nu känns det som. Men sånt handlar väl mycket om VARFÖR man reser. Jag och maken mår ju bäst av att få upptäcka nytt och se lite udda grejer, men det var en tid när barnen var små och den berömda väggen var mycket nära som jag tyckte att det lät som en prinsessrosa dröm att få åka på all inclusive, och bara få ligga i en solstol hela dagarna och slippa fatta ett enda jävla beslut på en hel vecka. När man var så stressad att man inte ens ville bestämma vad man ville äta till middag, utan bara drömde om att få något serverat.
Så nog fyller AI en viktig funktion för många. Annars skulle ju inte konceptet överleva. Och vilka är vi att säga att det ena är bättre än det andra, så länge man själv inte tvingas in i "fel" sorts resande.
Har precis fått barn så aldrig rest med barn, ser blir intressant att se hur våra reservaner ändrar sig :)
Vi brukar prioritera fina omgivningar och lägger lite extra pengar på fint hotell. Vi brukar också tänka på bar man får mycket boende för pengarna (tex bo på lyxhotell i Thailand sommartid för jättelite pengar för att det är lågsäsong. Så bra och dessutom mycket mindre folk överallt). För storartadweekend blir det oftast 4 eller 5 stjärnor med bra läge
Undviker också hotell m mycket barn (men detta lär väl ändra sig nu blir det Bamseklubben hehe).
För val av resmål är det viktigast att det inte är alltför förstört av turism (Kanarieöarna, Phuket, Cypern etc) även om det såklart är bra att det är en del turism så att man kan ta sig fram och saker är ganska bekvämt. Samt bra restauranger och god matkultur. Vi föredrar Italien och Frankrike i Europa och vintertid för solsemester har vi gillat Sri Lanka, Filippinerna och Brasilien bäst.