• LizKa

Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?

Jag är en person som älskar att resa!
    Åker nästan uteslutande  charter för bekvämlighetens skull.

Jag gillar värme, att ligga vid poolen med en drink och läsa, att känna sanden mellan tårna vid kvällsdoppet. Jag shoppar, flanerar och på kvällarna hänger jag i baren och lär känna nya människor. Jag får även träna upp min ringrostiga engelska vilket är bra.

Jag bor alltid på all inclusive-hotell, oftast på vuxenanpassade hotell då jag tycker att barn är jobbiga på min lata semester.
    Alltså, inget ont om barnen! Det är bara det att jag reser själv oftast, utan barn. Jag har småbarnsåren bakom mig och uppskattar inte ungars stoj och lek.

Tycker att de specialinriktade hotellen är jättebra, det finns ju sådana för barnfamiljer också.

Så hur reser du, vad prioriterar du?

• Svar på tråden Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?
  • LionQueen88

Jag vill upptäcka så mycket som möjligt när jag reser. Att tillbringa en vecka i samma stad det händer inte de få ggr. jag åker charter, utan jag åker till andra städer och ibland länder.

Numera är jag inne på weekends till storstäder, gärna med fin arkitektur. 

• Anonym (Y)

Jag gillar storstäder , promenera runt , gå på teater , museum , opera , se byggnader.

Åker gärna på filmfestivaler också. Filmfestivalen i Venedig är en av mina favoriter.

Jag sover / duschar osv. endast på hotellet , vistas där väldigt lite.

Jag åker aldrig på charter , AI och gillar inte sola/bada/ läsa vid poolen på semester.

Oavsett jag åker eller med sällskap.

Jag prioriter konst och äventyr på resor.

• nevermind
    Anonym (H) skrev 2016-12-18 22:49:29 följande:
    Man behöver inte ligga på en strand och glo i thailand heller. Finns hur mycket som helst att se i tex norra thailand.
    Absolut, men vi gillar inte Svensson-poängen det ger. Kanske drar förbi där i samband med en resa till andra länder, vi gillar att beta av flera platser när vi ändå åker långt.
  • modsey
    nevermind skrev 2016-12-19 11:34:15 följande:
    Absolut, men vi gillar inte Svensson-poängen det ger. Kanske drar förbi där i samband med en resa till andra länder, vi gillar att beta av flera platser när vi ändå åker långt.
    my god, reser ni för att få stilpoäng ??
    Låter oerhört krystat och jobbigt ( o lite snobbigt )
  • Maria 434

Så du reser för att få poäng och vara udda...

Thailand har så mkt mer än stränder och turister.

Chiang Mai och Chiang Rai och Pai i norr tex bara för att nämna några. Underbart vackert med en helt fantastisk natur.

Sen finns det massa andra ställen att besöka som är vackra och ger en inblick i den thailändska kulturen.

Jag älskar Thailand just för att här finns allt från stränder till berg och utforskning med helt olika klimat plus att det är enkelt att besöka Myanmar, Laos, Kambodja, Vietnam och Malaysia.
  • Benbrott

Åker jag på längre resor så flyger jag alltid buisness eller första klass.

• Anonym (H)

Haha..

Ok
  • Physalis

Nu har jag inte ett långt liv av resande bakom mig så jag vet inte exakt vad jag gillar ännu eftersom jag inte hunnit prova så mycket.

Men jag prioriterar att ha sparat mycket pengar innan så att man har råd att göra alla grejer man har lust till och äta på ett par dyra restauranger om man blir lockad. Jag ser ingen mening med att åka någonstans och sedan inte ha råd att göra något annat än att sola och bada.

Jag gillar miljöombytet, god annorlunda mat, sevärdigheter och ett klimat som går att äventyra i, alltså inte så galet varmt att man med nöd och näppe orkar ta sig till stranden. Jag är heller inte förtjust i att trängas med folk eller bli pålurad krimskrams så de värsta turistorterna under högsäsong går helt bort.

All inclusive går bort för mig eftersom jag skulle känna mig bunden till hotellet och inte vilja kasta bort måltider jag betalat för. Däremot gillar jag när frukost ingår. Det är också viktigt att hotellet känns tryggt och att deras frukost är god.

Korrekturläser som en kratta
  • Stårschan

Jag/vi prioriterar upplevelser utöver det vanliga, charmigt boende och god mat. Sol och värme kan vara nice, men är inte något vi bygger semestern kring. Ibland blir det charter, men på senare år har det blivit skräddarsydda egenbokade resor.

Att vara helt utan hyrbil mer än en weekend skulle vi nog inte klara om det inte är väldigt goda förbindelser eller livsfarlig trafik där vi semestrar. Maken fixar någon timme/dag på stranden, och jag och barnen är inte mycket tåligare. Vi lägger rätt mycket pengar och tid på utflykter och upplevelser. En gång fick jag lite dåligt samvete över att det blir så mycket åkande på våra resor, och frågade barnen om de kände att de gått miste om något som inte fått åka på sol-och-bad-semestrar istället, men då svarade den äldsta bara "Men mamma, sånt där är ju inte riktigt våran grej. Vi är ju en nördfamilj!". Underbara unge!

• nevermind
    modsey skrev 2016-12-19 11:41:52 följande:
    my god, reser ni för att få stilpoäng ??
    Låter oerhört krystat och jobbigt ( o lite snobbigt )
    Vi gillar att upptäcka. Drar på oss bekväma skor och blir svettiga och äckliga.

Jag går igång på att göra sånt som inte andra gör. Hela familjen är såna Svenssons som tycker jag är galen som vandrar runt i Tokyo själv. De vet inte ens hur det funkar där som ensam kvinna. Jag gillar kultur, lära mig nya saker. Snobbigt skulle jag inte kalla det, lite sticka-ut:igt kanske. :-P
Svar på tråden Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?