• Francisca

    Oro/ångest v. 36

    Hej

    Jag väntar mitt andra barn och är nu i v. 36.

    Jag har panikattacker dagligen och gråter flera gånger om dagen.

    Har börjat fått ont långt ner i magen och oron o paniken tar fart. Har rådfråga förlossningen och det säger att det är normalt med mensvärk när barnet trycker ner mot bäckenet.

    Kan ändå inte slappna av utan oroar mig för moderkaksavlossning m.m

    Någon som känner igen sig?

    Kram.

  • Svar på tråden Oro/ångest v. 36
  • Paeonia C C

    Hej! Så himla tråkigt att höra. Jag lider också av ångest, panikångest och nedstämdhet. Äter dock medicin och ska träffa en psykolog i veckan. Jag får samma symtom som du när jag mår dåligt, dvs som mensvärk. Tveka inte att söka hjälp på MVC, det är därigenom jag fått kontakt med psykologen jag ska träffa. Väntar första barnet, V 34.

  • Francisca

    Hoppas du får den hjälp du behöver?

    Ja inte är det lätt att varar gravid. En del av mig längtar efter att förlossningen ska starta så jag slipper all oro. Men samtidigt är jag rädd för förlossningen.

    Hur gör du när ångesten kommer?

  • MajaEvelina

    Hej, jag har också en mycket svår graviditet med både depression och graviditetsrädsla med ångestattacker (skräckslagen att bebisen ska dö i magen mm). Det har blivit så handikappande att jag inte kan ta mig ur sängen de flesta dagar mer än för att åka till MVC eller förlossningen för att se om han lever därinne.. Nu i vecka 38 så vet jag inte hur jag ska orka fram till förlossningen. Jag får ingen hjälp av vården mer än tröstande ord och medicin vågar jag inte äta pga rädslan för bebisens hälsa. Jag har varit väldigt öppen med hur jag mår på Facebook och inför vänner som frågar och upplever att folk faktiskt uppskattar att jag är ärlig och att fler än man tror mår jättedåligt under graviditeten men inte vågar prata om det. Det borde verkligen vara mindre tabubelagt! Kram på dig

Svar på tråden Oro/ångest v. 36