• jush

    Syskonbesked i julklapp

    Hej! Väntar vårt tredje barn och våra två (8 och 6 år) har sedan länge tjatat om syskon. Därför blir det extra roligt att berätta för dem på julafton, då jag går in i v.12. Någon som har en fiffig ide om hur man kan "packetera" nyheten så det blir desto roligare överraskning?
    Tack <3

  • Svar på tråden Syskonbesked i julklapp
  • Carambolan

    Känns konstigt att syskonet blir en present. Lägg en julklapp till bebisen under granen istället?

  • Ise

    Kanske en varsin tröja till dem med "storebror/storasyster"?
    Den största får kanske en "Storebror/Storasyster igen!" eller nåt :P

  • nnnnnnnn

    Känns tidigt att berätta i v. 12 om man inte gjort UL. Men är det gjort så är det väl en bra present med en UL-bild eller tröja som du tipsats om.

  • Skrutt 83

    Själv är jag bara i v 5 så för tidigt att berätta för våra att dem ska få ett litet syskon men annars hade jag velat slå in en julklapp och skrivit text på: God jul Melvin och Meya önskar bebisen i magen"


    Melvin 2009-01-02 & Meya 2012-09-08
  • Emmask
    Carambolan skrev 2016-12-20 14:19:39 följande:

    Känns konstigt att syskonet blir en present. Lägg en julklapp till bebisen under granen istället?


    Det var ju en jättebra ide! Att man säger upp namnen på paketet och så står det "Alma och Arvids lillasyskon" och barnen får bli chockade. Hade älskat det som barn och ska komma ihåg idén :)
  • Silkworm

    Jag ska berätta för mina föräldrar att jag är gravid imorgon. Jag har skrivit ett julkort som hamnar under granen, med en liten dikt och signerat med mitt namn, sambons namn och "masken". Hoppas de snappar upp det, hehe! :) 

  • Bibbidi

    Ärligt, jag hade inte berättat så tidigt som vecka 12. Vad händer om du får missfall?

    Men OM jag hade berättat hade jag.... ja du. Vet inte. Vet inte hur "rolig" julklapp det är egentligen såvida barnen inte hade berättat hur gärna de velat ha syskon. Då hade jag nog gjort iordning ett litet "storasyskon-kit" och slagit in. Typ en tröja som det står "storasyster" på och lite annat smått.

  • Emmask
    Bibbidi skrev 2016-12-23 09:09:12 följande:

    Ärligt, jag hade inte berättat så tidigt som vecka 12. Vad händer om du får missfall?

    Men OM jag hade berättat hade jag.... ja du. Vet inte. Vet inte hur "rolig" julklapp det är egentligen såvida barnen inte hade berättat hur gärna de velat ha syskon. Då hade jag nog gjort iordning ett litet "storasyskon-kit" och slagit in. Typ en tröja som det står "storasyster" på och lite annat smått.


    Hon skriver ju att de tjatat om syskon. Och efter vecka tolv är missfallsrisken liten. Om det mot förmodan skulle sluta i missfall kommer barnen ändå märka att mamman mår dåligt och undra varför. (Men varför över huvud taget dra ner ts humör och glädje över att äntligen vara förbi v 12 och få berätta en glad nyhet för sina barn?)
  • Bibbidi
    Emmask skrev 2016-12-23 23:19:46 följande:

    Hon skriver ju att de tjatat om syskon. Och efter vecka tolv är missfallsrisken liten. Om det mot förmodan skulle sluta i missfall kommer barnen ändå märka att mamman mår dåligt och undra varför. (Men varför över huvud taget dra ner ts humör och glädje över att äntligen vara förbi v 12 och få berätta en glad nyhet för sina barn?)


    Nej det var dumt av mig att skriva så. Tänkte mer att det fortfarande inte är helt säkert i vecka 12 och att det kan bli väldigt fel ifall de sett fram emot det jättemycket och sedan blir det inget. Formulerade mig klumpigt och det var lite dumt gjort.

    Hoppas ungarna gillar presenten ts. :)
Svar på tråden Syskonbesked i julklapp